Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Hjärnfonden på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Hjärnfonden.
Varumärke
Nord ID, Nord X samt Nord DDB ligger bakom den genomgripande visuella förändringen. Den nya identiteten är en del av ett större varumärkesarbete i syfte att föra fram Hjärnfondens nya vision om ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential.
Tävling
I finalen av Reklamcupen stod det mellan K-Rauta/TBWA och Hjärnfonden/Nord DDB. Efter en utslagsröst från Peter Wolodarski blir det Hjärnfonden och Nord DDB som tar hem vinsten. ”För oss är det en bekräftelse på att vi kan säga 'fucking' i DN utan att förlora perspektivet,” säger Hjärnfondens marknads- och kommunikationschef.
Resumé insikt
Av de syftesdrivna kampanjer som vann i Guldägget 2011 kom 33 procent från kommersiella bolag och 67 procent från ideella organisationer. 2020 är läget det totalt motsatta. Nu tvingas ideella aktörer ändra sin strategi för att särskilja sig och nå ut. ”Det är viktigt att människor förstår skillnaden mellan när Volvo visar naturbilder och när vi gör det”, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.
Helgintervjuer
Det tog ett år utan jobb och 50 nej för Karl Skoog att inse vad som verkligen driver honom i karriären. Som ny marknadschef på Hjärnfonden vill han att branschen ska bli bättre på att dela med sig av sina misslyckanden.
Byråval
Hjärnfondens initiativ Fel hand är en webbplats där besökaren får en inblick i hur svårt det är att komma tillbaka efter en stroke. Kampanjen är det första resultatet i samarbetet med kommunikationsbyrån Volontaire och hittills har över 60 000 svenskar skrivit under.
PR
Ingen har nog missat Icebucket Challenge – kampanjen från i somras som fick världskändisar som George Bush och Lady Gaga att hälla en hink isvatten över huvudet till förmån för sjukdomen ALS. För att väcka fortsatt uppmärksamhet kring forskningen lanserar nu Hjärnfonden en tacksajt där de samlar svenska kändisars iskalla bidrag.
Reklam
Idag lanserar reklambyrån Valentin&Byrh en kampanj tillsammans med Hjärnfonden. Tanken är att väcka uppmärksamhet kring depressioner och nedstämdhet.
– Jag hoppas att kampanjen talar för sig själv. Idén kom i höstas när det var som allra mest färglöst ute, säger Johan Nerman, copywriter på Valentin&Byhr.
TV
I Femmans ”Kungarna av Tylösand” flödar spriten. Allt för mycket, anser hjärnforskare, som i kväll går ut i SVT:s "Debatt" för att kräva att den här sortens program stoppas. – Det är som att spela rysk roulette med unga människors liv, säger Mats Persson pressansvarig på Hjärnfonden.