Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Kappahl på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Kappahl.
Strategi
Efter en dom mot företaget Midsona finns ny praxis för hållbarhetsmärkningar inom reklam, som höjer kraven på annonsörer. Resumé reder ut vilka effekterna kan bli. ”Den här domen kan ha potential att underlätta för konsumenter”, säger Cecilia Solér, docent inom marknadsföring och hållbarhet.
Strategi
De flesta känner till Lindex och Kappahl. Men de befinner sig sällan högt upp på shoppinglistan. När Resumés magasin ställer de två varumärkena mot varandra visar det sig att vinnarens strategi hänger på en rätt skör tråd 2021.
Resumé insikt
Är det bara ännu ett marknadsföringsknep på bekostnad av konsumenterna? Ett varumärke dumpar etablerade märkningar för sin egen. Ett annat kallar märkningen för ”bling bling” och förstår varför konsumenterna blir förvirrade. Här är Marabous, Kappahls och Orkla Foods tankar bakom hållbarhetsmärkningen.
Varumärke
Marknadschefen Madeleine Ahlström berättar om insikterna bakom Kappahls nya varumärkesstrategi, visuella identitet och logotyp: ”Får en logotyp som ligger mer i tiden och är mer internationellt och digitalt gångbar”.
Annonsörer
Telenors Vidar Hekkelstrand, TUI:s Lisa Rönnberg, Länsförsäkringars Fanny Wallér och Hornbachs Andreas Larsson berättar om hur pandemin har påverkat deras inhousesatsningar. Ta också del av de viktigaste förändringarna från andra varumärken här.
Resumé insikt
Som gravid exponeras du för mängder varumärken som krigar om att vara nummer ett. Välkommen till klubbar, mobilappar och babyboom bland influencers, men också retargeting efter missfall och uppmaningar om äggfrysning. Vi följer pengarna i gravidresan.
Resumé insikt
Klädkedjorna marknadsför sig som hållbara och värnar om jordens resurser. Samtidigt belönar de konsumenter som återvinner textilier med rabattkoder som ökar försäljningen.
– Vi ser över vårt erbjudande kopplat till insamlingen, säger Lindex.
Resumé insikt
Lämna ett plagg till återvinning – och rädda miljön. Men innan du går från butiken ska du konsumera nya kläder. Det är så klädbranschen marknadsför sig med sina rabattkoder för gamla textilier. Varumärkesexperterna kritiserar modellen.
Reklam
KappAhl börjar sälja underklädeskollektionen Fifty Shades of Grey den 6 november. Den bygger på den uppmärksammade romanen med samma namn. Resumé berättar nu historien om hur det gick till när KappAhl rodde hem ett exklusivitetsavtal med den världsberömda författaren E.L. James.
Reklam
Klädkedjan KappAhl har upphandlat en gemensam mediebyrå för fem marknader – MEC:
– Ett av KappAhls absolut viktigaste konkurrensmedel framåt är att ha insikt i moderna medie- och konsumtionsbeteenden, säger Johan Åberg, vd- och koncernchef för KappAhl.
Reklam
I dag stod det klart att KappAhl:s marknadsdirektör Carina Ladow ersätts av Julas nuvarande marknadsdirektör Anders Paulsson från och med maj. Hon blir i stället sortiment- och designdirektör och sitter alltjämt kvar i Kappahls ledning:
– Hon har en otrolig fingertoppskänsla för vår kund och kan verkligen det här med smak, färg och form, säger Johan Åberg, vd för Kappahl.
Reklam
Idag kunde Resume.se berätta att KappAhl avslutar samarbetet med F&B. Byråns projektledare för KappAhl tillika vd för produktionsbolaget F&B Factory, Eva Carlheim-Müller Sahlin, räknar ändå med att fortsätta jobba med klädjätten:
– Vi ska fortsätta jobba med KappAhl fast i andra former från och med sommaren. Men exakt hur har vi inte bestämt ännu, säger hon.
Reklam
Resume.se kan berätta att KappAhl har sagt upp sitt avtal med Forsman & Bodenfors. Byrån har haft KappAhl som storkund i tre år och avtalet upphör den sista maj. Planen är att sköta mer inhouse och anlita experter vid behov:
– Vi är nöjda med leveransen, men efter tre år känns det som att det är dags att göra något annat, säger Carina Ladow, marknadsdirektör på KappAhl.
Reklam
KappAhl satsar på att deras marknadskommunikation ska vända företagets kris – nu slutar de att flirta med fashionistan och hyllar i stället vuxenheten. KappAhls börsvärde har halverats sedan förra sommaren och kvartalet är det svagaste sedan bolaget kom till börsen 2006.
Nyheter
Vad tycker du om aktiemarknadens reaktion på er kvartalsrapport?
– Jag värderar inte aktiemarknadens agerande. Det får den stå för själv. Vi tycker att vi levererar bra. Att folk sedan tror att vi kan hoppa tre meter i höjdhopp … Tja, det kan vi inte. Det borde de förstå.