Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Katarina Graffman på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Katarina Graffman.
Opinion
I den teknologiserade samtiden behövs mer än någonsin förståelsen för hur man får människor att agera i önskad riktning. Något som både kommersiella aktörer och det offentliga torde vara villiga att betala högt för. Men Katarina Graffman tvivlar.
Podcast
Var du en av dem som överraskades av siffrorna som kommit fram kring förstagångsväljarnas partisympatier i samband med valet? Kanske är det dags att ompröva bilden av generation Greta – eller som doktor Katarina Graffman, med ett visst mått ironi, kallar dem, generation Bianca. Det avhandlas i veckans avsnitt av Insiktspodden.
Opinion
Människor vet sällan vad de vill ha – men man vill gärna svara ändå, något som kan skapa problem när företag vill ha insikt i sina kunder. ”I innovationsprocesser är det lätt att falla i fällan att man tror att man kan fråga människor vad de vill ha, eller vad de saknar”, skriver Katarina Graffman, doktor i antropologi.
Opinion
Resumés bloggarduo Katarina Graffman och Jacob Östberg diskuterar Sweden Rock. Eller kanske snarare hur människor påverkas av tillfällen och kontexter, och då kan avvika från sina invanda beteenden. Och sätta på sig jeansjacka i stället för skjorta och kavaj.
Opinion
Jacob Östberg fick mothugg i senaste numret av Resumés magasin: det kommer visst krävas mer kommunikation och marknadsföring om hållbarhet, skriver Erik Elvingsson Hedén. Katarina Graffman och Jacob Östberg replikerar.
Opinion
”Det svartaste med Black Friday är ju snarast den cynism med vilken mängder av företag slår knut på sig själva för kunna kränga utav bara helvete samtidigt som de basunerar ut hur allvarligt de tar på sitt klimatansvar.”, skriver Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg.
Kampanj
I McCanns reklamfilm för Ford sparkar en sjuårig flicka Joe Labero på smalbenet. Resumé har under den senaste månaden blivit överrösta med mejl som kritiserar kampanjen. ”Vi har en tid där många äldre upplever barn som sämre uppfostrade”, säger antropologidoktorn Katarina Graffman till Resumé.
Opinion
Oskar Zander, projektledare och digital strateg TBS Mediabyrå kritiserar Katarina Graffman och Jacob Östbergs resonemang inför Cop26. Han anser att forskarna använder den marknadslogik de själva kritiserar som ett sätt att sälja sina egna produkter.
Opinion
”Om vi inte förändrar det ekonomiska och kulturella system som vi alla är en del av, politiker, företag, organisationer och individer, kommer vi inte komma någon vidare vart, hur många Climate Change-konferenser som än genomförs.”, skriver Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg.
Opinion
Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg gav sig ut i den breda debatten i förra veckan. När de lyfte frågan om att reglera reklam var det som att vreden släpptes loss fullständigt: ”Jag kan inte låta bli att fascineras av inkonsekvensen i resonemangen”, skriver Jacob Östberg.
Resumé insikt
Det går inte att lita på vad människor säger i undersökningar. De säger en sak, men gör något helt annat, vilket inte minst visar sig i undersökningar om hur man värderar hållbarhet. Det och mycket mer säger Katarina Graffman, doktor i antropologi, i Resumé Insikts Q&A.
Opinion
Marknadsundersökningar brukade handla om varför människor gör ett visst val. I dag har många storföretag i stället gett sig på att försöka omforma våra val så att de leder till just deras produkter eller tjänster, det skriver Jacob Östberg och Katarina Graffman.
Opinion
”Utan frestelser vore det ju en baggis att vara god. Men det skulle också vara tämligen ointressant att vara människa”, skriver Resumés bloggduo Katarina Graffman och Jacob Östberg, som läst Jung Relations nya rapport om framtidens hållbara varumärken.
Resumé insikt
Syftesdriven marknadsföring har varit en stark trend sedan 2015. I dag ska alla bolag berätta om hur de ”räddar världen”, på sitt eget lilla vis. Men hur påverkar det marknadsföringen som kommer ut? Och är den starka trenden en bidragande orsak till reklamtröttheten? Vi har vänt oss till experterna för att få svar.
Sponsring/Event
Resumés konferens för alla som jobbar med kommunikation i offentlig sektor är tillbaka i en ny, digital form. FHM:s kommunikationschef Elisabeth Wall Bennet, forskaren Katarina Graffman och MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson är några av talarna som är klara till Kommunikation Offentlig Sektor den 11 november.
Trend
I en ny bok lyfter Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg tillsammans med modevetaren Emma Lindblad fram fem fenomen som är extra betydelsefulla i samtidskulturen.