Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Kommunikation på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Kommunikation.
Byråval
Momentum slog storbyråerna på fingrarna, medan Gullers och Spoon vann sina områden när Göteborgs stad upphandlar byråer för sex områden. Sammanlagt får 29 byråer dela på ramavtalet som har ett värde på 62,8 miljoner kronor per år.
Opinion
När Högsbo bibliotek tog ställning mot Lena Andersson blev man uppmärksammade, men också hårt kritiserade. I en debattartikel reder Ripplers creative director Robin Bratt ut den hårfina gränsen mellan viral succé och kris.
Medieval
Servicehandeln är i stort behov av att rekrytera nya medarbetare. Pressbyrån och 7-Eleven testar ett nytt grepp i sin rekrytering med jobbkiosker som placeras runtom i Sverige. På servetter i butik uppmanas kunder att söka jobb i farten.
Media
Efter tv-bråket med fotbollsexperten Bojan Djordjic har förbundskapten Janne Andersson små marginaler när han ska bygga upp folkets förtroende, anser retorikkonsulten Elinor Falkman. Nu behöver han skapa nya rutiner för att hantera intervjusituationer: ”Det blir lite som det du försöker att lära dina barn när de blir arga, att inte ta konflikten”.
Opinion
Varumärken uttalar sig om frågor de inte förstår eller kan påverka och hakar på den trendande hashtaggen för dagen – utan någon förankring i bolagets faktiska verksamhet. Det skriver Claes Törnsten, konsult på Lumo Advice, apropå syftesdriven marknadsföring från Ben & Jerrys, Unilever och Heineken.
Media
Under onsdagen hade Expressen stormöte för att bland annat diskutera nedskärningar i verksamheten. Men mötet, som livesändes på Youtube, spreds offentligt. ”Nu hamnade länken utanför huset och vi fick en större publik än vanligt,” säger chefredaktören.
Byråval
Min Stora Dag satsar stort på att öka insamlingen för att kunna hjälpa många fler barn som har det svårt. Det ska bland annat ske med offensiv marknadskommunikation. Efter en byråupphandling har Min Stora Dag valt Pool Kommunikationsbyrå som samarbetspartner.
Kampanj
Folkoperan vill göra opera mer tillgängligt för fler. Därför sjungs operorna på svenska och har en samtidsvinkling som de flesta kan känna igen sig i. Onemotions IMC ́s första kampanj för Folkoperan tar avstamp i vardag och mänsklighet.
Kampanj
Socialtjänsten har sedan länge varit utsatt för en omfattande desinformationskampanj. För att svara upp mot ryktena om att svenska staten tvångsomhändertar muslimska barn går nu myndigheten ut i en kampanj på sociala medier. ”Vi börjar lite försiktigt med att inspirera till nyfikenhet, för att sedan följa upp om vi får ökad trafik” säger kommunikationsdirektören Linda Corsvall.
Helgintervjuer
Hon är företrädare för Sveriges Kommunikatörer i sin roll som generalsekreterare och vd. Resan dit har varit allt annat än spikrak och gått via flera andra branscher. I helgintervjun berättar Caroline Thunved om ✓ Hur hon bestämde sig för att sluta med kommunikation. ✓ Kritiken mot kommunikatörsyrket – så ska den mötas. ✓ Psykisk ohälsa i branschen
Rapporter
450 personer i kommunikations- och pr-branschen har sagt sitt om krishantering, AI och kanalval. Trots en orolig omvärld finns stora möjligheter för pr- och kommunikationsexperter att ta mark. Det framkommer i en omfattande rapport från Mynewsdesk. Resumé sammanfattar de viktigaste lärdomarna.
Byråval
Roxx tog hem segern i Adda Inköpscentral AB:s upphandling av ramavtal för kommunikationstjänster, som genomfördes inom ramen för inköpssamarbetet STIC, Stockholms inköpscentral. Utöver Adda är även 6 av STICs medlemskommuner avropsberättigade. Därmed är Roxx förstahandsvalet för dessa kommuner när det gäller grafisk formgivning, grafisk produktion och copy.
Nyheter
Efter riksdagsvalet väljer Helena Salomonson att lämna Socialdemokraterna och går till Samhall, som nyligen omorganiserat sin kommunikationsavdelning. Ambitionerna är höga: målgruppen ska breddas, det digitala ska förbättras, och Samhall ska bli den självklara destinationen för frågor om mångfald och inkludering.
PR
Vad i allsin dar är det som pågår i Borås? Den frågan har många Tiktokare ställt sig på senare tid. Staden har fått utstå en hel del hån på sociala medier, och svarade med en egen version av meme:t. ”Det är ju enormt genomslag i det här virala, vilket kanske är något nytt för oss som stad”, säger stadsdirektör Svante Stomberg.
Varumärke
AKQA har tagit fram kommunikationsstrategin för lanseringen av Volvo EX90. Insatsen är ett av varumärkets största på länge och pekar ut riktningen för framtiden. För Resumé berättar byråns Anne Coté och Laura Hunter om arbetet bakom.
Varumärke
Klarna, Boozt, Storytel, Kry, Na-kd, Trustly och nu senast Daniel Wellington. Listan kan göras lång över de e-handlare och techbolag som presenterat stora sparpaket under våren. Resumé har tittat på hur varslen drabbat företagens marknadsavdelningar.
Strategi
Hur kan nudging bli ett framgångsrecept för att ändra medborgares beteende? Är det de traditionella mediernas kanaler eller de egna som ska få mest uppmärksamhet från kommunikationsavdelningen? Branschexperter svarar på frågor om de viktigaste utmaningarna.
Media
Chockhöga elräkningar, energibrist och infekterad debatt. Givet nyhetsläget har elbolagen större chans än någonsin att öka engagemanget för sin lågintresseprodukt. Resumé går igenom hur nio elbolag som E.ON, Vattenfall och Fortum jobbar med information till sina kunder – och hur uppstickare som Tibber och Svea Solar bildar opinion under elkrisen.
✓ Så hanterar elbolagen situationen med rekordhöga priser.
✓ Kanalstrategier i krisläget.
✓ Så resonerar bolagen som är helt tysta.
✓ Strategierna för nya kunder vs. lojalitet.
✓ Så jobbar företrädare för elbolagen i egna sociala kanaler.
✓ Så har elbolagens medieinvesteringar utvecklats det senaste året.
Resumé insikt
Ola Liljeqvist, marknadschef på Arvid Nordquist, har stannat betydligt längre än sina motsvarigheter på andra bolag. Vad är det som får honom att efter 19 år på kaffeproducenten fortsätta sträva efter utveckling och hur gör han egentligen för att förnya sig själv?
Rapporter
Kommunikations- och medieutbildningar har för dålig koppling till situationen på arbetsmarknaden visar en ny rapport från Akavia. Fackförbundet vill se en ny statlig granskning av kommunikationsutbildningarna.
Resumé insikt
En plats högt upp på Sustainable Brand Index-listan är en fjäder i hatten för många bolag. Men det är inte alla som lyckas. Hos bolag som profilerat sig inom hållbarhet är bara en av tre hållbarhetschefer utbildade i ämnet. En vanlig väg till positionen är en karriär inom kommunikation och marknadsföring, visar Resumés och Aktuell Hållbarhets kartläggning.
Resumé insikt
Medarbetarnas makt ökar i sociala medier. Det är deras berättelser, inte era, som styr. Hur hanterar man det faktum att alla blir talespersoner för varumärket? Resumé undersöker fenomenet när anställda blir ambassadörer.
Strategi
Jobbar man i kommunikationsbranschen måste man ha en talang för ”funktionell dumhet”. Arbetar man med värdegrund har man benägenhet för rent önsketänkande. I nya boken ”Värdet av värdegrunder” riktar professorn Mats Alvesson tung kritik mot ledorden som kommit att prägla varumärken på senare år. ”Man ska erkänna att viss smisk ska riktas åt branschen”, säger han.
Organisationsforskaren Mats Alvesson om:
✓ Kommunikationsbranschen behöver ”kritisk självreflektion” och ”smisk”.
✓ Försvarets kommunikation och Putin.
✓ Gruppsex i Sölvesborg och kommunens värdegrund.
✓ Värdegrundsarbete för att stärka varumärken.
Folk på väg
Igår gick den nystartade byrån Wings PR ut med att de hade knutit en av Sveriges mest kända grävande journalister, Janne Josefsson, till sig. Nu förtydligar han att han inte ska hjälpa specifika organisationer utan erbjuder föreläsningar för alla som är intresserade.
Podcast
Varför är memes kul, egentligen? Åt vilket håll är memeskulturen på väg? Och finns det någon vinning för varumärken i att använda som av memes som kommunikationsform? Det är frågor av avhandlas i det senaste avsnittet av Insiktspodden, som gästas av mannen bakom memekontot Resumemeshehe.
Resumé insikt
Syftesdriven marknadsföring har varit en stark trend sedan 2015. I dag ska alla bolag berätta om hur de ”räddar världen”, på sitt eget lilla vis. Men hur påverkar det marknadsföringen som kommer ut? Och är den starka trenden en bidragande orsak till reklamtröttheten? Vi har vänt oss till experterna för att få svar.
Resumé insikt
Av de syftesdrivna kampanjer som vann i Guldägget 2011 kom 33 procent från kommersiella bolag och 67 procent från ideella organisationer. 2020 är läget det totalt motsatta. Nu tvingas ideella aktörer ändra sin strategi för att särskilja sig och nå ut. ”Det är viktigt att människor förstår skillnaden mellan när Volvo visar naturbilder och när vi gör det”, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.
Resumé insikt
Om det är något som kräver långsiktighet är det syftesdriven kommunikation. Men när vi undersöker hur Guldäggsvinnarna har hållit i sina syften upptäcker vi att många varumärken inte längre kommunicerar på temat. För vissa ser det ut att ha varit ett enstaka initiativ.
Sponsring/Event
Resumés konferens för alla som jobbar med kommunikation i offentlig sektor är tillbaka i en ny, digital form. FHM:s kommunikationschef Elisabeth Wall Bennet, forskaren Katarina Graffman och MSB:s kommunikationsdirektör Morgan Olofsson är några av talarna som är klara till Kommunikation Offentlig Sektor den 11 november.
Reklam
För Resumé berättar head of Halebop Johanna Sahlman om hur varumärket arbetar för att förstå målgruppen, hitta nya sätt att bli relevanta och generera användartillväxt bland svenskar med utländsk bakgrund,. ”Konstruktiv kritik från målgruppen ska ses som en glimrande skatt och tas omhand därefter”.
Karriärsöndag
Botkyrkabyggen har fått stor uppmärksamhet för sin mediestrategi. Här delar de med sig av den. ”Jag hoppas andra små bolag och organisationer med små resurser kan inspireras av hur vi jobbar”, säger Charlotta Lundström, presschef på bolaget.
Makro
Paralyserade av virus, isolering och osäkerhet undrar allt fler: Vad gör vi nu?
Hur ser världen ut på andra sidan corona? Stora frågor som bara kan
ställas en tid som våren 2020. Vi bad fem personer att tänka fritt och stort.
Data
Ett nytt forskningsprojekt från Handelshögskolan i Stockholm avslöjar att allmänhetens beteende efter regeringens rekommendationer släpar efter i flera dagar. Nu anser forskarna bakom studien att myndigheterna borde se över metoderna för att mäta kommunikationsinsatserna under coronakrisen.
Opinion
Spridning av desinformation och påverkansoperationer genom falska nyheter och narrativ utgör verktyg för krafter som vill destabilisera vårt land. Är du kommunikatör har du en viktig roll att spela gällande att bygga motståndskraft och medvetenhet, skriver Jacob Birkeland i ett debattinlägg.
Media
Flera inom kommunikationsbranschen lyfter fram professorn och WHO-rådgivaren Johan Giesecke som en trygg fyr i en tid av kris. ”Han har en trygg röst och utstrålar ett lugn”, säger konsulten och superkommunikatören John Mellkvist
Podcast
Från Fidel Castro till Nobelpristagare - alla har de varit utsatta för mordattentat, och inte med vilka vapen som helst. Ombyggda paraplyer och förgiftade cigaretter, radioaktivt te och dödliga parfymer. Veckans avsnitt av Kommunikationspodden handlar om giftmord.
Resumé insikt
Marknadsföringsforskaren Les Binet har länge kämpat för de traditionella räckviddsmedierna och kritiserat sociala medier för bristande reklameffekt. När Resumé träffar honom tillsammans med Facebooks byråchef Liv Sandberg tvärvänder han – och menar att det finns en outforskad potential i varumärkesbygge socialt – om bara kreatörer lär sig ett och annat.
Opinion
Juno PR:s hållbarhetsspecialist Fredrik Elisson ser stora problemen med hur systemen för "klimatkompensation" och "klimatneutralitet" fungerar och ser flera andra sätt för varumärken att bedriva hållbarhetskommunikation.
Resumé insikt
Öppna kontorslandskap är positivt för kreativiteten, tycker vd:ar på Sveriges byråer. När vi frågar 25 chefer om arbetsmiljön är det knappt någon som vill förändra kontorsmiljön – samtidigt som över hälften av de tillfrågade kreatörerna inte är helt nöjda med sin situation.
Resumé insikt
Stressigt, ofokuserat, högljutt och grannar som spelar störig musik. Att vantrivas i sin kontorsmiljö verkar inte vara så ovanligt som man kan tro – något som i förlängningen förstås blir affärskritiskt. Vi har frågat 60 kreatörer om de är nöjda eller missnöjda med hur de har det. Hälften vill byta miljö.
– Det är otroligt hämmande för kreativiteten om det inte finns möjlighet att dra sig undan, säger en kreatör som vill vara anonym.
Reklam
Kronfågel och Nord DDB har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept. Nu lanseras kampanjen som ska vägleda konsumenten kring vilket klimatavtryck som valet av mat skapar där kycklingen har avsevärt lägre klimatpåverkan jämfört med rött kött.
Reklam
Bosse Rönnberg var ett begrepp inom svensk reklam under 1980 och 90-talet med sina banbrytande kampanjer. I en intervju med Resumé berättar han om sina senaste projekt, sitt mentorskap för Nord DDB-cheferna och vad han tycker om dagens reklam.
Resumé insikt
Pools grundare Arvid Axland plockar ut tre spännande bolag att ta rygg på, pratar om hur pendeln svänger från automatiserade budskap till varumärkesbygge – och pushar på retailkedjorna att ta tag i kundupplevelsen.
Podcast
Veckans poddgäst Daniel Redgert anser att systemet bör göras om – och bland annat ta in influencers och följare i diskussionen. Vi pratar om gråzonen, vem som bär ansvaret – och ifrågasätter ett av hans egna inlägg.
Nyheter
IKEA skapar en regional struktur för kampanjkommunikationen. Nu står det klart att den svenska marknadsavdelningen kommer leda arbetet i en av regionerna. Det är fortfarande ovisst i fall enheterna kommer drabbas av sparpaket.
Resumé insikt
Sju stora varumärken valde att pausa sin annonsering efter att de hamnat intill videor med droger, rasism och vapen. Ett drastiskt beslut? Borde de inte ha känt till detta? Hur säkerställer de att det inte händer igen? Resumé Insikt bestämde sig för att följa upp.
Resumé insikt
Ekonomin växer dubbelt så snabbt som reklaminvesteringarna. Samtidigt suger martech pengarna ur mediebudgetarna. Tänk om du blir ett mer spännande varumärke för att du väljer bort dyra system och istället fokuserar på de sammanhang där varumärket fungerar bäst? Därför är smarta investeringar stenkorkade, skriver vår analytiker Mats Georgson.
Resumé insikt
Att hitta och behålla talang blir en allt svårare utmaning när konkurrensen hårdnar. Detta medan många brister i sina employer branding-strategier. Här är de vanligaste misstagen chefer som försöker behålla sin personal gör.
Podcast
509 reklamutskick fick vi i våra privata inkorgar under den senaste månaden. Varför ser det ut så här? Vem köper? Och framför allt: är det rimligt? Mikael Aldestam, digital strateg på Reaktion, reder ut i ett rykande färskt avsnitt av Resumé Insikts podcast.
Resumé insikt
Lämna ett plagg till återvinning – och rädda miljön. Men innan du går från butiken ska du konsumera nya kläder. Det är så klädbranschen marknadsför sig med sina rabattkoder för gamla textilier. Varumärkesexperterna kritiserar modellen.
Resumé insikt
Ett syfte som stakar ut riktningen, gör en organisation snabbare och mer fokuserad. Men mogna företag med inifrån-tänk saknar tydligheten. Det visas inte minst när digitala startups tar över. Så gör du för att utveckla din vision, skriver Patrik Widlund, författare till boken “Digital transformation, strategier för affärsutveckling”.