Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Klimatkrisen på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Klimatkrisen.
Strategi
Nu är det slut på nya, egna miljömärkningar.
I alla fall om EU-kommissionen får sin vilja igenom. Nu har de nämligen presenterat sitt förslag för att motverka greenwashing.
– Det är ett lovande verktyg för att rensa ut vilseledande påståenden om hållbarhet, säger Blanca Morales, EEB-koordinator med ansvar för miljömärkningar.
Helgintervjuer
I flera år uppmanade influencern till tanklös konsumtion. Sen gjorde Anitha Clemence plötsligt avbön, öppnade upp om sitt shoppingmissbruk och uppmanade till förändring i branschen. Hur stor trovärdighet har hon? I Resumés helgintervju berättar hon om sitt nya ställningstagande.
Strategi
När en amerikansk reklamveteran och en klimatforskare vid Harvard inleder ett samarbete börjar det hända saker i debatten om klimatkrisen.
För journalisten Martin Gelin berättar John Marshall om hur han fått med sig över hundra reklambyråer i kampen om att ändra allmänhetens uppfattning om vår tids ödesfråga.
”Global är ett fint ord och värme är ett fint ord. Det skrämmer inte nån som inte redan är övertygad”, säger han.
Morgonsvepet
Ett av reklambranschens klimatinitiativ utmanar ett annat genom en Twitter-kapning; Lidl och Tesco bråkar i domstol i Storbritannien, och en kampanj på Bris väcker debatt om hederskultur. Dessutom hoppar Microsoft på AI-tåget. Det och mer i onsdagens morgonsvep.
Opinion
Vi är nu halvvägs igenom det massiva åtagande som kallas Agenda 2030, mänsklighetens plan för hur vi gemensamt ska skapa en hållbar, trygg och rättvis värld för alla världens medborgare. Än så länge går det sådär. Men det finns en lösning, skriver 166 Berghselever i en debattartikel.
PR
Den finns inte. Borta. Klimatfrågan är ute i den politiska periferin, trots att den nye statministern ju lovat att ”nu får vi ordning på klimatet” på en valaffisch.
Varför? Journalisternas fel? Politikernas fel? Eller kanske väljarnas?
Varumärke
Eskilstuna var en trött industristad med hög arbetslöshet. Då satte kommunen en ny varumärkesplattform med hållbarhet som grund.
I dag är staden ett internationellt föredöme och Eskilstunaborna är stolta igen.
”Vi är världskändisar. Vi har haft alltifrån BBC till National Geographic här”, säger centrumledaren Sofia Bystedt.
✓ Lärdomarna. ✓ Investeringarna. ✓ Pr-värdet. ✓ Knepet för att undvika greenwashing. ✓Så jobbade kommunen med nudging för att få invånarna att sopsortera.
Morgonsvepet
Nyheterna kring Elon Musks ägarskap av Twitter, tycks aldrig vilja sina. Nu vill Washington ha svar från miljardären kring hur Twitter skyddar data och integritet. Elgigantens reklam på TikTok får kritik och Egyptens klimatmöte har landat i ett magplask ur ett pr-perspektiv. Så lyder några av nyheterna i morgonsvepet.
Byråer
Nu skriver Volt under klimatinitiativet Clean Creatives, vilket innebär att reklambyrån framöver säger nej till uppdrag från fossilindustrin. Dessutom adderar Volt ett eget tillägg, som även utesluter uppdrag för nya bensin- och dieselbilar.
Morgonsvepet
Aktivistgruppen Brandalism har kapat 500 utomhustavlor i Europa för att kritisera varumärken som SAS, Ryanair och Lufthansa, Meta stäms för att ha kringgått Apples integritetsskydd och priserna för EMV rusar i dagligvaruhandeln. Läs mer i morgonsvepet.
Nyheter
År 2007 vann Gustav Martner guld på Cannes Lions för en kampanj med Volkswagen. 2015 avslöjades Dieselgate, 2019 började Gustav jobba på Greenpeace. Under gårdagen stormade han scenen på Cannes för att lämna tillbaka sitt pris – och kräva förbättring av branschen.
Morgonsvepet
Antalet stämningar mot klimatrelaterad reklam har fördubblats på fem år, Johan Lindeberg blir creative director för NFT-plattform och färre amerikaner vill reglera techjättarna. Läs mer i morgonsvepet.
Affärer
Efter striderna mot Konsumentverket och en stämning av KO slopar nu Arla sitt uttryck ”netto noll”. ”Vi står för den marknadsföring vi har haft, men debatten kring netto noll klimatavtryck tog fokus från bönderna”, säger Victoria Olsson.
Strategi
Greta Thunberg har satt hållbarhet och klimat på agendan för svenskarna. Men frågan är hur mycket de bryr sig – egentligen?
✓ Så har allmänhetens intresse för miljöfrågan förändrats (eller inte förändrats).
✓ Kvalitet, pris och tillgänglighet i relation till hållbarhet.
✓ Hållbarhet- och klimatfrågan ur ett historiskt perspektiv.
Byråer
Edelman har granskat sina kunder och kommer under kommande veckor inleda samtal – och om man inte kommer överens om klimatåtgärder, skiljas åt. Men det är inte tillräckligt, menar organisationen Clean Creatives.
Resumé insikt
Om EU:s nya förslag kring ”hållbar bolagsstyrning” går igenom har vi en smärre katastrof att vänta och du kan kyssa strategiarbete adjö. Det skriver Mats Georgson i veckans krönika. Här är rekommendationerna till marknadschefer.
Opinion
Hållbarhetsbyrån The New Division var på plats i Glasgow för att delta på COP26. Nu är mötet slut, och i ett blogginlägg svarar tre experter på den stora frågan: hur står sig utfallet av mötet mot deras förväntningar?
Nyheter
Den digitala byrån EY Doberman har tillsammans med Telia släppt ett verktyg som spårar och hjälper företag minska klimatpåverkan vid resor och transporter. Verktyget visar utsläpp av CO2 från transporter – och hur de kan reduceras.
Kampanj
Vattenfalls mål ”fossilfritt inom en generation” kräver innovation. Och vad passar då bättre än att låta framtidens vuxna spåna idéer? I kampanjen ”Vår fossilfria framtid” får barn och deras uppfinningar ta plats.
Opinion
”Om vi inte förändrar det ekonomiska och kulturella system som vi alla är en del av, politiker, företag, organisationer och individer, kommer vi inte komma någon vidare vart, hur många Climate Change-konferenser som än genomförs.”, skriver Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg.
Opinion
På söndag invigs COP26, FN:s klimatmöte där politiker, forskare och förhandlare från över 200 länder samlas i Glasgow i ett försök att enas om en räddningsplan för planeten. Men hur ingår jag som jobbar med kommunikation i den planen? Hanna och Calle från hållbarhetsbyrån The New Division funderar över branschens roll och ansvar inför världens viktigaste möte.
Nyheter
Enligt en ny undersökning är nästan hälften av alla marknadsförare oroliga för att anklagas för greenwashing. ”De har en viktig roll i att varumärken sätter hållbarhet högt på prioriteringslistan.”
Reklam
Under de senaste veckorna har Greenpeace, Världsnaturfonden och flera andra organisationer kampanjar för ett förbud mot fossil reklam. Den marknadsliberala tankesmedjan Timbros miljö- och klimatansvarige Ellen Gustafsson, menar att ett eventuellt förbud skulle vara kontraproduktivt.
Kampanj
EU måste förbjuda all fossil reklam och sponsring. 26 miljöorganisationer från Europa ställer sig bakom kampanjen, bland annat Greenpeace, och uppmanar EU-kommissionen att lyssna på medborgarna.
Makro
I gårdagens rapport visade FN:s klimatpanel att klimatet förändras i snabb takt. För Resumé lyfter Futerras Joel Lindefors hur marknadsförare kan ändra sitt sätt att jobba för att minska klimatavtrycket: ”Det behövs ett gemensamt språk”.
Byråer
De kommande decennierna ska industrin investera 1000 miljarder kronor i Norr- och Västerbotten. Trots att projekten inte är påbörjade börjar de kommunikationsbyråerna vädra morgonluft. Byråledarna hoppas att talang vänder hemåt för att möta rekryteringsbehovet.
Morgonsvepet
Kids Brand Store fälls för smygreklam med barninfluencer, Tiktok tillsätter ny vd och forskare och organisationsföreträdare vill ha marknadsföringsstopp av Sverige till turister som måste flyga långt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Snapchats Tiktok-utmanare Spotlight når 125 miljoner aktiva användare, Dove gör upp med hårt redigerade selfies i ny reklamfilm och WPP förbinder sig att minska sina koldioxidutsläpp till netto noll. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Kampanj
Haglöfs nya kampanj vill få fler varumärken att se över vad de verkligen kan göra för att bli mer hållbara. Samtidigt går användandet av ordet klimatneutral tvärtemot Konsumentverkets riktlinjer om att ordet är vilseledande. ”Vi refererar till debatten”, säger Maria Starck på Futerra som tagit fram kampanjen.
Resumé insikt
Det går inte att lita på vad människor säger i undersökningar. De säger en sak, men gör något helt annat, vilket inte minst visar sig i undersökningar om hur man värderar hållbarhet. Det och mycket mer säger Katarina Graffman, doktor i antropologi, i Resumé Insikts Q&A.
Resumé insikt
Max Burgers har fällts för vilseledande miljöpåståenden men sätter sig alltjämt i sadeln igen och sticker ut hakan med sin klimatkommunikation. I Resumé Insikts podcast berättar hållbarhetschefen Kaj Török om utmaningarna med att snacka hållbarhet – om den svåra balansgång mellan komplex fakta och snitsiga oneliners.
Resumé insikt
Marknadsförare vill förenkla – experterna vill ha transparens, fakta och balans. Vi har pratat med 21 hållbarhetschefer för att ta reda på vilka saker de önskar sig från marknadsförarna när det kommer till hållbarhetskommunikation. Ett av råden: använd överhuvudtaget inte begrepp som ”hållbar”.
Resumé insikt
Över hälften av konsumenterna förstår inte hållbarhetskommunikation enligt en färsk studie. Samtidigt saknar nästan hälften av all kommunikation om miljöpåståenden täckning. När alla snackar hållbarhet visar det sig vara lättare sagt än gjort att tillfredsställa såväl konsumenterna som myndigheterna – och inte minst jordklotet. Vad är det egentligen som skaver?
Podcast
Klimatmarknadsföringen har exploderat och företagen tävlar om vem som kan visa sig mest grön gentemot konsumenterna. Men det är en marknad med mycket greenwashing och icke-transparens. Joel Lindefors, change director på Futerra, gästar Resumé Insikts podcast för att prata om bra – och dålig – klimatkommunikation.
Resumé insikt
Askets paroll stavas långsamt mode och bolaget har från start gått i bräschen för full transparens i leveranskedjan. Nästa steg är att ge kunden ett kvitto på plaggens klimatpåverkan. Askets grundare August Bard Bringéus har inte mycket till övers för fast fashion-kedjornas försökt att positionera sig som hållbara: ”Mycket av det är groteskt provocerande”.
Resumé insikt
I marknadsföringen ska de rädda världen. Men när vi försöker shoppa hållbart hos de stora modekedjorna hittar vi knappt de hållbara alternativen – eller tillräcklig information. Fast fashion-industrin är bland de mest klimatskadliga i världen och vi ställer oss frågan om dessa bolag någonsin med trovärdighet kan hävda att fler kläder bidrar till en bättre miljö. Eller handlar allt bara om att ge konsumenten en chans att friskriva sig från dåligt samvete med en grön symbol?
Resumé insikt
Cirkulär ekonomi har blivit ett allt hetare fenomen i och med det ökade fokuset på miljö- och klimatfrågor. Strategiskt smarta företag kan tjäna på detta genom att äga frågan och hitta en lönsamhet i second hand-marknaden. För att lyckas med det finns några faktorer att ta hänsyn till. Forskarna Erik Modig och Martin Söndergaard skriver om vad forskningen säger om saken.
Resumé insikt
I går ville alla prata om miljö. Sen kom coronapandemin och nu är det viktigaste att visa upp sig som en ansvarstagande samhällsaktör. Finns det en risk med att hastigt skifta syfte? Vi har kartlagt 2343 sociala medier-inlägg av 70 gröna varumärken och kan konstatera att miljön har fått tuff konkurrens av social omtanke.
Helgintervjuer
Miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand tar över Milttons Brysselkontor och ska hjälpa nordiska bolag att kommunicera om hållbarhet. För Resumé delar hon med sig av sina insikter – och förklarar varför hon gillar när varumärken testar gränserna.
Opinion
Med anledning av klimatförändringarna vore det bra att dra ner på konsumtionen. Det kanske låter knepigt med alla frestelser där ute, men kommer bli betydligt lättare i framtiden. De som ska ordna den saken är varken Konsumentverket eller Skatteverket utan märkligt nog Sveriges fastighetsägare, skriver Håkan Olofsson och Erik Huss.
Karriärsöndag
David Andréas, art director på Grey Gothenburg, kombinerar pappaledigheten med musikprojektet ”Climate X-Press”. Med initiativet vill han generera konstruktiv energi för en hållbar framtid och göra klimatomställningen till en fest.
Varumärke
Volvo lever inte upp till sina hållbarhetslöften, menar klimatrörelsen Extinction Rebellion, som i helgen anordnade en demonstration mot biljätten. Men när det kommer till frågan om hållbarhet har Volvo ett stort försprång gentemot konkurrenterna.
Resumé insikt
Klimatmålen tickar i bakgrunden samtidigt som många varumärken famlar i jakten på nollutsläpp. Vi har tagit ett snack med två aktörer som är i mitt uppe i arbetet att skapa framtidens förpackningsdesign.
Resumé insikt
Alla pratar miljö just nu och förpackningar är en utmärkt yta både för marknadsföring och hållbarhet. Vi har samlat 12 inspirerande designs och metoder för att få förpackningen att bidra till en bättre miljö.
Helgintervjuer
Redan på sin första praktik som 21-åring kände Anna Högberg att det var någonting osunt med reklambranschen. Som vd på Futerra hjälper hon varumärken att driva på en hållbar utveckling – och önskar sig fler konkurrenter i byråbranschen. ”Byråerna behandlar i dag hållbarhet som vilken tjänst som helst”, säger hon.
Opinion
"Alla vi som vill åstadkomma en positiv förändring behöver se över hur vi bättre kan formulera oss för att ändra uppfattningar, normer och beteenden", skriver pr-byrån Primes copywriter Yrsa Lindberg med anlending av debatten kring begreppen klimatkompensation och klimatneutral.
Opinion
"Klimatkompensation är ett viktigt komplement" skriver Vings nordiska hållbarhets- och kommunikationschef Fredrik Henriksson i en replik på Fredrik Elissons kritiska debattinlägg om klimatkompensation.
Opinion
Juno PR:s hållbarhetsspecialist Fredrik Elisson ser stora problemen med hur systemen för "klimatkompensation" och "klimatneutralitet" fungerar och ser flera andra sätt för varumärken att bedriva hållbarhetskommunikation.
Nyheter
Under fredagen pågår stora klimatstrejker i hela Sverige. Resumé har tagit reda på hur engagerade Sveriges byråer är i demonstrationerna – och hur landets byråchefer förhåller sig till anställda som väljer att delta i strejker på arbetstid.
Podcast
Allt fler företag vill positionera sig som miljökämpar. Men kan man rädda världen genom att köpa fler burgare och massa nya kläder? I senaste avsnittet av Resumé Insikts podcast säger varumärkesstrategen Håkan Olofsson att bolagen sysslar med hyckleri.
Nyheter
Nu organiserar sig designbyrån Doberman för klimatet under #DesignersForFuture. Initiativtagarna har redan börjat föra samtal med byråer inom andra discipliner för att kunna ta fram en större informationskampanj.
Opinion
2019 blir det radikala klimatuppvaknandets år där företag, kändisar och influencers både kommer behöva bikta sig och ta ansvar för att vara trovärdiga i klimatfrågan, det menar Casper Törnblom, konsult på kommunikationsbyrån 500 Stockholm.