Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Marknadsstrategi på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Marknadsstrategi.
Resumé insikt
Hur kombinerar man bäst fysisk butik och e-handel? Vad är framgångsreceptet för e-handlare i tillväxt? Och hur ska e-handlare förhålla sig till metaverse? Sju branschexperter svarar på frågor om de viktigaste utmaningarna för de som vill öka tillväxten i sin butik.
PR
Spinnvinnarna, som belönar Sveriges bästa marknads-PR, har utannonserats. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Nellie Östman utsågs till årets rookie och Bella Goldman på Lidl blev årets kund
Affärer
OS i Peking dominerar tv-sändningar och nyhetssajter dessa dagar. Samtidigt publicerar analysföretaget Meltwater tillsammans med Twitter en ny rapport om vad marknadsförare måste veta om sportvärlden. Jämställdhet, Metaverse och kryptovalutor visar det sig.
Opinion
Grön konsumentaktivism, mer konkurrens och mer personalisering.
Sarah Stenquist, Nordenchef för online marketingbolaget Channable, spår tio saker som i prioriteringsordning kommer att vara viktigast för e-handeln i Norden 2022.
Sociala medier
Tiktok är den mest snabbväxande sociala medier-kanalen. Men ändå prioriteras den inte av organisationer. Det visar en undersökning som analysföretaget Meltwater har gjort. ”Det är dags för marknadsförare att börja prioritera TikTok”, säger bolagets marknadschef Frida Fors Wallsbeck.
Varumärke
Cakes varumärke är tätt sammanbundet med en affärsidé om elmotorcyklar som ska fungera bättre, hålla längre – och göra skillnad. Grundaren och vd:n Stefan Ytterborn har en lång karriär inom kommunikationsbranschen bakom sig. För Resumé berättar han om ✓ värderingsdrivet entreprenörskap ✓ vilka bolag han inspireras av ✓ den nya kampanjen som riktar sig till antitjuvjaktspatruller.
Strategi
Resebolagen har drabbats hårdast av pandemin. Utkörningstjänster som Foodora och Bolt Food tillhör en av de branscher som gynnats mest. Slopade restriktioner innebär nya utmaningar för de båda. Vi har tagit ett snack med dessa aktörer för att ta reda på hur de tänker inför omställningen – och hur de ska få ut så mycket pang för pengarna som möjligt givet fortsatt åtstramade reklaminvesteringsbudgetar.
Folk på väg
Grand Hôtel Stockholm rekryterar Richard Lindh som ny Pr- och marknadschef. Richard kommer senast från influencernätverket We are cube. ”Han kommer till oss med en gedigen erfarenhet inom PR och marknadsföring”, säger Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel Stockholm.
Helgintervjuer
Lemon skakade om marknadsföringsvärlden genom att visa hur människor har tröttnat på att översköljas av reklam. I den nya boken vill han erbjuda fler lösningar på dagens problem inom kommunikation. I Resumés intervju med Orlando Wood kan du läsa mer om ✓ Den psykiatriska forskningen bakom hans teorier ✓ Hur tonvikten på vänster hjärnhalva dränerat reklamens kreativa effekt ✓ Hur den rationella trenden är negativ för hela samhället.
Nyheter
En medelålderskris för marknadsföringen – så beskriver Mark Holden det nuvarande tillståndet i branschen. I arbetet med en kommande bok har han intervjuat tusentals marknadsförare och kreatörer om branschens framtid.
Resumé insikt
Varumärken måste påminna kunder om deras underliggande värderingar vid köptillfället. Kunder behöver nämligen hjälp på traven för att bete sig i linje med sina uttalade intentioner. Det slår forskarna Erik Modig och Martin Söndergaard fast samtidigt som de ger exempel på kommunikation som kan försätta konsumenten i ett mer reflekterande mindset vid köptillfället.
Annonsörer
UR ARKIVET. Från missnöjda medarbetare och vikande marknadsandelar till en marknadsavdelning som är loket för att få in kunderna i Zmartas ekosystem. Marknadsdirektören Niklas Jansson berättar hur omorganisationen och en ny strategi för innehåll skapat en vinnarkultur.
Resumé insikt
Marknadsförare vill förenkla – experterna vill ha transparens, fakta och balans. Vi har pratat med 21 hållbarhetschefer för att ta reda på vilka saker de önskar sig från marknadsförarna när det kommer till hållbarhetskommunikation. Ett av råden: använd överhuvudtaget inte begrepp som ”hållbar”.
Resumé insikt
Över hälften av konsumenterna förstår inte hållbarhetskommunikation enligt en färsk studie. Samtidigt saknar nästan hälften av all kommunikation om miljöpåståenden täckning. När alla snackar hållbarhet visar det sig vara lättare sagt än gjort att tillfredsställa såväl konsumenterna som myndigheterna – och inte minst jordklotet. Vad är det egentligen som skaver?
Affärer
När coronapandemin bröt ut var det många annonsörer som pausade sina reklaminvesteringar. När det andra kvartalet i år gör bokslut ser vi hur världens tio största annonsörer har agerat – och kommer att agera framåt.
Opinion
Ökad centralisering står på agendan i kristider för ökad kontroll, sänkta kostnader och standardiserade processer. men de finns en rad problem som uppstår
kopplade till språk och bristande förståelse på marknaden. Curamandos Sandra Olsson sammanfattar de vanligaste utmaningarna.
Data
Coronaviruset har accelererat förflyttningen från fysiska butiker till e-handel. En ny studie av Kantar visar att sex av tio konsumenter kommer fortsätta handla på nätet i samma omfattning när läget har stabiliserats. Undersökningen är beställd av Detail Online, ett av de ledande företagen inom online merchandising i Europa.
Podcast
Många är nyfikna på Klarnas reklam. Samtidigt finns det de som menar att Klarna med sitt koncept ”Smoooth” glorifierar detta med att belåna sig själv. Vad har de för samhällsansvar och hur ser den fortsatta marknadsstrategin ut? Veckans poddgäst är Christian Cabau, marknadschef på Klarna i Sverige.
Helgintervjuer
Christina Luttropp Voquer har roddat IQ:s varumärke i över åtta år med målet att få människor att lyssna. I helgintervjun berättar hon om IQs strategier ”eftertanke” och ”färre men värre” och vad som inte får sägas i deras kampanjer.
Helgintervjuer
Ett varuhus för alla - det är så Åhléns ser sig själva. Men företaget har varit för dåligt på att visa vilka de är externt, enligt nya marknadschefen Lina Söderqvist. I Resumés helgintervju berättar hon om hur Åhléns ska bryta reklamnormerna genom bland annat transsexuella Lea T och världens snabbaste 70-åring som modeller.