Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Hyper Island på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Hyper Island.
Nyheter
Utbildningsföretaget Hyper Island, med verksamhet i Sverige, Storbritannien, Singapore, USA och Brasilien, lanserar en ny varumärkesidentitet i samband med sitt 25-årsjubileum. Varumärkesidentiteten är resultatet av ett samarbete med varumärkesbyrån Affairs och ska bidra till Hyper Islands globala tillväxtresa.
Resumé insikt
”Måste man jobba med kunder man inte gillar?” är en vanlig fråga på reklamutbildningarna. I takt med att hållbarhet tar plats på agendan ställer kreatörer högre krav på arbetsgivare och kunder – framför allt när det kommer till social hållbarhet. Resumé Insikt har pratat med kreatörer, reklamskolorna och specialistbyrån om ansvarstagandets växande roll på arbetsmarknaden.
Reklam
Under flera år har de slitit på landets främsta skolor inom kommunikation och reklam. Tre månader innan examen briserar coronaepidemin. Hur är det att ta examen i en kris? För Resumé berättar avgångsstudenterna om ovissheten som väntar, och deras plan b för att ta sig starkare ur krisen.
Karriärsöndag
Efter en period med sänkta kostnader kan Hyper Island återigen trycka på gaspedalen. Vd:n Sofia Wingren berättar om strategin för de kommande tre åren där bolaget ska bredda sitt erbjudande mot företag och yrkesverksamma.
Nyheter
Epicenter är på många sätt en spegling av Sverigechefen Mattias Hanssons yrkesliv: En outtömlig mischmasch av företag och branscher där han kan stilla sin osläckbara törst efter ny kunskap. Men vad är det egentligen han törstar efter?
Media
Att strida mot självmordsbombare och att göra pr-kampanjer är två olika liv. Marius Pedersen har levt båda. För Resumé berättar han om skiftet från soldat till kreatör och suget efter att skapa dialog som drivit honom till båda yrkesvalen.
Reklam
Flera medarbetare har slutat och kostymen har tightats till. Den senaste tidens åtgärder har gett resultat och när skolan stänger böckerna för första halvåret 2016 noterar man en vinst på fem miljoner kronor.
Reklam
Reklamskolan Hyper Island fick i dag ta emot Sveriges Annonsörers pris under den årliga temadagen Stora Annonsördagen på Grand Hôtel i Stockholm. De tilldelas Stora Annonsörpriset för sin förmåga att de utbilda designers, kreatörer och strateger för det framtida näringslivet.
Reklam
Byrån The Pop Up Agency grundades av sex Hyper Island-studenter för två år sedan. Nu inleder byrån ett samarbete Jeff Greenspan, creative director som anses vara en av världens mest kreativa personer när det kommer sociala medier.
Reklam
Reklambyrån Volontaire har fördjupat flera kundsamarbeten. Byrån förstärks därför med tre nya personer: Niklaz Lönnkvist, ad från AKQA i San Fransico, Joakim Runesson, nyutexaminerad planner från Hyper Island samt SWE:s copywriter tillika byråns tidigare praktikant Elisabet Fischer.
Media
Måns Adler går in som techdirector på den digitala designbyrån Ustwo i Malmö, som även har kontor i London och New York. Han kommer närmast från en roll som ansvarig för Hyper Islands program Mobile Design och Development i Karlskrona.
Media
Johanna Frelin har utsetts till Årets vd i kategorin små företag av ledarsskapssajten Motivation.se och utbildningsföretaget Executive People. 146 förslag kom in, varav 16 kandidater gick till final.
– Det är jättehäftigt, känns nästan som att jag drömt, säger Johanna Frelin.
Media
Hyper Island-studenter vid utbildningen Digital Media & Management i Manchester har minst sagt högtflygande planer för sitt examensprojekt. En väderballong utrustad med gps-teknik ska nå 33 000 meter och sedan brista. Svenska Matilda Sundåker, som tidigare jobbat vid Hyper Island, men nu utbildas där, är med i sjumannateamet som skickar upp ballongen.
Reklam
Studenter från Hyper Island släpper i dag en video som förklarar hur det digitala provrummet Virtusize fungerar.
–Som ett ungt startupföretag har det varit inspirerade och kul att arbeta med Hyper Island studenter, säger Christopher Wijkström, grundare och creative direktor på Virtusize.
Reklam
Utbildningsföretaget Hyper Island förstärker – med SVT-direktören Per Vidar Lundberg, som får globalt ansvar för företagsutbildningar.
Han kommer senast från en position som direktör för Teknik & utveckling på SVT, och börjar sin anställning på Hyper Island i juni.
Reklam
Sportjätten Adidas och Hyper Island fördjupar sitt samarbete. Duon släpper stipendiet The Adidas fellowship för Future Data Talents, vilket riktar sig till internationella studenter som vill läsa digital datastrategi vid Hyper Islands campus i Stockholm.
Reklam
En ny blogg är född på Resume.se: Hyper Island-bloggen.
Åtta studenter från Hyper Islands program Digital Media, Digital Data Strategist och Digital Media Management i Stockholm och Manchester blogger om branschhändelser och nya och kommande trender inom reklam, marknadsföring och digital affärsutveckling.
Reklam
Sex ad-studenter vid Hyper Island drog igång The Pop Up Agency under hösten. Enkelt förklarat går upplägget ut på att erbjuda kreativa idéer under 48 timmar. Efterfrågan har visat sig så stor att byrån nu drar ut på en internationell turné.
Helgintervjuer
Hon imponerar med dubbla utbildningar och en lång chefskarriär på SVT. Förra året lämnade hon public service-landet för en egen ö. Johanna Frelin är idag vd för Hyper Island, en av branschens främsta yrkesskolor. För Resumé berättar hon varför inga tårar ska spillas över printens bortgång och om kartläggandet av nätbeteenden.
Reklam
Hyper Island har gett ut den första boken i serien Write the book on it. Boken, Rabbit or roadkill: AD Agency Leaders write the book on speed, består av nära 100 sidor och har skrivits på tre timmar:
– Samhället förändras även om människor vill hålla i bromsen och det gäller att hitta sitt eget förhållningssätt till detta, säger Erika Petersson, relationsmanager på Hyper Island.
PR
Idag lanserade Hyper Island ”There is an intern for that” – en kampanj och applikation där olika byråer kan hitta praktikanter på samma enkla sätt som när man laddar ner en app. Idé och utförande är en pastisch på Apples ”There is an app for that”.
Reklam
Reklambyråerna borde spegla samhället. Det gör de inte. Björn Rietz och Gyro HSR tar nu ett eget initiativ och uppmanar andra byråer att följa efter. Inför hösten ska byrån ge stipendium till ungdomar med invandrarbakgrund, så att de kan klara avgifterna på Berghs eller Hyper Island, och erbjuda praktikplats.
Reklam
Uppdragen strömmar in och internationell branschpress sjunger deras lov.
Hyper Island är på väg att bli en internationell succé.
– Vi har de flesta av världens ledande reklambyrånätverk på kundlistan. Hyper Islands metodik är made in Karlskrona men funkar överallt, säger Mattias Hansson vd på Hyper Island.
Reklam
Sveriges största pris för nyskapande kunskapsspridningi kategorin Näringsliv går till reklamskolan Hyper Island.
– Yes! Jag är otroligt glad att vi vinner detta pris och att juryn insett det unika i vår metod, säger skolans vd Mattias Hansson.
Webb
Facebook och Twitter är redan monstersuccéer bland sociala medier. Vilken blir nästa? En klass från Hyper Island i Stockholm hoppas på deras egen sajt Whydeo.com. Tjänsten lanseras 4e maj och har redan fått erbjudanden från näringslivet.
– Vi får se hur det blir. Det känns jättespännande, säger Elin Aram pressansvarig hos Whydeo.