Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om JMWGolin på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om JMWGolin.
Byråer
Talang, data och den osäkra omvärlden. Ta del av de största utmaningarna på 28 byråchefers agenda inför det kommande året. ”Vi känner en påtaglig resursbrist i branschen när det kommer till erfarna kreatörer”, säger Joachim Berntzon.
Varumärke
Lidl-merchen började som ett aprilskämt, men nu får man vända sig till andrahands-sajter som Blocket för att ha chansen att köpa en sko. Hur lyckades lågpriskedjan med detta? ”I Sverige är vi en utmanare,” säger Lidls kommunikationsdirektör.
Nyheter
Den massiva kritiken mot Facebooks hantering av desinformation har gjort att techjätten stramat åt sitt regelverk för annonser. Det innebär att allt fler ord klassas som "politiska" – vilket ställer till det för vissa annonsörer. Ett av bolagen som får det allt svårare att annonsera på plattformen är eljätten Fortum.
Nyheter
Branschexperterna Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt reagerar starkt på RO:s fällning av Noccos varumärkeschef Linus Carlén – och menar att beslutet riskerar att påverka hela B2B- och employer branding-området.
PR
I helgen drog Allsvenskan i fotboll igång – en högtid för den kritiserade spelreklamen. För att flytta fokus från spel till sparande lanserar fintech-bolaget Dreams den nya sparformen "Sparligan", som gör det möjligt att spara på Allsvenskan.
Resumé insikt
Det är dags att börja prata allvar om influencers och influencer marketing. Det är ett fenomen som gått från något lite amatörgulligt till hardcore professionalitet – men många ser ner på influencers. Det måste upphöra, skriver Resumé Insikts krönikör Deeped Strandh.
Nyheter
Karriären som präst slutade i utmattningssyndrom. Karriären som pr-konsult ledde till ett kraschat äktenskap. Deeped Niclas Strandh närmar sig 50 år. Med åldern har han landat i en rad insikter – som han själv hade behövt höra för tio år sedan.
PR
Hennes arbete med klassiska chatten MSN fick Louise Leo att på allvar bli nyfiken på kommunikation. Nu är hon vd för byrån JMW – där hennes ledstjärna är bredd. Och det kan inte minst vara välbehövligt när man ska sätta sig in i komplexa it-frågor, likväl som att steka hamburgare på Max.
Reklam
Max Hamburgare gör sin största satsning någonsin på vegetariska alternativ. Här är kampanjen som ska driva intresset.
– Vi har nog aldrig fått så mycket kommentarer och lyckoönskningar på varken tidigare produktlanseringar eller hållbarhetsinitiativ, säger Henrik Åkerman, tf. marknadschef.
Reklam
Fanta genomför en nylansering av sin Fanta Orange-smak i Sverige. Fanta håller också ett så kallat Market Impact Team, MIT-event, för ändamålet.
– Vi har jobbat på en ny formel som gör att Fanta smakar ännu mer apelsin än tidigare, säger Isabelle Hübsch, som är chef för Fanta & Sprite i Nordvästeuropa och Norden och är på blixtvisit i Sverige.
PR
PR-byrån JWM Kommunikation minskar sin nettoomsättning från nära 26,2 miljoner kronor 2011 till cirka 25,3 miljoner kronor under 2012. Resultat efter finansiella poster, finansnettot, sjunker med dryga miljonen till strax över 900 000. Byrån delar ut 450 000 kronor till aktieägarna.
Media
Kom och se vad vi har byggt. Det budskapet hade Facebook inför vad som visade sig vara en lansering av en ny bildsökfunktion. Kursen sjönk kraftigt. Experter som Christian Åkerhielm och Günther Mårder sågar Facebooks upplägg jäms med fotknölarna, men Brit Stakston tycker snarare att Facebook inte lyckats förklara betydelsen av sökfunktionen.
PR
Coca-Cola hamnade i veckan på sjätte plats bland de varumärken som delats mest i sociala videor. Nu gör läskjätten ett försök att följa upp succén med filmen om en belönande läskautomat på KTH i Stockholm. Idén om att en läsk för varje sjungen julsång är ett samarbete mellan läskjätten och pr-byrån JMW.
Media
Mediemässan i Göteborg, MEG, pågår för fullt. Idag kom Medieakademien med en lista över landets främsta experter på sociala medier. Brit Stakston vid JMW är en av dem som figurerar på listan och hon är inte överlycklig:
– Hela tanken med sociala medier är att alla ska ha en röst. Så jag tycker att det känns smått tramsigt och lite besvärande att hamna på en sådan lista, säger hon.
Reklam
OLW delade ut chipspåsar till SL-resenärerna för att rädda fredagsmyset.
De 500 påsarna tog slut i en rasande fart.
– Om vi skulle göra om det här så hade vi nog hostat upp lite fler påsar men nu var det rätt så kort varsel, säger Marcus Thollin, marknadsdirektör på OLW, till Resume.se.
Media
Den som vill ta sociala medier på allvar ska släppa kontrollen, ställa sig mitt i bruset och delta. För Resumés Ulrika Fjällborg berättar Brit Stakston, sociala medier-guru på JMW, hur man tar kontroll genom transparens och hur hon själv gjorde sig av med miljonskulder genom att visa alla sina kort.