Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Liberalerna på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Liberalerna.
Nyheter
Resumé har gått igenom partiernas eftervalsanalyser som rymmer frän kritik mot kampanjstrategierna och pekar ut vad som kommer bli avgörande i nästa val. ✓ Budskap får underkänt: ”Borde ha avbrutits”. ✓ L kräver genomlysning av kommunikationen. ✓ S vill göra konflikterna tydligare. ✓ Rullade ut kampanjen för sent – trots att de vara klara i tid.
Nyheter
Ulf Kristersson presenterade under förmiddagen statsråden till sin regering, totalt blev det 24 ministrar varav 13 från Moderaterna, 6 från Kristdemokraterna och 5 från Liberalerna. Sveriges nya skolminister har en bakgrund inom public affairs och byråbranschen.
Strategi
”Att tala respektfullt om varandras företrädare”. Det är en skrivning som regleras i Tidöavtalet, överenskommelsen mellan M, SD, KD och L. Kommunikationsexperterna Paul Ronge och Hampus Brynolf höjer på ögonbrynen åt skrivningen som de menar är ytterst ovanlig.
PR
Resumé har hört det viskas om vilka namn som är aktuella att jobba för Ulf Kristerssons regering. I dag gör de karriär på techjättar, pr-koncerner, myndighetsvärlden, tankesmedjor och mediehus. Här här hela listan med 21 hetaste kandidaterna.
Helgintervjuer
Med reklambyrån 13 satsar Nima Stillerud och Mattias Bohlin på småskalighet, kreativ strategi och förståelse för kundens affär. I Resumés helgintervju berättar de om: ✓ Arbetet med kampanjen som fick Liberalerna att växa i opinionen. ✓ Att ”kortsluta den traditionella byråmodellen”. ✓ Hur ”ett fåtal kreatörer ska lösa de stora idéerna”. ✓ Visionen med byrån.
Sociala medier
Ulf Kristersson lånar Johan Pehrsons slips, Annie Lööf kickar boll med Margaux Dietz och Miljöpartiet producerar Tiktoks till den virala låten ”It´s about damn time”. När valrörelsen tar över sociala medier är det tydligt vilka väljare man vill åt. I år får nämligen 439 232 medborgare rösta för första gången.
✓ Dyngbaggegalans Leo Vene om sin anti-SD-agenda.
✓ Forskaren om vilka partier som lyckas bäst i sociala medier.
✓ Frågorna, inläggen, tonen: minianalys över alla partiledares konton – kanal för kanal.
✓ Den minst personliga partiledaren.
✓ Ungdomsförbundens succé på Tiktok – över tre miljoner visningar.
Resumé insikt
I Facebook Ads Manager kan partierna rikta sina annonser. Vissa är självklara – att Miljöpartiet vänder sig till klimatintresserade och att Liberalerna riktar annonser mot skolan. Men listan rymmer också en hel del överraskningar. ✓ Vänsterpartiet säger nej till vinprovning ✓ Moderaterna satsar på aktier och lyxbilar ✓ Experten tror partierna skulle kunna göra bättre ifrån sig: ”Annonseringen är ganska basic.”
PR
Organisationen Skiftet slog mynt av Kalla Faktas avslöjande med en ”Penningtvättsmaskin” mitt bland valstugorna. ”En skandal som förtjänar att uppmärksammas mer”, säger Skiftets kanslichef Robin Zachari.
Opinion
Varumärkesexperten Håkan Olofsson kartlägger partiernas valkampanjer, skärskådar budskap och jämför dem med tidigare valår. Han hittar flera riksdagspartier som tävlar om att vara så sverigedemokratiska som möjligt.
Nyheter
Flera liberaler riktar hård kritik mot att partiet kampanjar för kärnkraften tillsammans med Sverigedemokraterna. Men till Aftonbladet säger partiledaren Johan Pehrson att det inte rör sig om någon kampanj.
Kampanj
Liberalernas Jan Jönsson blev viral igår efter kampanjen mot gängkriminalitet. Nu förklarar Cogs Creative kreativt ansvarige Magnus Engström och Liberalerna strategin bakom kampanjen: ”Vi behöver ha ett annat tilltal än övriga partier.”
Nyheter
Sedan Johan Pehrson tillträdde som partiledare har Liberalernas opinionssiffror ökat ordentligt. Är det tack vare honom som partiet nu ser ut att klara riksdagsspärren, och hur har man jobbat med att få ut honom i offentligheten? ”De sidorna som vi uppskattar hos Johan ska vi ju se till blir kända för allmänheten”, säger Lisa Flinth på Liberalerna.
Byråval
Liberalerna går back to basic och gör mindre digitalt i sin valkampanj, Vänsterpartiet går all in på influencers från miljonprogrammen och Sverigedemokraterna gör allt inhouse. Miljöpartiet satsar på poddar och många partier gör Instagram stories, så ser trenderna ut inför valkampanjerna.
Nyheter
Lag och ordning dominerar partiernas digitala annonser inför valet, och att oppositionen spenderar mer på attackannonser än andra partier. Kristdemokraternas strategi sticker ut. ”Efter valet kommer vi ha svart på vitt vem som gjorde rätt”, säger Olof Gränström, analytiker på Whispr group.
Nyheter
I politikens värld handlar det om att synas och höras. Och även om share of search än så länge inte har överförts till den politiska arenan, så finns det betydelse av att vara synlig på internet. Pineberry har därför gjort en sammanställning av vilka partier som är mest eftersökta på Google, knappt fyra månader innan valdagen i september.
PR
UPPDATERAD. Vem vinner och vem försvinner? Valåret 2022 är särskilt viktigt för några av partierna. Här är siffrorna bakom riksdagspartiernas kampanjbudgetar – och de viktigaste kanalvalen. Totalt spenderar partierna närmare 400 miljoner kronor på reklam och ytterkantspartierna har ökat kraftigt de senaste åren.
Kampanj
Liberalerna balanserar på riksdagsspärren. Med en ny partiledare vid rodret har reklambyrån 13 fokuserar nu på att lyfta fram Johan Pehrson i kampanjerna: ”Ett av kampanjens syften varit att presentera honom för fler och visa vad han står för”, säger Nima Stillerud på byrån.
Morgonsvepet
Reklambyrån 13 satsar på humor i Liberalernas valkampanj med Johan Pehrson – hyllas av expert, WPP trappar upp satsningen på metaverse tillsammans med spelutvecklare och techbolagens medieinvesteringar exploderar. Det och mer i morgonsvepet.
Nyheter
Liberalernas partiledarbyte har inneburit nya utmaningar för ett redan krisande parti. Huruvida de lyckas profilera Johan Pehrson beror till stor del på hur kriget i Ukraina utvecklas. Jakob Lundgren, pr-konsult på Westander, menar att bytet hittills inneburit en missad möjlighet för partiet.
Resumé insikt
I många år var de motståndare och arbetade med sina partiledare för att vinna kampen om regeringsmakten. I dag driver Stefan Löfvens och Jan Björklunds pressekreterare en kommunikationsbyrå tillsammans.
– Den politiska bakgrunden inte har så stor betydelse i exempelvis en krissituation, säger Anne Ekberg.
Resumé insikt
Föga förvånande är högerblocket frekvent representerat på lobbyisttjänsterna på Sveriges företag. I en stor granskning har Resumé och Dagens Samhälle kartlagt den politiska hemvisten för pa-cheferna på Ikea, Ica, Saab, Telenor och 254 andra bolag.
PR
Regeringskrisen gör att varje parti måste väga sina utspel på guldvåg. Resumé har stämt av med några av Sveriges främsta public affairs-konsulter för att reda vilka som är de viktigaste kommunikativa punkterna att ha i åtanke och vilka kommunikativa strategier som kommer att prägla händelseutvecklingen.
Folk på väg
Public affairs-byrån TeneliusHolm, som beskriver sig som experter på offentlig upphandling, värvar Lotta Edholm (L), statlig utredare och nyligen avgånget skolborgarråd i Stockholm där hon varit en av de mest framträdande lokalpolitikerna under 15 år.
Nyheter
I en ny kampanj hävdar Sverigedemokraterna att Socialdemokraterna var det parti som i störst utsträckning hjälpte nazityskland under kriget. Kampanjen har bland annat fått justitieminister Morgan Johansson (S) att gå i taket.
Nyheter
Under eftermiddagen kom uppgifter om att Liberalernas partiledare Jan Björklund inte kommer att ställa upp för omval. Partiet dementerade uppgifterna men råkade också publicera ett pressmeddelande som bekräftade, ett pressmeddelande som dock snabbt avpublicerades.
Nyheter
Vad får en kommunikationschef att lämna sitt parti när bara några månader av valrörelsen återstår? Tanja Tabrizian berättar hur hennes medverkan i "Robinson" ledde henne till kommunikationsbranschen och hur flykten från Iran formade den liberala övertygelsen. Och hur en tv-kanal har fått henne på fall.
Media
Youtube har dragit in stora reklamintäkter på klipp där barn utsätts, journalistnestor stängs av efter anklagelser om sextrakasserier och justitiedepartementet försöker stoppa AT&T:s köp av Time Warner. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Helgintervjuer
Under våren har Liberalerna väckt stor uppståndelse. Partiet skrotade sitt gamla namn och fick ett helt land att hånskratta åt en logotyp.
– L:et var ett fniss i 48 timmar, säger Johanna Elgenius, en av hjärnorna bakom förändringen.
PR
Giriga kapitalister väger åldringars blöjor för att kunna gömma större vinster i skatteparadis. Fixa en positiv spinn på det! Så såg utmaningen ut för Håkan Tenelius, lobbyist för Vårdföretagarna. Det gick, men det tog fem år. Hur berättar han i en ny bok.
PR
Liberalernas logga har fått många att skratta på nätet eftersom många associerar det rundade L:et med det manliga könsorganet. Bo Lundberg, en av personerna som ligger bakom designen, menar ändå att uppmärksamheten är positiv.
Media
Jan Björklund (Fp) skrev i går sin första Tweet. ”Jag är här nu” konstaterade han på Twitter. Kristrdemokraterna var skeptiska till om det verkligen var Björklund som skrivit tweeten. Nu bekräftar hans pressekreterare för Aftonbladet att kontot är äkta .
Media
Professor Andreas Fejes kritiserade Jan Björklunds förslag om betyg från årskurs fyra i ett debattinlägg på SvD. Ingenstans i artikel framkommer det att debattören även är kommunpolitiker för S i Linköping. En omständighet som SvD inte kände till.
PR
Lobby- och pr-byrån DODS erbjuder kunderna politiska utspel i media av EU-parlamentariker och andra makthavare för cirka 60 000 kronor, enligt SVT:s avslöjande. FP:s EU-kandidat Marit Paulsen är en av de som har medverkat flitigt i tidningen The Parliament Magazine. Hon hävdar att hon inte visste att det ett lobbyuppdrag samt att hon inte har fått betalt.
Medieval
Folkpartiet har dragit igång en frågesport i sociala medier – Europaspåret – inför EU-valet den 25 maj. 3 500 personer har gått in i spelet än så länge.
– Jag tror vi är ensamma inom svensk politik att på det här sättet kombinera ett kul spel med ett politiskt budskap. Marit Paulsen är spelets avsändare, säger Anna Starbrink, landstingsråd och valledare för Folkpartiet i Stockholms län.
Reklam
Initiativ Nya Grey Ogilvy eller som byrån kallas, Ingo, gör en rörelsevinst före omstruktureringskostnader på 527 000 kronor för 2012. Resultat efter finansiella poster, finansnetto, ligger fortfarande minus eftersom man fortfarande bär med sig omstruktureringskostnader i och med sammanslagningen mellan Grey och Ogilvy, men förlusten har änd minskat med drygt 4 miljoner kronor till 6,2 miljoner kronor.
Reklam
Alliansfritt Sverige drar igång storkampanjen Bestycka Gotland i såväl tidningar som på webben. Tanken är att visa på absurditeten i tre borgerliga förslag. Folkpartiets partisekreterare Nina Larsson välkomnar dock kampanjen:
– Den lyfter fram våra förslag. Så vi får nästan fundera på om vi ska skicka in ett bidrag, säger hon.
Webb
I går skrev Folkpartiet på sitt officiella Twitterkonto att man ”tar paus ett tag”, vilket kunde tolkas som att man skulle lämna Twitter. Så är inte fallet, menar man nu.
– Det var en olycklig formulering, säger FP:s kanslichef Margareta Bosved.
Media
1 647 miljoner kronor har finansminister Anders Borg dragit in i reklamskatt. En skatt som Moderaterna ogillar och en enig riksdag lovade avskaffa redan 2002. Nu har Folkpartiet tröttnat på långbänken och tänker driva frågan internt i Alliansen:
– Målet är att reklamskatten avskaffas i nästa budget, säger FP:s ekonomisk-politiske talesman Carl B Hamilton.
PR
Folkpartiet ligger först i valaffischracet. Redan idag presenterade de sina budskap till höstens villrådiga väljare. Flaggskeppsaffischen refererar till 80-talsrullen Karate Kid.
– De som har sett filmen förstår tanken direkt, säger partisekreterare Erik Ullenhag (FP) till Resume.se