Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Liseberg på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Liseberg.
Kampanj
Welcom tog hjälp av skräckfilmsfantasten och regissören Dennis Persson som skapade en blodig två minuter och 25 sekunder lång reklamfilm i sann slasheranda. Det blev för mycket för Liseberg. Filmen klipptes ned till en tio sekunder lång informationsfilm: ”Vi har ändå i uppdrag att tänja på gränser, vi ska inte väja för att operera i den här populärkulturella fåran”, säger byråns seniore rådgivare Adam Wladis till Resumé.
Varumärke
Hur håller man liv i ett varumärke när kärnverksamheten är satt på paus? Resumé har pratat med marknadscheferna för Liseberg och Gröna Lund om budskap, kanalval, organisation och samarbeten, ”Har varit 14 månader av krishantering”, säger Lisebergs kommersiella chef Robert Arvidsson.
Kampanj
Med en helt stängd park och medieinvesteringar på noll bjuder Liseberg in åtta utvalda besökare för en övernattning på Spökhotellet Gasten – och påminner om de nöjesattraktioner som väntar bortom pandemin.
Annonsörer
Fortsatt pausad marknadsföring är Gröna Lund och Lisebergs svar på regeringens besked om att nöjesparker tvingas hållas stängt till följd av coronaviruset. Men det är inte utan risker. ”Om det drar ut ännu mer på tiden kan det få effekter på varumärket”, säger Lisebergs marknadschef Robert Arvidsson.
Byråval
Liseberg har under de senaste åren bytt ut Forsman & Bodenfors mot Shout mot nu senast: DDB Göteborg. Men det nya samarbetet är bara påskrivet i ett år framöver.
– Det är inget gnissel eller friktion som ligger bakom byråbytet – utan en affärsmässig bedömning, säger Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg, till Resumé.
Reklam
Samarbetet mellan Liseberg och reklambyrån Forsman & Bodenfors avslutas efter bara ett år.
– F&B är nog Sveriges bästa reklambyrå, men det är som ett äktenskap, ibland stämmer det inte, därfär går vi skilda vägar, säger Kent Kierdorf, som nu lämnar marknadschefsrollen för att bli Lisebergs försäljningschef.
PR
Pr-byrån Graylings konsult och rådgivare i Malmö, Ida Åstrand, kliver uppåt i hierakin och blir ny kreativ chef.
– Ida har en kreativ briljans som kommer att ta våra idéer och förslag till nästa nivå, säger Carina Lindberg Glavå, vd på Grayling Sverige i en kommentar.
Grayling plockar även in Petter Claesson som planner. Han har arbetet med analys och research för F&B.
Reklam
Nyligen stod det klart att Lisebergsreklamen med gråtande barn frias av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Baddräktskungen Panos Papadopoulos var en av de tuffare kritikerna. Han är fortfarande inte glad över reklamen, men tror ändå att debatten ledde till att många ville hjälpa Grekland och styrde om semesterresan:
– Jag var och träffare borgmästarna i Rhetymnon och Chania på Kreta i juli. De sade att det har kommit 20-25 procent mer svenskar under sommaren. Så reklamen måste väl ända ha gett viss effekt, haha, säger han.
Reklam
Nöjesparken Lisebergs reklam med gråtande barn väckte starka reaktioner under våren. Baddräktskungen Panos Papadopoulos gick till hårt angrepp och tyckte att det var ett ”skandalöst budskap”. Reklamombudsmannens opinionsnämnd har nu valt att fria reklamen.
Reklam
Lisbergs kampanj kring Gråtande barn som exempelvis "tvingas åka till Kreta" har inte bara upprört baddräktskungen Panos Papapdopolous, utan har även orsakat rena rama kritikstormen i sociala medier. Nu har alternativa affischer börjat täcka Göteborg.
Reklam
Greklands-födde ”Baddräktskungen" Panos Papadopoulos kräver att Liseberg och reklambyrån Forsman & Bodenfors stoppar sin Glada barngaranti-annons med en gråtande pojke och rubriken ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”.
Nu får han svar av Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf.
– Vi älskar Kreta.- Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper skall locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det, säger Kent Kierdorf.
Reklam
Nöjesparken Liseberg kommunicerar sin Glada barn-garanti med en gråtande pojke och rubriken ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”.
Kampanjen upprör Greklands-födde ”Baddräktskungen" Panos Papadopoulos.
– Det här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark? Det går emot alla oskrivna lagar, säger han.
Reklam
I går blev Valentin och Byhrs byråchef Martin Ahlgren informerad om att man tappar Liseberg efter tre års samarbete. Att som Göteborgsbyrå tappa landmärket till den största lokala konkurrenten kan ses som en prestigeförlust.
– Det är ett av Sveriges mest älskade varumärken, säger Martin Ahlgren.