Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Inhouse på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Inhouse.
Strategi
Det är fortfarande populärt att plocka hem delar av marknadsföringsproduktionen – men i takt med svällande inhouseavdelningar kommer också utmaningar. Inhouseexperten Håkan Bodman resonerar om det vanligaste felet som bolagen gör när de bygger sina avdelningar.
Nyheter
Elbilsmärket Polestar ska etablera en egen kreativ inhousebyrå. Detta då bolaget har för avsikt att bli mer reaktivt mot sociala trender och se till att varumärkesuttrycket håller kursen på lång sikt. Det rapporterar Adweek.
Byråer
Det behövs egentligen inga fler reklambyråer, konstaterar Adam Ulvegärde och André Brink. Ändå lanserar de Ape_CC, systerbyrå till New Land. Med duons bakgrund på Forsman & Bodenfors och Universal, samt inspiration från produktionsbolagens affärsupplägg, hoppas de skapa mer agila och effektiva kreativa processer.
Resumé insikt
Byråer och marknadsavdelningar skriker efter digital talang, men kompetensbristen är så påtaglig att den riskerar att bromsa tillväxten. Ansökningarna har i snitt minskat från 80 till 20 svar per annons jämfört med innan pandemin. Nu varnar rekryterare för att balansen inte kommer att vara återställd i närtid. ✓ Så undviker du felrekryteringar. ✓ Noa:s förre talangchef pekar ut felet som gör att man missar talang. ✓ Storannonsörens knep för att locka digital spets.
Helgintervjuer
Med Epic Split knäckte han koden för global spridning och vände upp-och-ner på föreställningen om vad en b2b-kampanj kan vara. Efter 33 år på Forsman & Bodenfors och över 100 prisguld gör Björn Engström sorti och tar med sig sin erfarenhet in på startup-scenen. Men det är inte utan oro för den bransch han lämnar bakom sig. I en stor intervju med Resumé berättar han om:
✓ De avgörande komponenterna för organisk spridning.
✓ ”Journalistmetoden” och vad den betyder för kampanjmakande.
✓ Varför byråerna måste ta talangflykten på allvar.
✓ Hur byråerna behöver anpassa sig för att vara relevanta för startup-bolag.
✓ Spelet bakom Jean-Claude van Damme-reklamen.
✓ Arbetssättet som gjorde Forsman & Bodenfors så framgångsrika.
Opinion
”Det kommer alltid att finnas ett behov av att bolla saker med externa specialister, men så länge företagen själva sätter upp ramarna för att skapa sina egna experter står de starkare på längre sikt”, skriver martechbolaget Zuuvis vd Alexander Augustesen.
Reklam
Synsams creative director Marina Kereklidou gjorde ett rejält lönelyft under förra året och toppar inhouselistan. Jämför med lönenivåerna på byråsidan i Resumés lönekartläggning och se vilka chefer som fick största löneökningarna.
Nyheter
Regi och Inhouse inleder ett samarbete. Målet? Att fler byråer ska bli mer framgångsrika. ”Vi har i många år pratat om att vi skulle kunna stärka varandra med ett samarbete och nu har det kommit till skott,” kommenterar Håkan Bodman.
Podcast
”Andas, Zeke”, sa David Sandström när Zeke Tastas chockad ville ge upp. Efter 20 år på byråsidan var möten och strukturer inget han var van vid. Efter ett halvår på kundsidan har han en betydligt mer nyanserad bild – och han har faktiskt blivit kvar. I veckans podd ger han sin bild av varför allt fler seniora byråkonsulter tar klivet över till andra sidan.
Affärer
Inhouse startar Attract – ett konsultbolag inom recruitment marketing. ”75% av alla arbetssökande undersöker företagets rykte noga innan de söker en utlyst tjänst vilket säger en hel del”, säger Mireille Mårtensson som kommer att leda det nya erbjudandet.
Byråer
På kort tid har flera tongivande kreatörer och strateger lämnat byråsidan för inhouse – en trend som accelererat de senaste åren. Nu slår byråcheferna tillbaka och menar att det är för tidigt för att slå fast att detta skulle vara en långsiktig utveckling. Samtidigt tror Byrådoktorn Håkan Bodman att många kreatörer lider av ”konsultfrustration”.
Byråer
Talangflykten från byråerna till varumärken accelererar. Ta del av några av sidbytarnas syn på: ✓ Största fördelarna med arbetet på kundsidan ✓ Byråernas minskade attraktionskraft ✓ Förlegade strukturer med tävlingshysteri, intern konkurrens och aggressiv byråkultur ✓ Ta del av tips på hur byråerna kan arbeta för att vända trenden.
Resumé insikt
Vd:ar älskar långsiktig marknadsföring där det tar tid att få resultat. Och för dem är det en självklarhet att marknadschefen ska vara med i ledningsgruppen. Ja, det är två oväntade trender som utkristalliserade sig i Resumé Insikts stora vd-enkät. Men kan det verkligen vara så härligt, eller finns det andra förklaringar? Experterna är eniga om att relationen fortfarande knakar i fogarna och att det råder bristande kompetens hos båda yrkesgrupperna.
Resumé insikt
Vi har bett Mats Georgson, varumärkeskonsult och doktor i marknadskommunikation, analysera vd:arnas inställning till marknadscheferna. Här listar han saker som kommer att krävas från den marknadschef som vill ligga i framkant i ledningsgruppen.
Resumé insikt
Svart på vitt: Fler vd:ar vill öka satsningen på inhouseavdelningen jämfört med de som vill lägga ut mer jobb på externa byråer, enligt en enkät som Resumé Insikt har genomfört. Med det sagt ser inhousetrenden, som pågått ett bra tag nu, ut att fortsätta.
Annonsörer
Stark digitaliseringstrend, uppsägningar, tuffare vardag för inhousechefer och omprövad relation med den externa byrån. En färsk rapport tar tempen på hur svenska inhousebyråer mår efter nio månader med covid-19.
Varumärke
Nu släpper Adlibris det nya konceptet ”Bli inspirerad”, dels med målet om att bli ”home of books” – dels för att gardera sig inför Amazon stundande intåg. ”Vi måste ta en mer emotionell position” säger Sofia Söderqvist, marknadschef för Adlibrisgruppen.
Resumé insikt
”Vi är tillbaka på kontoret efter semestern”, var det nog många som tänkte under försommaren. Men så blev det inte. Nu när vi kikar på ännu en termin med distansarbete finns det risk för att branschens USP kreativiteten börjar dala. Vi har pratat med byråer och experter som på olika sätt jobbar för att boosta kreativiteten i tider av kris. Här är deras bästa tips.
Annonsörer
Ica Reklams chef Camilla Dorvall om hur coronakrisen har snabbat på den digitala omställningen både på inhousebyrån och gentemot de 1300 handlarna ute i landet: ”Jag ser inte att det har varit svårt att leda och verka som chef på distans”.
Resumé insikt
När alla famlar efter framtiden skapar analysfirmor, experter och medier innehåll som försöker svara på frågan kring hur man som marknadsförare ska agera. Men det visar sig att råden kan vara diametralt motsatta beroende på vem som ger dem. Vem ska man tro på och vad är egentligen sant?
Byråer
(UPPDATERAD) Tillsammans med bland annat Group M:s tidigare vd Kenneth Danielsson lanserar Jens Welin byrån W41 som är nischade på medieköp för inhouse. Samtidigt kommer branschprofilen att jobba kvar som managing partner på Nord DDB.
Resumé insikt
I USA anser majoriteten att inhousebyrån är den viktigaste partnern under pandemin. Samtidigt kommer nya risker med att man inte hinner med och jobbet blir sämre. Vartåt pekar inhousetrenden under brinnande kris i Sverige?
Annonsörer
Konsultbolaget Cogs Creative gör om prismodellen fram till i maj för att kunna bemanna kunder där kommunikationsbehovet är extra stort med anledning av coronaviruset.
Byråval
Med konceptet ”Boendeekonomi är jättekul” framtaget av Emakina DBG lyckades SBAB med någonting unikt: att ta fram reklam som sålde ut hela Globen. Nu väljer SBAB att bryta samarbetet och jobbar för tillfället inhouse utan någon extern reklambyrå.
Media
Bsmart, Inhouse och Resumé lanserar Inhouse Talks. En serie samtal om drivkrafter, utmaningarna, och utvecklingen av inhousebyråer inspelade i Bsmarts studios på Döbelnsgatan. Först ut är Monica Holmvik Persdotter Arla och If:s Robert Nygren.
Varumärke
Kvalitet, kostnad och kunskap är tre vägledande faktorer när marknadschefen ska bestämma sig för om reklambyrån ska göra jobbet eller inte. Flera marknadschefer planerar att flytta hem resurser under 2020 när Resumé frågar 12 av Sveriges största annonsörer.
Affärer
Varningsropen om lågkonjunktur har pågått i flera år och nu märks en avmattning i svensk ekonomi. Branschorganisationerna tror att OS och Fotbolls-VM 2020 kan ge marknaden en skjuts, samtidigt ser vi redan hur inhouse dämpar investeringar.
Trend
Alltfler varumärken tillsätter creative directors med rekryteringar från byråsidan För Resumé berättar Folksam, TUI, Izettle och Gröna Lund om hur de vill injicera sina inhousebyråer med kreativitet och hur man får det att fungera.
Byråer
KAN är i dag den största byrån i södra Sverige med siffror som pekat uppåt varje år sedan starten. För Resumé berättar vd Per Harrysson om tron på fullservicemodellen i den rådande inhousetrenden, hur man på riktigt jobbar med kultur och varför han tror att Stockholms byråmarknad snart kommer bli mer lik Malmös.
Reklam
Hemköp har hämtat hem det kreativa ägandeskapet som tidigare låg hos Åkestam Holst till sin nystartade inhousebyrå, som sjösatts med hjälp av Cogs Creative. I dag påbörjar Hemköp nästa kapitel med kommunikationskonceptet "Från en matälskare till en annan", framtaget för alla kanaler.
Nyheter
Annonsörer intill vit makt-musik på Youtube, smygreklam i sociala medier och e-postinkorgar fulla av reklam. Här kan du läsa ikapp Resumé Insikts bästa artiklar från våren som har gått.
Resumé insikt
Flera tongivande nyckelpersoner har de senaste åren bytt byrålivet mot inhouse. Vad var det som lockade dem och hur bibehåller man kreativiteten inhouse? Vi har med hjälp av experter och inhousechefer tagit reda på hur annonsörer skapar ett riktigt superteam.
Byråval
Sam Wheatman från The Future Factory reder ut hur byråer kan överleva inhouse-hetsen, hur man kan växa på en extremt konkurrensutsatt marknad – och varför Brexit kan bli en vinstlott för nordiska byråer.
Resumé insikt
En djungel av val är verkligheten för alla som jobbar med marknad och kommunikation. Vi har samlat sex hajpade trender och tagit hjälp av dubbelt så många experter för att reda ut vad som är värt att lägga pengar på – och vad som inte är det.
Resumé insikt
Hur är morgondagens marknadsavdelning organiserad? Vilka talanger blir oumbärliga framöver? Varför pratar vi fortfarande om digital kompetens? Åtta branschexperter svarar på frågor om de viktigaste utmaningarna för framtidens marknadsförare.