Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Kommunikationsbyråer på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Kommunikationsbyråer.
Byråer
Många bär en önskan om kortare arbetsdagar. Vad får det för effekter på de anställda, hur jobbar man för att inte förlora kvalitetsmässigt och kan det verkligen vara lönsamt? Vi har pratat med tre byråer där minskad arbetstid har visat sig ge effekt. ”Nu är tempot fortfarande högt men vi får snarare energi och kraft av det.”, säger byrågrundaren Mats Hedman.
Byråer
Luleåbyrån Samuraj Kommunikation slår upp dörrarna i Stockholm. Genom flytten kommer byrån kunna länka samman aktörer som vill vara i Stockholm och ta del av den gröna omställningen i norr. Man hamnar dessutom närmare potentiella medarbetare. ”Etableringen är ett naturligt steg i att bredda vårt upptagningsområde för medarbetare och kunder,” säger Samurajs vd.
Resumé insikt
Rysslands invasion av Ukraina har fått svenska byråer att se över sina kundlistor. Men det är inte bara kunders eventuella Rysslands-kopplingar som får dem att dra öronen åt sig. Resumé Insikt har kartlagt vilka branscher svenska byråer skyr, och varför. ✓ Byråerna som tänkt om ✓ Medarbetarnas inflytande ✓ ”Hjälper gärna fossilberoende bolag att bli mer hållbara” ✓ Branscherna som flest tackar nej till.
Byråer
Coronautbrottet har tvärtemot profetiorna fått den svenska kommunikationsbranschen att växa. Resumé har pratat med fyra nystartade bolag – Save Our Souls, Vidd Agency, Garland + Pine och 376 Films. Ta del av deras bästa tips om positionering, pitchande, organisation och drömkunder.
Byråer
Med Forsman & Bodenfors vd-byte i förra veckan har Sveriges tre ledande reklambyråer bytt från manlig till kvinnlig vd på tre år. Resumés kartläggning av 228 bolag inom olika discipliner visar att var tredje vd i Kommunikationssverige är en kvinna.
Annonsörer
Kaperos Kaj Johansson och Peter Lundberg samt Olof Darpö på BCG har jobbat djupt inne i svenska marknadsavdelningar under ett halvår med coronapandemin. I den här artikeln redogör konsulterna sin analys kring: • Hur bolag maximerar e-handeln med marknadsföring • Inhousetrenden • Taktiskt/varumärkesbyggande • Byråsamarbeten.
Byråer
Resumé har gått igenom årsredovisningarna för 44 byråer med finansiella resultat som löper in på 2019 och tittar på förhållandet mellan kapital och skulder och soliditet. Över hälften av byråerna har brist på eget kapital och experten bedömer att branschen kommer att genomgå ett ”darwinistiskt utfall” av konsolidering.
Byråer
Till SVT säger anställda i kommunikationsbranschen att de jobbar minst 100 procent, trots att de är permitterade till 40 procent. Komms vd Linda Nilsson känner inte igen sig i bilden av byråerna. Fackförbundet DIK är kritiskt.
Affärer
På majoriteten av Sveriges största kommunikationsbyråer tjänade medarbetarna mer för fem år sedan än vad de gör i dag. Resumés genomgång av lönenivåerna på 20 av Sveriges största byråer visar samtidigt att det generella löneläget har ökat.
PR
Expanderande Gullers Grupp förvärvar systerbyråerna Ellermore och Qre med 30 medarbetare i Göteborg och Stockholm. Affären är Gullers Grupps hittills största förvärv. För Resumé berättar Gullers Grupps vd Ulf Dahlqvist att de blir kontaktade av två-tre företag i månaden som vill bli en del av byrågruppen.
Nyheter
Fyra av fem stora och mellanstora svenska byråer har HR-ansvariga medan bara en av fyra har kollektivavtal. På 60 procent av företagen jobbar de anställda övertid gratis. Det visar en enkät som Resumé skickade ut till byrå-vd:r på landets ledande byråer i veckan.
Byråval
Sam Wheatman från The Future Factory reder ut hur byråer kan överleva inhouse-hetsen, hur man kan växa på en extremt konkurrensutsatt marknad – och varför Brexit kan bli en vinstlott för nordiska byråer.
Karriärsöndag
Chimneys tidigare koncernmarknadchef Lisa Kruse ligger bakom Holy Comms vars frilansnätverk ska skapa skräddarsydda team. För Resumé berättar hon om faran att nischa sig, vad som ger bra frilansrelationer och lärdomarna från Alexander Stutterheim.
Nyheter
Bonnier Ventures organiserar sina byråer i det nya byrånätverket Real Agency Group. Förutom etablerade contentbyråer tar KIT plats i det nya sammanhanget. Anders Ribba kommer utöver att vara vd för Spoon även att ansvara för den nya byrågruppen.
Byråval
Ywonn Media Group, den kommersiella agenturen som jobbar mot målgruppen 45+, breddar verksamheten till att innefatta rådgivning, strategi och kreativa koncept för sociala medier och digital kommunikation. Därtill ansluter Ernst Kirchsteiger som kund.
Helgintervjuer
Gunilla Herlitz tar över det digitala konsultbolaget Miltton Labs med uppdraget att skapa tillväxt. För Resumé berättar hon om branschbytet, den guldkantade chefskarriären på Bonnier och ger sin syn på DN:s kritiserade "frysbox".
Byråval
Hearts & Science blir Omnicom Media Groups tredje byrå i Sverige. Med datadrivna insikter i centrum är de tänkta att passa kunder som ligger i framkant: "Inom två år skulle jag bli förvånad om Hearts & Science inte är en topp 10-byrå i storlek" säger koncernchefen Ali Tajbakhsh.
Byråval
De senaste fem åren har bytesbenägenheten stadigt minskat bland köparna. Det visar Regis årliga studie som Resumé har fått ta del av. Men de största byråerna kritiseras för sina höga priser och bristande engagemang.
Reklam
Byråkulturen nämns allt oftare som en konkurrensfördel i Reklamsverige. I förra veckan berättade flera kvinnor för Resumé hur de utsatts för sexism och övergrepp i arbetslivet. I en enkät ger byråledarna sin syn på hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier.
Opinion
Genomslaget för det som kallas för "syftesdriven kommunikation" har under 2016 och 2017 gjort perspektivsprickan mellan marknadsavdelningar och kommunikationsavdelningar plågsamt tydlig. Det skriver Love Bonnier och Simon Strand på kommunikationsbyrån 500.
Reklam
Patrick Walldén tvingas bort från sin egen skapelse efter anklagelser om illojalitet och hot om polisanmälan. Det här är historien om hur "Zlatans byggherre" tog makten över den krisande kommunikationskoncernen Xperience Group, med en omsättning på över 330 miljoner kronor och 150 anställda.
Opinion
I morgon håller Resumé ett seminarium om Framtidens byrå. Ett högintressant ämne som bokstavligen handlar om liv och död för många byråer. Den som inte förstår eller kan anpassa sitt erbjudande efter den snabba teknikutvecklingen och nya konsumentbeteenden kommer att få det tufft i framtiden, skriver Joakim Hökegård på HiQ.
Reklam
"Majoriteten av alla poliser skulle rösta på SD". Så sa professor Leif GW Persson i gårdagens avsnitt av Veckans Brott. Nu använder SD citatet på Facebook – utan att ha frågat om lov.
– Det är samhällsinformation, inte reklam, säger Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna.