Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Marknadsförare på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Marknadsförare.
Nyheter
Företag som är på jakt efter marknadsförare letar i dag efter rätt sorts personer, snarare än rätt sorts erfarenheter – så länge personen har en relevant examen. Det konstaterar Utbildning.se efter en undersökning av närmare 500 platsannonser.
Opinion
Det har länge funnits en silomentalitet mellan marknad och sälj och i många fall till och med en sorts hierarki, där marknad stått till säljarnas förfogande. Det får vara slut på det nu, skriver SP_CE:s vd och grundare Jonas Hammarberg.
Affärer
OS i Peking dominerar tv-sändningar och nyhetssajter dessa dagar. Samtidigt publicerar analysföretaget Meltwater tillsammans med Twitter en ny rapport om vad marknadsförare måste veta om sportvärlden. Jämställdhet, Metaverse och kryptovalutor visar det sig.
Resumé insikt
Att samarbeta med andra företag är ett effektivt sätt att nå nya målgrupper. Dags för marknadsavdelningen att lägga en strategi för partners och du får gärna ha lite galet mindset. Men det är bråttom – tillgången är nämligen begränsad, skriver Erik Modig i veckans krönika.
Resumé insikt
Burritos, sneakers och bilar. Målet är att engagera unga konsumenter som vanligtvis inte nås av traditionell marknadsföringstaktik. En svensk spelstudio har blivit världskänd genom samarbetet med skateboardjätten Vans. Häng med in i Web 3.0.
Resumé insikt
Data ska inte få stå i vägen för kreativiteten. Ändå är det här många varumärken hamnar snett. ”Jag är så trött på stela robotbudskap, varför ska du nöja dig med att det ’rullar på’ när du kan få en explosiv succé?”, skriver en förbluffad Magnus Jakobsson i texten alla marknadsförare borde ta till sig.
Resumé insikt
Kunderna är olika mottagliga för kommunikation under kundresans gång. Därför måste även marknadsavdelningen skapa utrymme för olika mindset hos sina medarbetare. Chansen att lyckas blir större med de här fyra nycklarna, skriver Resumé Insikts analytiker Erik Modig.
Resumé insikt
Minns ni wow-upplevelserna man tidigare fick av musik från reklamfilmer? Vi måste hitta tillbaka till det, men nu i en annan tappning i ett nytt medielandskap. Bianca Ingrossos ”Blomstertid” är en sådan ny version som visar hur sociala mediers kraft kan leda till en kraftig pr-effekt, bara genom musiken. Vi får en inblick i hjärnorna på Sveriges främsta experter på reklammusik – läs och lär.
Resumé insikt
Varje kickoff slutar med att varumärket gör samma sak som i fjol. Kom igen! Du kommer inte lyckas med lösa marknadsplaner kring målgrupper, aktiviteter och generella ledord. Mats Georgson om varumärkens största problem och verktygen att fixa det.
Resumé insikt
Vilka verktyg bör du briljera i? Hur många års erfarenhet behövs för en chefsposition inom marknadsföring? Vilken bakgrund ska du ha för att ro hem kreatörsjobbet? Vi har gått igenom 100 jobbannonser i branschen för att ta reda på vilka kompetenser som är mest efterfrågade där ute.