Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Kanal 9 på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Kanal 9.
TV
Efter ett rasande inlägg mot Big Brother på Facebook har Komms vd Jessica Bjurström fått in vittnesmål från produktionen om ordern uppifrån att driva deltagarna så långt det bara går.
Kanalerna måste ”stå för sin skit”, menar Bjurström som efterlyser nya etiska riktlinjer för kommersiella kanaler som sänder från utlandet.
Media
Tävlingsledningen för Big Brother diskvalificerade nyligen två deltagare på grund av regelbrott i tävlingen och nu har polisen inlett en undersökning. Kanal 9 anser sig nu ha receptet klart för hur något liknande inte ska kunna inträffa igen.
Media
I fotbollsvärlden var det Deadline Day för övergångar i måndags – men i medievärlden är det ständig silly season. Resumé kan berätta att Sportbladets krönikör Simon Bank lånas ut till SBS som studioexpert. – Det känns helt underbart, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på SBS Discovery.
TV
I höst musik- och humorgruppen "De vet du" en livesänd talkshow på Kanal 9 Play där de tar pulsen på allt som händer i Big Brother-huset samt möter upp deltagarna för intervjuer och snack när de lämnar isoleringen och kliver ur huset.
Media
Bizkits tv-analytiker Johnnie Åkerström pekade ut SBS/Discovery som den stora förloraren i höstens tv-krig. Det är framförallt Kanal 5 och Kanal 9 som drar ned siffrorna, enligt Bizkit. Presschefen hos SBS Discovery, Dan Panas, håller inte med om beskrivningen. – Kanal 5 är den näst största kommersiella kanalen i målgruppen 15-44 år och har ökat med 2 procent i primetime i huvudmålgruppen, medan Kanal 9 har ökat med 5 procent , säger han.
TV
Hyllade succédramaserien Mad Men är en prestigefull rättighet för Kanal 9 – men ingen tittarmagnet. Sjätte säsongens premiäravsnitt i går lockade "bara" 19 000 tittare. Ratingen låg på 0,33 procent i huvudmålgruppen 30-59 år. Det är i paritet med siffrorna tidigare säsonger.
Media
TV3 och Kanal 5 liksom deras systerkanaler är de stora vinnarna på de senaste årens snabba ökning av alkoholreklamen. I dag går nära 80 procent av reklampengarna till tv. Den förändring som kom i de svenska alkoholreklamreglerna 2003 har däremot lett till en ganska liten förändring.
TV
Fjärde säsongen av Mad Men kommer till svensk tv den 6 januari 2011. Trots prisregn och spaltmeter med hyllningar från kritiker når serien än så länge inte ut till den breda publiken. – Vi tycker serien är fantastiskt bra och ju fler som hittar till den desto bättre. Vi kommer inte att ge upp, säger Lars Beckung programchef på Kanal 5 och 9 och Mad Men-fan.