Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Magnus Jakobsson på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Magnus Jakobsson.
Folk på väg
UPPDATERAD. The North Alliance förlorar sin chief creative officer, Magnus Jakobsson. ”Det viktiga är att det blir rätt och intressant. Och explosivt”, säger den flerfaldigt belönade kreatören om nästa steg i karriären.
Resumé insikt
Det senaste decenniets teknikskifte har fått reklambyråerna att famla efter nya affärer. Pandemin har satt taktisk konverteringsoptimering, kundupplevelse och kundens egna kanaler i första rummet. Flera kreatörer bär en förhoppning om att pendeln ska svänga tillbaka och ge plats för originella idéer igen. ✓ Digitaliseringens innehållsexplosion – ett gissel. ✓ Riskerar tappa talang. ✓ ”Idéer knycks ganska friskt” ✓ ”När alla bara vrålar 'kom och köp', så måste man bli kreativ igen.”
Resumé insikt
Arbetsgrupperna blir bara större och större, det visar Resumés genomgång av 380 kampanjer 2011-2022. ✓ Siffrorna år för år. ✓Förklaringen ✓ Pressen från kunderna: ”Har blivit lite av en sjuka”. ✓ Forskning visar svagheter och styrkor med stora team.
Kampanj
Prylar med en tryckt varningskylt över Magnus Jakobssons ansikte och Memmo-hälsningar från kändisar: ”Han är kanske den som betytt allra mest för min karriär”, säger Simon Lublin som ligger bakom årets inbjudan till Guldskrift.
Varumärke
Snart lanseras Alcoholic Vodka av reklamprofilerna Magnus Jakobsson och Johan Pihl, som vill utmana vodkaindustrin och experimentera med ärlighet. ”Kan ett varumärke vara 100 procent transparent på det här sättet utan att förlora på det? Förmodligen inte.”
Resumé insikt
Data ska inte få stå i vägen för kreativiteten. Ändå är det här många varumärken hamnar snett. ”Jag är så trött på stela robotbudskap, varför ska du nöja dig med att det ’rullar på’ när du kan få en explosiv succé?”, skriver en förbluffad Magnus Jakobsson i texten alla marknadsförare borde ta till sig.
Resumé insikt
Den interna konkurrensen på Sveriges byråer är ohälsosamt låg. Magnus Jakobsson vill dumpa den svenska alla-ska-med-kulturen. ”En tydlig motståndare är ofta det bränsle som lyfter medioker konsensus till unikt guld” skriver han i veckans krönika.
Resumé insikt
”Mange, berätta, hur fan gör du?”, frågade byrå-vd:n när Åkestam Holst kammat hem ännu ett pris. Det enda receptet för att lyckas i reklamvärlden är att vara ett freak och att anställa sådana. Det skriver Magnus Jakobsson, kreativ chef på The North Alliance, i sin första krönika för Resumé Insikt.
Reklam
Ett år in i pandemin, där hemarbete präglat vardagen och fysiska möten ofta lyst med sin frånvaro, kan kreativiteten och inspirationen tryta. NoA:s kreative chef Magnus Jakobsson berättar om utmaningarna med kreativitet på distans och om karriärens bästa idé.
Resumé insikt
Ett år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.
40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till nya succéer.
Fuck isolering, här lättar vi på din blockering.
Resumé insikt
Efter ett år med kreativitet i karantän – med distansarbete, sinande finanser, förändrade processer och osäkra kunder – börjar vi se ljuset i tunneln. Men finns det anledning att oroa sig för att kreatörens förändrade förutsättningar kommer påverka nivån på den lovprisade svenska kreativiteten?
”All kreativitet har runnit ur mig”, säger Martin Ringqvist, creative director på Oatly, om hur han känner sig efter en vanlig dag av Teams-möten.
Han får medhåll av branschkollegorna som också tipsar om hur de trots allt hittar kreativiteten i en exceptionell tid.
Resumé insikt
Till och med de som skapar reklamen är reklamtrötta. Den insikten delar branschen i två läger. Det finns de som tycker att det är dags att dra upp huvudet ur sanden – andra som tycker att de reklamtrötta kreatörerna borde syssla med någonting annat. Vi har frågat fyra kommunikationsveteraner om vad reklamtröttheten gör och hur den påverkar.
Reklam
Magnus Jakobsson lämnade Åkestam Holst och startade byrå med en misstro mot de stora byråernas arbetssätt. På måndag återvänder han till NoA i en roll som kreativ chef för hela nätverket. Sverigechefen Petronella Panerus förklarar hur den nya rollen fungerar.
Byråer
Magnus Jakobsson och Evelina Rönnung lanserade byrån Jr. efter att ha lämnat Åkestam Holst respektive Forsman & Bodenfors. De var kritiska till byråernas sätt att arbeta och hade en gemensam vision. Nu lägger duon ned verksamheten efter fyra månader – eftersom de inte kommer överens.
Reklam
Åkestam Holst creative director Magnus Jakobsson lämnar byrån för att i stället starta eget med Evelina Rönnung. Nu berättar NoA:s Sverige-chef Petronella Panérus att han inte kommer att ersättas under den närmaste tiden.
Nyheter
Magnus Jakobsson har precis hoppat av topprollen som creative director på Åkestam Holst. För Resumé berättar han varför det krävdes en utmaning, hur man överlever branschens pågående stålbad – och vad han läser och lyssnar på i hängmattan.
Reklam
I det senaste avsnittet av Creative Talks gästas byrågrundaren Göran Åkestam av Åkestam Holsts kreativa ledare Magnus Jakobsson. Det blir ett samtal om idéer, om att få sparken och vad han ställer för krav på byråns kreatörer.
Reklam
2018 vann Åkestam Holst det mesta vid Guldägget, hämtade hem flest 100-wattare, fick fler priser än vad vi kan minnas från reklamtävlingar över hela världen och, inte minst, dominerade Månadens kampanj. Nu förklarar byråns creative director Magnus Jakobsson hur kreativitet och reklamtävlingar hänger ihop – eller inte hänger ihop.
Helgintervjuer
Kreatörer måste sluta förlita sig på magkänsla och i stället fokusera på data. Den slutsatsen drar PHD:s Giselle Almonacid efter att ha jobbat med reklam världen över sedan 1992 – från Sao Paulo och Paris till London och Stockholm.
Reklam
Åkestam Holst sopar banan med konkurrensen och blir totalvinnare i Månadens Kampanj 2017. Byråns creative director Magnus Jakobsson tycker att det är viktigt att i framgången komma ihåg att det bara är några våningar ner till rännstenen.
Reklam
Förra veckan meddelade Cannes Lions att de inför nästa år kommer att göra en rad förändringar i tävlingen. För Resumé ger DDB:s vd Tove Langseth och Åkestam Holst creative director Magnus Jakobsson sina synpunkter på uppdateringarna.
Reklam
Ikea, SAS och Pressbyrån. Där har ni några av Åkestam Holsts guldkalvar i årets omgång av Månadens Kampanj. – Vi firar med extremt hårt arbete. Vi kan inte ta en paus bara för att vi vinner hela tjottablängen i Månadens 2016, säger Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.
Media
Hon är bara 24 år gammal, men har redan hunnit med att driva tre företag. I juni börjar Evelina Rönnung som kreatör på Åkestam Holst. I karriärintervjun berättar hon om känslan av oövervinnlighet, Berghs-hetsen och tjusningen med reklam.
Helgintervjuer
När Magnus Jakobsson lämnade Göteborg för 17 år sedan var det för att slå sig in i reklambranschen. I dag är han en hyllad – och mångfaldigt prisad – kreatör. För Resumé berättar DDB-copyn om sin syn på reklambranschen, de höga studieskulderna och om hur tankarna på döden gör honom modig.
Media
När Stefan Löfven deklarerade extraval i går gick Twitter varmt. Aftonbladets Helena Trus har lätt för att bli konspiratorisk och managern och idol-domaren Daniel Breitholtz tycker att man ska lösa problemet genom att göra som i plugget. Resumé har sammanställt några av medieprofilernas tweets efter den politiska bomben.
Reklam
David Sundin tycker att DDB:s copy Magnus Jakobsson är så rolig att han borde hoppa av reklambranschen och satsa helhjärtat på komiken. – Om jag hade haft råd med det, så vore det kanske ingen omöjlighet. Men nu är det som det är och cashen ska in, svarar Jakobsson.
Reklam
DDB placerade sig på en andraplats bland svenska byråer i prestigefyllda Gunn Report under 2012 och högst upp på tronen år 2011. Nu finns man inte ens med bland topp fem. Magnus Jakobsson är copywriter på byrån, men var cd fram till maj under förra året. – Man måste ändå komma ihåg att få svenska byråer är med på listan överhuvudtaget, säger han.
Reklam
DDB Stockholm har inte vunnit något lejon än så länge i Cannes Lions. – Personligen tycker jag att det är kul om det blir något svenskt lejon. Det viktigaste är att Sverige håller sig kvar på kartan över världens mest kreativa länder, inte att vi får fira med en extra flaska rosé, säger byråns cd Magnus Jakobsson.
Reklam
DDB:s Creative Director Magnus Jakobsson har vunnit 5 Guldägg, 13 Silverägg och även Guldäggs-utmärkelsen Guldskrift. För Resumé berättar han om den sköna vinnarkänslan, sin största guldäggsbesvikelse och sina favoritkampanjer i kväll.
Reklam
I dag lanserade Komm sin årliga kampanj för guldägget i samarbete med Forsman & Bodenfors – Guldäggspodden. För Resumé berättar premiäravsnittets gäster Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson om sin medverkan och varför podcasten är viktig.
Reklam
Efter fiaskostarten – nu tar Gudrun Schyman och Carl Johan De Geer plats i Republikanska Föreningens reklamjury som ändrats efter Resumés påringning. I förlängningen är målet att få kung Carl XVI Gustaf avsatt. – Det var tråkigt att delar av den förra juryn fick kalla fötter när Resume ringde.
Reklam
Guldskrifts-pristagaren Magnus Jakobsson berörde många på Guldäggsgalan i går kväll med sitt känslosamma tacktal. – Det var inte planerat. Men annonsen i denna kampanj har en mycket speciell och personlig historia. Min far hade precis avlidit, detta sammanföll med en deadline för annonsen, säger han till Resume.se.
Reklam
Finansiell kris kanske, men ingen kris för svensk kreativitet. Det är dubbelt svenskt på Creativitys Top 5-lista denna vecka. DDB:s Casanova för McDonalds och Jesper Ohlssons, Social Club, ”Aha-film” för norska Jotun är enligt tidningen exempel på världens bästa reklam just nu.