Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Jimmie Åkesson på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Jimmie Åkesson.
Sociala medier
Familjen Lundell toppar Maktbarometern 2022, medan Sverigedemokraterna kniper andraplatsen. Experterna Natalie Eriksson och Johannes Gustavsson trendspanar på resultatet, och analyserar vad varumärken kan lära av sociala mediers mäktigaste.
Morgonsvepet
David Beckham har precis släppt den första reklamfilmen för Qatar, som ett led i ett längre samarbete för emiratet. Valet närmar sig med stormsteg och det märks inte minst i partiledarnas sociala kanaler – det och mer i måndagens morgonsvep.
PR
Valkampanjer har blivit som sociala medier – det bara skrollar på utan att något händer. Skillnaden är att 2022 är det ute med sociala medier i politiken. Åtminstone officiellt. Resumés Leon Nudel, med en bakgrund i pr-branschen, har frågat sina gamla kolleger om vad och vilka som är viktigast under årets valkampanj.
Opinion
Falskt dilemma kallas strategin som omvänder barnet som inte vill borsta tänderna till att i stället tro att hen har gjort ett bra val. Den används också av det blåa och röda blocket, av Oatly och Arla – och av Putin när han invaderar Ukraina. Det skriver retorikexperten Elaine Eksvärd i en krönika.
Morgonsvepet
Ett hett reklamevent samlade flera influencers trots coronakrisen – nu kritiseras de, ny granskning pekar ut konsult med nära band till industrin som mannen som tog Nyamko Sabuni till makten och Spotify experimenterar med videopoddar. Det och mer i dagens morgonsvep.
PR
Sverigedemokraternas kampanjer har minst sagt skapat uppmärksamhet för partiet och dess frågor. Det har stormat rejält. Bakom kulisserna står 34-årige Joakim Wallerstein som träffsäkert rattat den kontroversiella, men effektiva, kommunikationen.
Media
Margareta Larsson lämnade SD förra året, har sedan dess inte deltagit i något riksdagsarbete och är nu politisk vilde. Hon tar ändå ut fullt arvode från riksdagen. Hennes försvar i media var minst sagt uppriktigt.
Nyheter
Telias kunder byter operatörer efter nedsläckningen av SBS Discoverys kanaler och branschkällor anser att operatören kommer få skulden för konflikten, Jimmie Åkesson kommenterar Skavlan-intervjun och Facebook bryter mot EU-lagen. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
TV
SBS Discovery och Telia kan inte komma överens och 700 000 kunder kan få flera populära tv-kanaler nedsläckta, norrmän kräver ursäkt av Fredrik Skavlan efter intervjun med Jimmie Åkesson och Magdalena Graaf rasar mot Hänt i veckan. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Media
SD-ledaren Jimmie Åkesson rasar mot TV4 efter utfrågningen i går kväll, miljontals konton och lösenord från Gmail har läckt ut på ett nätforum, Twitter tar in över 10 miljarder kronor, och Researchgruppen får kritik på Twitter för Flashback-kontona. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Media
Bolaget Blåsippan fakturerades för att partiet Sverigedemokraterna skulle slippa betala moms i samband med partiets mediesatsning 2011, Apple höjer säkerheten och Leo Razzak får roll i Felix Herngrens nya tv-serie. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Media
Klippet ”Jimmie på låtsas”, där SD:s kampanjfilm förvrängts, delades 25 000 gånger. Men hånet blev för mycket för SD som nu fått bort filmen från Youtube. – Politisk satir får man göra men man kan inte använda sig av vårt upphovsrättsskyddade material, säger Martin Kinnunen, pressanansvarig på SD.
Media
Viasat jublar över MFF:s avancemang till Champions League och sänder lagets CL-matcher i fri-tv, Jimmie Åkesson vägrade välja mellan språkrör och järnrör i Ekot och Lasse Kronér tar upp kampen med TV4 kvällen före julafton. Det är några av rubrikerna i Morgonsvepet.
Media
En gammal BBC-intervju där SD-ledaren Jimmie Åkesson pressas hårt har plötsligt fått enorm spridning den här veckan. – Jag har fått mig berättat att det var en gymnasieelev som började sprida det gamla Jimmie Åkesson-klippet från Expressen TV och att detta drog igång den massiva delningen i sociala medier, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Resumé.
Webb
Tårtan i nyllet på Jimmie Åkesson är en vattendelare. DDB-kreatörerna Gustav Holm och David Alledal har skapat en sajt med syftet att samla in pengar till de böter som den tårtkastande kvinnan väntas åka på. – Vi stödjer inte själva handlingen, utan hennes åsikt, säger byråns kreativa chef Jerker Fagerström.
Media
Aftonbladet förnekar uppgifterna om att man deltagit i en budgivning för filmen på tårtattacken mot SD:s partiledare Jimmie Åkesson. – Vi köpte det inte av Sverigedemokraterna utan av en frilansfotograf, det var relevant journalistiskt material som vi ville visa, säger Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén till Resumé.
Reklam
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, fick stort genomslag med sin kampanjfilm för kyrkovalet – ”PS: Glöm inte att Jeus var sosse” tidigare i veckan. SSU följer nu upp med: ”Låt inte rasister, homofober och antifeminister komma in i kyrkan.
Media
Efter att ha blivit pressad i en intervju talade Jimmie Åkesson klarspråk om TV4:s Ulf Kristofferson. Det hela fångades på film av SVT, som ikväll sänder en dokumentär om partiets väg in i riksdagen. – Nån måste ju avbryta en sån rövskalle när han står och liksom är direkt oförskämd, säger Jimmie Åkesson.
PR
Sverigedemokraterna jagar pressproffs och bygger ut sin informationsavdelning när alla tidigare pressansvariga blir riksdagsledamöter. Partiet får omkring 200 miljoner kronor i partistöd de kommande fyra åren. – Medietrycket är enormt, säger Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund.
TV
Sverigedemokraterna stängs ute från tv-debatter och radioutfrågningar inför valet. SR och TV4 säger blankt nej, men SVT dröjer med sitt beslut: – Grundläget är att vi enbart bjuder in riksdagspartierna, men jag vill först se SCB:s stora partiundersökning i maj, säger programdirektör Jan Axelsson.