Facebook stoppade byråns lanseringsfilm – av misstag: ”En form av censur”MediaBolaget hade bytt namn från Bananbyrån och skulle relanseras som Dalarna Digital i sociala medier. Men kampanjfilmen stoppades av Facebooks granskning. När Resumé ber plattformen...16 September 2020, 13:27
Nej, Donald Trump är inte korkad – han är 2010-talets främste kommunikatörOpinionDen amerikanske presidenten Donald Trump river upp känslor igen efter sitt nobbade statsbesök till Danmark. Varumärkesstrategen Marcus Hanser skriver om en president som inte är...22 Augusti 2019, 07:19
Dags att ta ansvar för de skeva kroppsideal vi tjänar pengar påReklamSveriges reklam- och pr-byråer borde göra upp med vilka skönhetsideal de är med och reproducerar. Det skriver varumärkesstrategen Marcus Hanser som är kritisk till Komm:s...28 September 2018, 08:21
I reklamen ska den aktiva mannen få den passiva kvinnan att njutaReklamReklambranschen repeterar stereotypa könsroller där den aktiva mannen som ska blända den njutningsberedda kvinnan. I dess mest sjuka utkant finns de manliga genierna och makthavarna...22 November 2017, 09:24
Vad ska du med följare till?ReklamSom marknadsförare ska man ofta vinna nya kunder genom att få nya följare. Men det finns ingen större koppling mellan utveckling av följare och utveckling...7 November 2017, 08:56
När ska svensk reklam sluta ljuga i bilden?OpinionI Frankrike måste retuscherade bilder på modeller åtföljas med en text som säger att bilden har manipulerats. Det är hög tid för den svenska reklambranschen...19 Oktober 2017, 10:07
"Aldrig okej att använda sexistisk gerillamarknadsföring"OpinionByråernas tid är knappast förbi. Tro det eller ej, sexistisk gerillamarknadsföring passar inte alla varumärken, skriver Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet i en replik till...28 April 2017, 14:31
”Club Privé-klippet skulle vinna 100-wattaren på knockout”OpinionVad säger det om reklambranschens framtid när den omtalade filmsnutten har fått närmaren en halv miljon visningar? Det frågar sig copywritern Marcus Hanser.27 April 2017, 12:20
”Flockbeteende gjorde Åhléns till syndabock”OpinionI sociala medier vreds Åhléns goda föresatser om till antagen cynism och profithunger. Ett antagande som snabbt blev en vedertagen sanning i kärleksmobben på Faceboook,...14 April 2017, 09:29
”Gör man som alla andra blir man som alla andra”OpinionVolvo, BMW och Skoda gör snarlika analyser i sina senaste reklamfilmer. Men när alla väljer samma varumärkesposition upphör relevansen, skriver Marcus Hanser och Kataria Graffman.27 Mars 2017, 11:48
Knäckebröd + ninjas = santReklamLeksands knäckebröd satsar på snabbmat och tar företaget hjälp av gaminglaget Ninjas In Pyjamas för att sprida budskapet om knäckebrödspizzan.23 Februari 2016, 08:51
Tidigare Mittmedia-chef går till dalareklambyråFolk på vägPeter Karlsson, före detta företagsmarknadschef för Mittmedia, är reklambyrån Norkay AB:s nya vd.17 Mars 2015, 08:43