Margaux Dietz är en av Sveriges största influencers. Hon slog igenom efter att ha lagt ut en video på sin förlossning av sonen Arnold, 2015. Hon har engagerat sig politiskt, och bland annat programlett det egna Youtubeformatet Partitempen under riksdagsvalet 2018 och 2022. Margaux Dietz har hamnat i flera kontroverser. Bland annat har barnboken "Arnold reser till Sydafrika" fått kritik för att inte innehålla en enda svart person. Hösten 2022 lade Margaux Dietz ut en komisk video på en till synes utslagen man som låg utanför hennes dörr. Det ledde till massiv kritik från allmänheten och att bolag som Stronger, Westfield Täby Centrum och Lûmene avbröt sina reklamsamarbeten med henne.
Helgintervjuer
En minut långt videoklipp raserade ett förtroende som tagit åratal att bygga upp. Margaux Dietz har brutit tystnaden och gjort avbön. Resumé träffar en influencer som vill ta ansvar för sitt misstag och ändra sin sociala medie-strategi framåt.
✓ Kritiken mot annonsörerna som bröt samarbetet.
✓ ”Har varit en berg-och-dalbana”.
✓ ”Orolig för att branschen tystas ner”.
✓ Krisstrategin.
✓ Har nya samarbeten inbokade.
✓ Ska skaffa ansvarig utgivare.
Morgonsvepet
Margaux Dietz publicerar avsnitt på Youtube där fansen får svar på en mängd frågor kring trappskandalen, varumärken bär ett stort ansvar för rådande miljöförstöring och AR tycks vara framtiden för Snap chat – det och mer i fredagens morgonsvep.
Opinion
Efter kraschen ser Johannes Gustavsson på SVT-dokumentären om Margaux Dietz och reflekterar. ”Det känns inte genuint – men frågan är om det kan göra det när ursäkten kommer i form av en SVT-produktion eller ett putsat Instagram-flöde?”, skriver han.
Sociala medier
(UPPDATERAD) Efter flera veckors tystnad väljer Margaux Dietz att tala ut om den kritiserade videon där hon filmade en man som låg utslagen utanför hennes dörr. Nu kritiseras dokumentären ”Kan vi förlåta Margaux Dietz” för att gå influencerns ärenden. ”Om dokumentär är bra eller dålig för hennes verksamhet låter vi vara osagt och där har vi inget ansvar eller intresse”, säger producenten bakom filmen.
Sociala medier
Matkasseföretaget Mylla.se har en offensiv marknadsföringsstrategi när bolaget ska etableras i Stockholm. I ett reklamsamarbete på Instagram gör Calle Schulman en egen variant på Margaux Dietz omtalade skandalvideo.
Följarna reagerar med både ris – och ros.
Morgonsvepet
Guccis kreativa chef Alessandro Michele avgår, Revolution Race-grundaren Pernilla Nyrensten kritisk till Margaux Dietz efter uppmärksammade videon och inga skärpta krav på måttfull spelreklam. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Nyheter
Kritikstormen kring Margaux Dietz fortsätter. I helgen meddelande flera varumärken att de bryter samarbetet med influencern. Nu kräver Westfield Täby centrum, som tidigare haft ett samarbete med Margaux Dietz, att hon tar ner innehåll och samarbetsinlägg där de syns. Inlägg med hennes tidigare samarbetspartners Elexir Pharma och Revolution Race har också tagits bort. ”Vi har långvariga relationer med många av våra partners. Och vi är fast beslutsamma att ta oss igenom den här krisen” skriver Josefin Lindblad på Margaux Dietz AB i ett melj till Resumé.
Sociala medier
Vilket utrymme finns det för en Influencer att göra misstag? Resumé har frågat experterna om hur varumärken kan påverkas när en samarbetspartner visar dåligt omdöme. När kan nya affärer kan bli aktuella, efter att en influencer har trampat i klaveret?
PR
UPPDATERAD. Under helgen har influencern Margaux Dietz fått enormt mycket kritik efter att ha filmat en utslagen man och publicerat innehållet på sin Youtubekanal.
✓ Därför tror krisexperten Hampus Knutsson att stormen kommer blåsa över.
✓ Paul Ronge: Så måste Margaux Dietz tänka för att vända krisen.
✓ Krisexperten Heidi Wold om varför en skandalklausul bör ingå i influenceravtalen – och vad bör den innehålla.
✓ ”Finns inget att vinna på att prata med traditionella medier i det här läget”.
✓ Varumärkena som bröt samarbetet – rätt eller fel?
Nyheter
UPPDATERAD 8/11. Klädmärket Stronger, prosecco-märket Minetto, Lumene och Elixir Pharma avbryter samarbetet med Margaux Dietz efter de senaste dagarnas kritik. Det uppger bolagen själva på Instagram. Nu riktar folk i sociala medier hård kritik mot hennes övriga samarbetspartners och uppmanar dem att bryta, enligt en genomgång som Resumé har gjort.
– Er tystnad är talande – ert varumärke saknar uppenbarligen både integritet och empati, skriver en av kritikerna till Natural Cycles.
Morgonsvepet
Influencers har makt att påverka valet, Successionsstjärnan James Cromwell protesterade mot Starbucks extra avgift för växtbaserad mjölk genom att limma fast sig vid kassan och Elon Musk kommer låta Donald Trump twittra. Det och lite till i onsdagens morgonsvep.
PR
Margaux Dietz plockar upp Partitempen igen – ett koncept som hon började med på Youtube inför valet 2018. I programmet intervjuar hon riksdagens partiledare, ett grepp för att nå unga väljare. För Resumé berättar hon om hur hon ser på skillnaden mellan en influencer och en journalist, varför hon inte ställer kritiska frågor till politikerna – och att hon är trött på att försörja sig som influencer.
Nyheter
Jacob Liebermann var för ett år sedan starkt kritisk mot att barn exponeras i sociala medier. I dag är han inte lika kritisk och har startat en kanal på Youtube, där sonen absolut exponeras.
Strategi
UPPDATERAD Finansregionrådet Irene Svenonius (M) talar ut om förlossningsvården på influencern Margaux Dietz Youtubekanal. Valet av ”mediekanal” för kommunikationen kritiseras. Handelsforskaren Jonas Colliander ser en risk att den faktakoll som sker vid traditionell nyhetsjournalistik uteblir när en influencer intervjuar makthavare.
”Jag styr inte över vem politiker träffar,” säger Margaux Dietz.
Varumärke
Fast fashion-bolaget Na-kd har kritiserats av Konsumentverket för bristande klimatmärkning. Nu tar de hjälp av influencern Margaux Dietz – och näringsministern Ibrahim Baylan (S) – för att förknippas med hållbarhet. Målet, att vara ”ledande på hållbarhet inom kategorin”, ska de nå genom vad de kallar ”influencer marketing 2.0”.
Opinion
Barn är oemotståndligt söta och gör roliga saker. Det vet vi alla. Och ingen vet det bättre än influencers som använder sina egna barn för att skaffa följare och tjäna miljoner. Ni känner kanske inte till mig, men min son är i dag Sveriges kanske mest kända barn. Inte en krona av de många miljoner som han drar in har min son rätt till när han blir vuxen. Detta måste ändras, skriver Jacob Liebermann som har en son tillsammans med influencern Margaux Dietz.
Morgonsvepet
Förlaget ber om ursäkt efter att Margaux Dietz bok om resa till Sydafrika inte innehöll svarta personer, Konsumentverket skärper tillsynen under Black Friday och rapport slår fast att branschen måste göra mer för klimatet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
När influencers och politiker närmar sig varandra – både retoriskt och vad gäller samarbeten – står det klart att våra sociala medier-stjärnor kommer få allt mer politisk makt i framtiden. Vi undersöker vilken roll de kommer ha på den svenska politiska spelplanen framöver. ”Jag tror influencers kommer avgöra nästa val”, säger Robin Stenman, vd på influencernätverket Tourn.
Resumé insikt
UPPDATERAD. Det är redan glödhett i Asien. Liveshopping spås bli nästa stora grej även i Sverige, inte minst tack vare coronaviruset. Och nu har även Instagram lanserat tekniken. Vi har pratat med experter om fenomenets framfart – och om varför det är bra att tänka tv-shop i budgetformat. ✓ Så jobbar du kostnadseffektivt ✓ Influencers vs egna medarbetare ✓ Därför kan det skada varumärket ✓ Plattformarna ✓ Framtiden.
Varumärke
Margaux Dietz beskriver nya ”X by Margaux” som ett livsstilsvarumärke och inom kort lanserar de nya produkter inom andra kategorier än skönhet. Bland investerarna finns Pär Svärdsson, grundare av e-handelssuccérna Adlibris och Apotea.
Sociala medier
(Uppdaterad) Cdon ska bygga en större affär inom kategorin leksaker och tar hjälp av Margaux Dietz för att utveckla en serie nya produkter. För Resumé berättar hon om samarbetet och hur hennes egna e-handelssatsning har påverkats av krisen.
Morgonsvepet
Ett hett reklamevent samlade flera influencers trots coronakrisen – nu kritiseras de, ny granskning pekar ut konsult med nära band till industrin som mannen som tog Nyamko Sabuni till makten och Spotify experimenterar med videopoddar. Det och mer i dagens morgonsvep.
Kampanj
Santa Maria gör återigen en stor influencer-kampanj under Melodifestivalen genom. Bland annat görs en nyversion av Bröderna Norbergs taco-anthem ”Vi käkar Taco” med flera andra profiler, däribland Margaux Dietz.
Trend
2018 höll marknadsföringsbranschen andan inför e-handelsjätten Amazons förväntade intåg på den svenska marknaden. Samtidigt inledde Greta Thunberg sin numera världskända skolstrejk för klimatet. 2018 var minst sagt ett kontrastrikt år.
Helgintervjuer
I Resumés helgintervju berättar Margaux Dietz om sin splittrade inställning till influencernätverken, varför en fällning av RO inte räcker och varför hon inte vill stänga dörren till flygindustrin.
Nyheter
Industrin i sociala medier växer i rekordfart och smygreklamen är utbredd. Resumé Insikts granskning har avslöjat att varken media, myndigheter eller självregleringar hänger med i utvecklingen. Nu höjer flera branschpersoner rösten för att det krävs större engagemang från politikerna – och vissa efterfrågar en sociala medier-minister.
Reklam
Under Almedalsveckan tog Tradera hjälp av Margaux Dietz för att demonstrera vad cirkulär ekonomi innebär i praktiken. Initiativet fick Annie Lööf (C) att donera den klänning hon bar på valaffischerna och Ulf Kristersson (M) att donera sina joggingskor.
Media
Influencern Margaux Dietz är aktuell som deltagare i Let's Dance och har hundratusentals dagliga följare i sina kanaler. Nu lanserar hon ett nytt koncept till sin Youtube-kanal: I "Partitempen" kommer hon intervjua samtliga partiledare inför valet.