Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Ica på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Ica.
Morgonsvepet
Twitter rensar bort inaktiva konton, här är de populäraste Eurovision-bidragen på Tiktok och Oatly går ut i ny kampanj för att utmana mjölkindustrin att redovisa sitt klimatavtryck. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Tradera presenterar sin rapport kring vilka klädmärken som säljs vidare. I går var det Guldäggsgala – men vilka har egentligen vunnit flest ägg? Icas framtidsrapport har fokus på kommunikation och marknadsföring, det och mer i veckans sista morgonsvep.
Morgonsvepet
Ett flertal kändisar åtalas för att ha marknadsfört kryptovalutor utan att berätta att de fick betalt, Lidls frysning av priser hyllas av politikerna och Therése Lindgren berättar att Youtube-karriären går mot sitt slut. Det och mer i dagens morgonsvep.
PR
De kritiseras för kartellbildning, girighet och överdriven prissättning – svarar med att prata om ”faktaresistens” och kritisera finansministern. Här förklarar krisexperterna Heidi Wold och Hampus Knutsson varför matjättarnas strategi inte fungerar.
✓ Upplevs som privilegierade: ”Får betala priset för bilden”
✓ Därför kan man inte förändra samtalet med fakta.
✓ Experternas råd – här är kommunikationen som fungerar.
Strategi
Matpriser väcker engagemang. Ica blir utskällda för ockerpriser samtidigt som lågprisbolagen tar mark. Resumé kan med hjälp av en mätning från Xtreme Insights visa hur priskriget påverkat varumärkena.
✓ Hela mätningen – butik för butik.
✓ Här är vinnaren – och så kommunicerar den.
✓ Ica och Coop sämst i klassen – prisraseri: ”Jävla roffare!”
Reklam
Flera tittare menade att Icas reklamfilm från slutet av 2022 spär på en stereotyp av tjocka personer. Nu har reklamfilmen fällts av Reklamombudsmannen. Läs storannonsörens försvar här.
Resumé insikt
Marknadschefer balanserar mellan teameffektivitet och arbetsgivarvarumärke efter pandemin. Den växande skaran av specialister kräver flexibla förhållningssätt samtidigt som hemarbetare ger ledare sämre överblick. Ta del av erfarenheter från varumärken som Ica, Svenska Spel, Svea Solar, Arla och Unionen.
Resumé insikt
Kanske går du i tankar på att hoppa på EMV-tåget, men vad bör du tänka på när produkten ska tas fram? Resumé har pratat med formgivare och EMV-chefer för att få fram de absolut viktigaste råden. Nummer ett – glöm allt som heter kopia och plagiat.
Morgonsvepet
Prinsessan Madeleine tar starkt avstånd från Balenciaga efter nallebjörnsskandalen och kreatörer får bättre verktyg på Linkedin för att analysera målgruppen. Samtidigt kan Björn Kjellman sätta lite guldkant på tillvaron efter att han tog rollen som Ica-Stig, det är några av rubrikerna i onsdagens morgonsvep.
Annonsörer
Hälften av Sveriges största annonsörer minskade medieinvesteringarna i oktober. Flera stora börsbolag har gjort betydande minskningar i traditionell reklam. ✓ Se hur siffrorna utvecklats för storannonsörerna. ✓ Ikea – raket på listan. ✓ Här är tillväxtbolagen som dragit ned medieinvesteringarna till noll.
Strategi
Äldre vill vaccinera sig, fossilfri frakt lockar och varumärkena som rankas högst av svenskarna, i år igen. Varje vecka levererar marknadsföringsdoktorn Henrik Sjödin fem aktuella spaningar om köpmönster och konsumtionsbeteende.
Varumärke
För första gången puttas Ikea ner från första platsen på listan över Sveriges mest meningsfulla varumärken. Årets etta får höga poäng vad gäller ansvarstagande och är ett av de bolag i årets studie som svenskarna litar mest på.
Resumé insikt
Den ekonomiska krisen är redan här. Alla snackar om dyra drivmedel, matpriser, elräkningar. Det innebär nya utmaningar för marknadsförare – men också möjligheter. Vi har frågat ett gäng planners och strateger om vilka varumärken de tycker har lyckats extra bra – och vilka som får bakläxa.
Strategi
2017 lanserade Ica en innovationshub för att ge uppfinningsrikedomen mer spelrum. Bara 20 procent av idéerna leder till något som går att utveckla, och det är meningen. Ariella Rotstein är co-lead på ICAx och berättar för Resumé om hur bolaget jobbar med processer, ny teknik och varför man måste våga misslyckas för att hitta de bästa idéerna.
Annonsörer
Under sommarmånaderna drog mer hälften av Sveriges 30 största annonsörer, varav flera bolag inom dagligvaruhandeln, ned på investeringarna. ✓ Varumärkena som ökat och minskat medieköpen mest. ✓ Tillväxtbolagen som sparar. ✓ Tio varumärken som tryckte på gaspedalen.
Strategi
Efter en dom mot företaget Midsona finns ny praxis för hållbarhetsmärkningar inom reklam, som höjer kraven på annonsörer. Resumé reder ut vilka effekterna kan bli. ”Den här domen kan ha potential att underlätta för konsumenter”, säger Cecilia Solér, docent inom marknadsföring och hållbarhet.
Byråer
Under de senaste sex åren har reklambyrån King minskat antalet medarbetare med drygt 30 procent. Bland de som lämnat finns flera profilerade medarbetare, såsom Daniel Hallberg, Christoffer Dymling och Hedvig Hagwall Bruckner. ”Planen är att öka igen, men då fortsatt i en nivå som fungerar för oss”, säger Frank Hollingworth, grundare och creative director.
Nyheter
Med hjälp av nudging i butiksmiljö ökade försäljningen av frukt och grönt i fyra Ica-butiker – med sex ton. Bakom projektet ligger Beteendelabbet på uppdrag av Ica Gruppens innovationshub. Beteendestrategen Linda Lindström berättar om lärdomarna från experimentet, och beskriver vad marknadsförare har att lära av nudging.
Reklam
Ica-bankens reklam ”Låna till din dröm – ansök redan idag” risas av Konsumentverket. Och för tredje gången får banken bakläxa av myndigheten. Denna gång lever reklamen inte upp till måttfullhetskraven.
Resumé insikt
2 783* påståenden och frågor att ta ställning till – i samma enkät. Omfattningen på Orvesto Konsument väcker kritik bland forskare i statistik och en del marknadschefer. Andra menar att det är ett bra verktyg.
– Jag är mycket tveksam till undersökningens kvalitet, säger Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet.
Resumé insikt
Föga förvånande är högerblocket frekvent representerat på lobbyisttjänsterna på Sveriges företag. I en stor granskning har Resumé och Dagens Samhälle kartlagt den politiska hemvisten för pa-cheferna på Ikea, Ica, Saab, Telenor och 254 andra bolag.
Strategi
Vi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2022? Och vilka områden tycker de är viktigast att satsa på under året – som liksom det förra är ett av de mest osäkra i modern tid.
✓ McDonald's om den scenarioplanering som krävs.
✓ Apotek Hjärtat om att de snabbrörliga konsumentbeteendena kommer att bestå post-pandemin.
✓ Coop, Avanza, Folksam, Ica med flera om sina största marknadsföringssatsningar i år.
✓ Mediekanalerna som Sveriges Bästa Marknadschefer prioriterar 2022.
Varumärke
Den här veckan fyller Ica-såpan 20 år. Numer leds den inte bara av Ica-Stig, utan även Ica-Stina. Anledningen till att man aldrig har bytt ut huvudkaraktären är samma som att James Bond inte byter namn: ”Vi har arbetat in namnet i tjugo år, det är dumt att kasta bort.” säger Frank Hollingworth, en av fäderna till reklamsåpan.
Annonsörer
Ta del av de största annonsörerna i september 2021, se vilka stora varumärken som drog ner medieinvesteringarna till noll under mätperioden samt rörelserna inom telekom, e-handel, dagligvaruhandel, finans och resebranschen.
Byråer
Distansarbete har blivit norm – men hur hållbart är det efter pandemin? Byrå- och marknadschefer är överens om att framtidens arbetsplats kommer att präglas mer av flexibilitet. Frågan är bara hur en sådan modell ska utformas för att på bästa sätt gynna både verksamheten och dess medarbetare.
Reklam
Som vinnare av Icas nya tävling finns chans att få se sin reklamfilmsidé på tv i höst. Enligt Ica är syftet med tävlingen att möta allmänhetens intresse för Ica-såpan. Men nu väcks kritik mot att dagligvarujätten, som ifjol lade 862 miljoner kronor på reklam, väljer att inte ge vinnaren någon ersättning för idén.
Resumé insikt
Mats Liedholm, Thomas Kusoffsky och Erika Bennerholt har alla tre tagit klivet från marknadschef till vd. Här ger de sina bästa tips om hur marknadschefen bör jobba för att få högsta hönsets öra.
Varumärke
Resumé har tittat närmre på annonsmarknadens rörelser innan och under pandemin. Vi har bland annat fått fram siffror på hur mycket Disney plus-lanseringen kostade, hur hård Tele 2:s satsning på Penny egentligen var och exakt hur hårt Coop dragit i annonsbromsen.
Resumé insikt
En av faktorerna för varumärkens framgång är byråsamarbeten. Men finns det verkligen ett dream team? För att ta reda på hur en vinnande startuppställning ser ut för de varumärken som gjort bäst förflyttningar i fjol har vi kartlagt deras byråsamarbeten. Här är resultatet.
Annonsörer
Resumé djupdyker i statistiken över medieinvesteringarna 2020 för att se vilka annonsörer som valde att gasa – och bromsa. Vi tittar närmare på rörelserna inom dagligvaruhandel, FMCG, fintech, media, bilar, bygghandel, retail och hemkörning av mat.
Resumé insikt
Under 2020 var det stora medieinvesteringsskillnader inom telekom, bilar och dagligvaruhandeln. Men vad har det fått för effekt på varumärkena? Resumé har tittat närmre på de största annonsörerna inom kategorierna.
Opinion
”Jag drömmer om att Ica-Stina spenderar fredagskvällen med sin funktionsvarierade svarta drottning till flickvän eller att Ica-Ebba konverterat till Islam, i stället fick vi ett Frankensteinskt återupplivande av 70-talets MonICA och ICAnder”, skriver Daniel S. Ogalde, kommunikationsstrateg och grundare av Mångfaldsrådet.
Reklam
Ica lyckades hålla spekulationerna vid liv i sex veckor och hela 114 000 människor lämnade gissningar i Icas officiella inlämningsbox. Enligt analysföretaget Meltwater nämndes ”Ica-Stig” hela 106 000 gånger i sociala medier och 121 gånger i redaktionella medier mellan 28 december och 28 januari.
Reklam
Under söndagskvällen avslöjades det i en ny reklamfilm vem som tar över som Ica-Stig efter Loa Falkman. Det blir förhandsfavoriten Björn Kjellman som axlar rollen som Sveriges mest kända reklamkaraktär. Han får sällskap av Suzanne Reuter som får en ny roll i Icas rekordlånga reklamsåpa – som Stigs syster Ica-Stina.
Reklam
Anonyma vittnesmål i Dagens Nyheter berättar om hur leverantörerna ofta går back på att synas i Icas kanaler, men att de är villiga att betala för att bibehålla en god relation till den marknadsledande livsmedelskedjan.
Podcast
Ica-Stigs framtid är oviss efter att Loa Falkman lämnat såpan. Insiktspodden gästas därför av Frank Hollingworth, cd på reklambyrån King och upphovsmakare till reklamsuccén, som får ta ställning till ett gäng olika teorier om Ica-Stigs framtid.
Reklam
Är det dags för en kvinna – kanske Mia Skäringer, eller kommer Ica-Jerry att stiga i graderna i reklamsåpan? Valet av Loa Falkmans efterträdare har fått det svenska folket att gå upp i högvarv. Här tippar Resumés redaktion vem som blir nya Ica-Stig.
Reklam
Som en James Bond som kan tolkas av flera olika skådespelare utan att tappa publikens förtroende. Så beskriver reklambyrån King den roll som Loa Falkman nu lämnar i Icas reklamsåpa. ”Vi har satt ett så pass tydligt ramverk att vi kan ta ut svängarna lite”, säger Adam Gäfvert, art director på King.
Resumé insikt
Om katten själv får välja, en snarkande gubbe iklädd rutig nattmössa och en farfar som äter kolor med en grabb. Det ringer nostalgiska klockor om svunna reklamfilmer. När 2020 snart läggs till handlingarna passade vi på att gräva i arkiven och gå till botten med vad som hänt med de varumärken som var som mest reklamintensiva vid millennieskiftet.
Varumärke
Ett år har gått sedan Ica Brottbyhallen anställde en egen mediekreatör för att nå ut på sociala medier. Idag har deras videor setts över 15 miljoner gånger på Tiktok. ”Det är ett bra sätt för oss att stärka varumärket”, säger vd:n Viktor Rönn.
Resumé insikt
Att efterlikna marknadsledaren är inte ovanligt – oavsett om det handlar om produktdesign, kommunikation eller färgsättningar. Men hur mycket får man inspireras utan att man passerar gränsen för plagiat? Bryr sig konsumenten överhuvudtaget? Och är det strategiskt smart att följa John? Vi har vänt oss till jurister och varumärkesexperter för att få svar.
Reklam
Acnes koncept ”Roligare mat” var tänkt att komplettera Icas reklamsåpa. Men coronautbrottet fick livsmedelsjätten att pausa satsningen och det är oklart när samarbetet återupptas igen. ”Stig-konceptet är fortsatt vår viktigaste tillgång i kommunikationen”, säger marknadschefen Joakim Bengtsson.
Annonsörer
Resumés genomgång av Kantar Sifos siffror visar att nysatsningar som Disney Plus, Mindler och Hellofresh gick på offensiven i september. Samtidigt fortsätter flera av bolagen inom dagligvaruhandeln och reseindustrin att ligga lågt.
Annonsörer
Ett nytt medielandskap för köparna och förändrade konsumentbeteenden under pandemin har banat väg för alternativa sätt att arbeta med både kampanjkommunikation och kundupplevelse. För Resumé berättar Meds, ICA, Hallon, Lyko och TUI om hur de upplever att pandemin satt kommunikationens plats på dagordningen.
Annonsörer
Medieinvesteringarna under sommaren visar en ny våg av optimism i flera branscher. Samtidigt finns det ett antal större annonsörer som fortsätter att spara under pandemin. Resumés lista visar också uppstickare som lanserats med offensiva kommunikationsinsatser.
Varumärke
Marknadsledaren Ica stärker sin position samtidigt som Coop står och stampar. Åhléns har tappat inom i princip samtliga parametrar, det visar Resumés genomgång av de största varumärkena inom tre uppmärksammade kategorier.
Annonsörer
Ica Reklams chef Camilla Dorvall om hur coronakrisen har snabbat på den digitala omställningen både på inhousebyrån och gentemot de 1300 handlarna ute i landet: ”Jag ser inte att det har varit svårt att leda och verka som chef på distans”.
Rapporter
Livsmedelsjättarna väljer olika vägar, medan Coop i mars och april sänkt sina medieinvesteringar med över 50 procent är minskningen hos marknadsledaren Ica knappa tio procent. Samtidigt är Coop den livsmedelskedja som enligt Yougovs Brandindex de senaste månaderna stärkt sitt varumärke allra mest.
Morgonsvepet
(Uppdaterad) Nordeas bild väckte vrede hos konspirationsteoretiker – nu har banken tagit bort bilden och bett om ursäkt, Ica nobbar Paolos efter nyheten om Paolo Robertos sexköp och amerikanska staten uppges förbereda stämning mot Google. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Annonsörer
ICA, Coop, Willys, Lidl, CityGross och Hemköp minskade alla sina medieinvesteringar under mars månad. Resumé har tittat på Kantar Sifos statistik över hur olika branscher agerade i samband med coronautbrottet.
Kampanj
Coronaviruset får Ica, Coop, Lidl och de andra aktörerna inom dagligvaruhandeln att för första gången någonsin lansera en gemensam annonskampanj. Syftet är att uppmana kunderna att hålla avstånd till varandra i påskhandeln .