Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Insikt

Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Insikt på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Insikt.


Lockpriser i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter

Resumé insikt

­

”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren tävlar matvarukedjorna om hushållskassan. Men kampanjerna för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Resumé, Market och Dagligvarunytt, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Coop, Ica, Hemköp, Mathem, Tempo och Lidls kampanjer granskade.
✓ Så lockas konsumenterna till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinarie priset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.

28 september, 12:41