Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Happy F&B på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Happy F&B.
Byråer
På kort tid har Forsman & Bodenfors tappat tunga uppdragsgivare och meriterade medarbetare. Nu presenterar byrån en rad förändringar. Det rör sig om en drös nya kunder, expansion till Storbritannien och en ny organisation.
Månadens design
Coldplay, Lollapalooza, First aid kit eller Depeche mode? Med Shuffle ticket vet du inte vem du kommer se, bara att en konsertupplevelse väntar. Forsman & Bodenfors tar hem den första omgången av Månadens design tack vare den skrapbara konsertbiljetten, skapad för Live Nation och Luger.
Resumé insikt
Maria Glansén, design director och hållbarhetsansvarig på Happy F&B, inspireras av ofrivilliga startups inom hållbarhetsområdet och ser att innovation, produktutveckling och kommunikation allt oftare samspelar och stärker varandra.
Design
”Allra starkast blir upplevelsen av ett varumärke när en tydlig konceptuell idé ligger till grund för alla dessa beteenden,” skriver Oskar Lübeck om rebranding och kreativ design. Här är några av varumärkena som gjorde om sin grafiska profil under året – och som gjorde det bra.
Folk på väg
I somras meddelade Bedow att man tillsätter en ny styrelse för att utveckla arbetet. Nu tar byrån ännu ett steg och rekryterar tre personer: två nyutexaminerade designers från Berghs och Hongkong Polytechnic University, och en design director från Happy F&B.
Byråer
Pandemin har som bekant tvingat oss in i nya vanor – både hemma och på jobbet. Nu berättar ett gäng kreatörer och strateger om vilka punkter som är avgörande för att ett flexibelt arbetssätt ska fungera framåt.
”Jag har nästan känt mig lite övervakad hittills”, säger en kreatör som vill vara anonym.
Nyheter
Lisa Careborg, creative director på Happy F&B, har precis flyttat till hus och ser fram emot att ha en egen trädgård att ta emot gäster i. Och även fast favoritplatsen är torpet i Östergötland, längtar hon till Italien.
Resumé insikt
Lisa Careborg , creative director på Happy F&B, ifrågasätter ett vanligt förekommande varumärkesbegrepp. Dessutom: inspirationen från Londons designbyråkultur och kass profilering under fotbolls-EM. Missa inte veckans Q&A.
Månadens design
Happy F&B tar hem första platsen i årets andra omgång av Månadens design tack vare den nya identiteten för Astrid Lindgren Memorial Award. Andra platsen går till Beckmans Designhögskola medan Knak hamnar på en tredje.
Varumärke
Nu rullar Ving-Gruppen ut en ny varumärkesidentitet som har tagits fram av Happy F&B och ska fungera för tre olika varumärken, på fyra nordiska marknader över alla kanaler. Vd:n Magnus Wikner tror på en reseboom: ”Många ser ett ljus i tunneln nu och det gör att vi kan vara offensiva”.
Byråval
Hobbex har släckt ned alla sina butiker och befinner sig i en rejäl omställningsprocess mot att bli mer digitala. För att få hjälp med det nya kunderbjudandet vänder man sig till Forsman & Bodenfors och Happy F&B.
Reklam
Vid årsskiftet öppnar den svenska spelmarknaden upp sig för internationella aktörer, något som innebär att Svenska Spel behöver ta ett tydligare grepp om sitt varumärke. I veckans case berättar Svenska Spel och Bloomy Ideas om hur arbetet gått till.
Media
(UPPDATERAD) Byrån Happy F&B ska hjälpa Svenska Fotbollförbundet med kommunikationsstrategin.
Men TV4-profilen Olof Lundh nobbar byråns intervjuförfrågan.
– Jag kan inte vara med i en sådan undersökning, det är inte mitt uppdrag att i en enskild intervju hjälpa förbundet med den typen av frågor, säger han till Resumé.
Design
Under hösten fick Happy F&B uppdraget att utveckla en grafisk plattform för Eurovision Song Contest som hålls i Malmö 2013. Det första resultatet är tävlingens logotyp i form av en fjäril.
– Det visar vad som är gemensamt för Sverige, SVT Eurovision och Malmö – att alla är välkomna, säger projektledaren Peter Olsson Wästergård till Resumé.
Design
Eurovision Song Contest 2012 är ett prestigeuppdrag för designbyrån Happy Forsman & Bodenfors. Byrån kommer snabbt att mobilisera en arbetsgrupp som ska jobba fram till i maj.
– Finalen kommer att bli som ett crescendo, säger byråns cd Lisa Careborg till Resumé.