Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Jämställdhet på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Jämställdhet.
Byråer
Det är klart att många kvinnliga kreatörer känner sig osedda, icke-bekräftade och att självförtroendet kan vackla, liksom viljan att ens jobba i den här branschen, skriver Christina Knight apropå varför kvinnor åker hem med färre Guldägg än sina manliga kollegor.
Tävling
Helena Westin är självkritisk kring gubbäggen – och menar att de patriarkala strukturerna sitter hårt. Så hur ska Guldägget blir mer jämställt? Resumé har pratat med Komms ordförande som har svaret.
Opinion
Ställ dig själv följande fråga som gäckat mig den senaste tiden i planeringsfasen av ett kommande event. Vilken enskild person anser du skulle vara ett givande dragplåster på ett kommande företagsevent? skriver Ricki Petrini.
Opinion
För nästan exakt fem år sedan skrev över 2 000 kvinnor i branschen under #sistabriefen, ett av många #metoo-uppror. Men vad har hänt sedan dess, har briefen glömts bort? ”Om den ligger och skräpar i någon låda är det hög tid att ni tar fram den och dammar av svaren,” skriver Christina Knight i ett blogginlägg.
PR
När Tre tappade i marknadsandelar fick bolaget svårare att behålla talang. Lösningen blev en ny employer brandning-strategi som balanserar varumärkets utmanarposition med rollen som samhällsaktör. I dag rankas operatören som en av Sveriges bästa arbetsgivare: ✓ Så fick Tre upp besöken i intranätet med 15 procent ✓ Sociala medier-strategin gentemot medarbetarna. ✓ Kampanjstrategin för att nå unga kvinnliga säljare. ✓ Så kommunicerar vd:n Haval van Drumpt för att stärka varumärket gentemot medarbetarna.
Morgonsvepet
Så mansdominerad är informations- och kommunikationsbranschen, bråk mellan tv-husen och brittiska hovet om rättigheterna till drottningens begravning och kontroversiella influencern Pontus Rasmusson stängs återigen av från Youtube. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Resumé Insikts krönikör Nina Åkestam Wikner hörde till kritikerna av Sheryl Sandbergs syn på vad som krävs av kvinnor för att ta sig till toppen. Sen blev hon 38 år, tvåbarnsmor och mellanchef. ”Det är vad som krävs, och det är även så alla manliga karriärister har gjort sedan tidernas begynnelse.”
Nyheter
Forsman & Bodenfors första kreativa byrån i världen som belönas för jämställd lönesättning. Byrågruppen har inga löneskillnader på kontoren runtom i världen och får därför en certifiering av Fair pay workplace.
Kampanj
En annons från Spaniens regering, som var menad att uppmuntra till kroppspositivism, fick omvänd effekt – eftersom tre av fem modeller inte var medvetna om att deras bilder användes. Dessutom redigerades en kvinnas protes för att likna ett vanligt ben.
Kampanj
Det brittiska onlinemagasinet Talented Ladies Club har tillsammans med byrån Truant London skapat en kampanj som kritiserar löneskillnader mellan könen hos sex EM-sponsorer.
Resumé insikt
De senaste åren har en rad retailföretag övergivit de stereotypa modellerna. Resultatet av ett hårt arbete för jämställdhet som pågått i decennier. Resumé Insikts krönikor Nina Åkestam Wikner ser Lindex vilja att ”empower and inspire women everywhere” som ett tydligt exempel på renommésnyltning.
Rapporter
2020 var 35 procent av alla chefer i Sverige kvinnor. Men skillnaderna mellan branscher varierar, och inom kommunikation och PR så dominerar kvinnorna. Men i den privata sektorn av branschen ser det annorlunda ut, menar Johanna Alm Dahlin på fackförbundet DIK: ”Den privata byråbranschen har en lägre andel kvinnliga chefer.”
Resumé insikt
”Måste man jobba med kunder man inte gillar?” är en vanlig fråga på reklamutbildningarna. I takt med att hållbarhet tar plats på agendan ställer kreatörer högre krav på arbetsgivare och kunder – framför allt när det kommer till social hållbarhet. Resumé Insikt har pratat med kreatörer, reklamskolorna och specialistbyrån om ansvarstagandets växande roll på arbetsmarknaden.
Nyheter
The Amazing Society riktar blicken internt och börjar samla in data om jämlikhet i organisationen. ”Det här är en avgörande viktig fråga för att säkerställa en inkluderande organisation,” säger Tobias Hübinette som har tagit fram enkätfrågorna.
Opinion
Vill du att din byrå ska bli ännu mer effektiv och lönsam? Särbehandling baserad på kön underminerar förtroendet kolleger emellan, skapar konflikter på arbetsplatsen och leder till ett slöseri med kompetens, skriver Ulrika Sandström och Patrik Westander i en opinionstext.
Byråer
En manlig copywriter tjänar i genomsnitt flera tusenlappar mer än en kvinna. Den siffran blir större ju äldre copywritern är. Bland femtioplussare tjänar en man i snitt 26 procent mer än en kvinna. Det visar kartläggningen Copyrapporten. ”Att det skall vara så svårt att ge lika lön för lika arbete gör mig förbannad”, säger Linda Nilsson, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.
Rapporter
I den senaste rapporten från Allbright fastställs det att majoriteten av börsbolag ägs av män snarare än kvinnor. Däremot ökar antalet kvinnliga vd:ar, och kommunikationsbranschen ligger långt fram i båda kategorierna.
Rapporter
Nästa vecka presenteras rapporten 'Svart på vitt', gjord av Komm, Sveriges Annonsörer, Google och All of Us. I rapporten har reklamens förmåga att inkludera och spegla samtiden under de senaste fem år undersökts, och resultaten är tyvärr nedslående.
Strategi
Jobbar man i kommunikationsbranschen måste man ha en talang för ”funktionell dumhet”. Arbetar man med värdegrund har man benägenhet för rent önsketänkande. I nya boken ”Värdet av värdegrunder” riktar professorn Mats Alvesson tung kritik mot ledorden som kommit att prägla varumärken på senare år. ”Man ska erkänna att viss smisk ska riktas åt branschen”, säger han.
Organisationsforskaren Mats Alvesson om:
✓ Kommunikationsbranschen behöver ”kritisk självreflektion” och ”smisk”.
✓ Försvarets kommunikation och Putin.
✓ Gruppsex i Sölvesborg och kommunens värdegrund.
✓ Värdegrundsarbete för att stärka varumärken.
Folk på väg
I tre år har Christina Knight varit executive creative director på The Amazing Society. Nu lämnar hon rollen för att starta sin egen verksamhet: Mad Women Academy.
Sponsring/Event
När Tyskland och Ungern möttes i sista gruppspelsmatchen i förra veckan blev arenans upplysning en snackis. Fotbollskonfederationen Uefa tillät inte Allianz Arena att lysas upp i regnbågsfärger för att sedan uttala sitt stöd till regnbågen som symbol för jämlikhet. Hanteringen kritiseras nu av flera PR-experter.
Reklam
Resumés kartläggning visar att 7 av 10 vd:ar i Kommunikationssverige är män. Komms ordförande Helena Westin bedömer att det i grunden är en ägarfråga och att organisationen kan göra mer för att uppmuntra fler kvinnor att starta egna verksamheter.
Byråer
Med Forsman & Bodenfors vd-byte i förra veckan har Sveriges tre ledande reklambyråer bytt från manlig till kvinnlig vd på tre år. Resumés kartläggning av 228 bolag inom olika discipliner visar att var tredje vd i Kommunikationssverige är en kvinna.
Podcast
Varför använder sig så många svenska e-handlare fortfarande av det urgamla knepet ”Sälj grej med tjej”? I det senaste avsnittet av Insiktspodden gästar Christina Knight, jämställdhetsexpert och creative director på The Amazing Society, och delar med sig av sina tankar på temat.
Reklam
Svensk reklam har en förkärlek för unga, vita och smala. Resumé har pratat representation, kravställning och självkritik med Volkswagens Jeanette Asteborg och Telenors Linda Wetterborg med anledning av undersökningen ”Rättvisaren” som publicerades i veckan.
Sponsring/Event
Brommapojkarna vill förbättra jämställdheten inom föreningen, och lanserar nu så kallad jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet sker hand i hand med klubbens sponsorer.
Morgonsvepet
(Uppdaterad) Nordeas bild väckte vrede hos konspirationsteoretiker – nu har banken tagit bort bilden och bett om ursäkt, Ica nobbar Paolos efter nyheten om Paolo Robertos sexköp och amerikanska staten uppges förbereda stämning mot Google. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Media
Knappt var tredje person i svenska nyhetsmedier är kvinna, det visar årets mediegranskning Rättvisaren. Svenskar med utomnordisk bakgrund är också underrepresenterade, trots att det skett en ökning sedan förra mätningen.
Medieval
Byggnads visade viss aningslöshet när manvisade en styrelse med "pussyhats" på kvinnodagen, helt utan kvinnor. Nu tar fackförbundet nya initativ för att göra upp med machokulturen på arbetsgivarsidan genom en ny annonsserie.
Reklam
HR2020 var Komms initiativ för att lyfta jämnställdhet och öka mångfalden i den svenska reklambranshen. Kommittén lades ner för två år sedan, men det innebär inte att Komm nedprioriterar frågan. Det säger David Orlic och Jessica Bjuström med anledning av Resumés granskning
Reklam
Reklambyrån NY Collective i Jönköping lanserar en kortlek där kungen avsätts och ersätts med nummer 13. Dam och Knekt får också lämna plats för nummer 12 och 11 med syfte att skapa en helt könsneutral kortlek.
Opinion
Är det härligt att företag fyller Sverige med budskap om mångfald, medkänsla, jämställdhet och miljökamp. Eller blir det skevt när det egentligen handlar om att sälja mer, frågar sig Oscar Askelöf, copywriter på reklambyrån 13.
Media
UPPDATERAD. Undersökningen "Rättvisaren" visar att representationen av kvinnor och personer med utomnordisk bakgrund i media är fortsatt dålig. TT är sämre än när mediernas egna journalister gör jobbet, enligt siffror som Resumé har tagit del av.
Media
Åtta av de tio mest trakasserade journalisterna på tidningen The Guardian är kvinnor, medan de tio minst trakasserade är samtliga män. Det visar en undersökning som The Guardian har gjort på kommentarerna till deras webbartiklar.
Media
Kritiken mot mansdominansen i Stora Journalistpriset har varit hård. Nu stämmer kvällstidningarnas chefredaktörer in i kören.
– Jag tror att det här skadar Stora Journalistpriset, säger Expressens Thomas Mattsson i deras podcast.