Här samlar vi alla artiklar som handlar om kreditbolagens marknadsföring.
Nyheter
Tredje gången på kort tid slår nu Konsumentverket ned på ett kreditbolags marknadsföring. Den här gången är det en reklamfilm för jämförelsetjänsten Zmarta som myndigheten anser strider mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig.
Nyheter
Två reklamfilmer från låneförmedlaren Lendo, framtagna av Åkestam Holst, kritiseras av Konsumentverket. Myndigheten anser att reklamen strider mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen. Dessutom är myndigheten kritisk till den humoristiska tonen.
Morgonsvepet
SvD:s granskning visar vad som händer när miljontals e-handlande svenskar finns i betalbolagets databas, Kim Kardashians reklam för kryptovalutor kritiseras och svenska vinnare i Gerety Awards. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Klarna förlorar miljarder på kreditförluster, Facebook blockar militären i Myanmar och Facebook lanserar sin första stora kampanj under nya marknadsdirektören Alex Schultz. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
20 annonser för lån och krediter på tio minuter. Så ser verkligheten ut när de digitala kanalernas algoritmer tror att vi är på jakt efter snabba krediter. Långivarnas annonser tävlar om att få oss att vända oss till just dem för snabba lösningar. En intensiv targeting må vara jackpott för bolagen, men riskerar att bli förödande för individens psykiska hälsa och framtid. ”Det är alarmerande och ansvarslöst”, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Resumé insikt
Genom att förändra ”Köp nu, betala senare” till ”Få hem varan innan du betalar” vill Klarna fokusera mer på kundvärdet av sina produkter. Kommunikationschefen Johan Gustafsson menar att Klarna tar sitt ansvar för den växande skuldfällan och att journalister och politiker visat bristande förståelse för olika typer av krediter och lån.
Resumé insikt
En fullkomlig explosion. Så skulle man kunna beskriva utvecklingen av antalet anmälningar mot kreditbolagen från ilskna kunder som strömmat in till Konsumentverket de senaste åren. Många av dem handlar om marknadsföringen. Flest klagomål har Klarnas ”köp nu, betala sen” som kunderna inte tycker att bolaget efterlever.
Resumé insikt
100 miljarder kronor på tio år. Så mycket har konsumtionsbelåningen ökat i Sverige. Samtidigt visar siffror som Resumé kan presentera att pengarna som kreditbolagen lägger på reklam har chockökat under samma period. Hör det ihop? Vi har kartlagt hundratals reklamenheter – och översköljs av ett och samma budskap: Lev livet på kredit. Frågan är: Till vilket pris?