Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om McDonald's på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om McDonald's.
Reklam
En tågresa bort från drömmar om gyllene ägg finns mottagarna av svensk reklam.
Resumés redaktion gav sig ut i Sverige för att ta reda på hur de som bor i våra hemorter påverkas av de enheter som vunnit i Guldägget 2022.
Här är resultatet.
Månadens utomhus
Kampanjen ”Julia i 6B är en hora”, från Talita av Åkestam Holst, vållade kritisk debatt på sociala medier. Frågar du juryn i Månadens kampanj var det den bästa utomhus-annonsen under hela julperioden.
Morgonsvepet
Efter att ha fått avslag på sin första ansökan går nu amerikanska domstolar vidare med FTC:s stämning av nätjätten, Google ökar säkerheten inför svenska valet och Kanye West visar upp första reklamfilmen från samarbetet med Gap. Det och mer i dagens morgonsvep.
Kampanj
I McDonald’s senaste initiativ stöttar e-sportprofiler svårt sjuka barn genom att donera unika digitala skins som auktioneras ut via Stockholms Auktionsverk och går redan att buda på online.
Månadens idé
Hur når man unga pojkar med psykisk ohälsa? Unga Lukas och BBDO Nordics lösning, att bygger orcher inne i World of Warcraft, ger dem förstaplatsen i senaste omgången av Månadens idé.
Kampanj
Pandemin har gjort det svårare än på länge för unga att få in en fot på arbetsmarknaden. Samtidigt anklagas den nya generationen ofta för att vara oansvariga och självupptagna. McDonald’s påminner oss om att fördomarna mot unga knappast är ett nytt fenomen.
Resumé insikt
Av de syftesdrivna kampanjer som vann i Guldägget 2011 kom 33 procent från kommersiella bolag och 67 procent från ideella organisationer. 2020 är läget det totalt motsatta. Nu tvingas ideella aktörer ändra sin strategi för att särskilja sig och nå ut. ”Det är viktigt att människor förstår skillnaden mellan när Volvo visar naturbilder och när vi gör det”, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.
Annonsörer
Medieinvesteringarna under sommaren visar en ny våg av optimism i flera branscher. Samtidigt finns det ett antal större annonsörer som fortsätter att spara under pandemin. Resumés lista visar också uppstickare som lanserats med offensiva kommunikationsinsatser.
Resumé insikt
Den inledande fasen av coronaviruset är över. Nu ställer bolagen om inför en verklighet efter sjukdomens lamslagna grepp om samhället. Vi har frågat 15 byråer och marknadschefer om hur de optimerar inför framtiden.
Annonsörer
När digitala verksamheter upplever ökad efterfrågan och konvertering har andra annonsörer tvingats stoppa den taktiska annonseringen. När Resumé pratar med stora reklamköpare inom nio branscher har merparten lagt om sina medieköp, andra sitter helt stilla i båten.
Morgonsvepet
Bris visar upp en annorlunda söklista, Facebook gör Superbowl-annonser med Sylvester Stallone och Chris Rock och lista över varumärkena som engagerade mest i sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklam
McDonald's har skickat ut hämtmenyer till boende i Stockholms olika stadsdelar, med manér inspirerade av det kök som är populärast i kvarteret. Allt för att påminna om att McDonald's nu är en del av det lokala matutbudet.
Reklam
För några år sedan gjorde McDonald's en stor sak av sina McD-brandade klädkollektioner. Nu raljerar hamburgerjätten med trenden genom det fejkade märket Schnuggs som bland annat erbjuder portmonnäer med kryddstarka chicken nuggets.
Nyheter
Den oskyldiga produktlanseringen av drycken McFizz i Japan förvandlades till det rakt motsatta för McDonald's. Flera användare på sociala medier har roat sig med att luta muggarna i olika vinklar som ställer trycken med pojken och flickan i sexuella positioner.
Helgintervjuer
Det är dags för reklambyrån att hitta tillbaka till sin ursprungliga roll som den som sitter på den kreativa spetsen. Det menar Nord DDB:s kreativa chef Andreas Dahlqvist, som ser gensvaret på Snoop Dogg-kampanjen för Klarna som ett bevis på att det är ditåt utvecklingen faktiskt går.
PR
Burger Kings blixtkampanj "Not Big Mac's" kan sluta med att hamburgerkedjan får betala skadestånd, hävdar en immaterialrättsexpert. Byrån bakom slår ifrån sig och menar att det rör sig om "klassisk jämförande reklam".
Resumé insikt
Clas Ohlsons marknadsansvarige Jeff Jackett lämnade McDonald’s i förra året – hans inkomst fick en rejäl skjuts. Resumé har kartlagt branschens lönenivåer genom att plocka ut förvärvsinkomsten från Skatteverket. Ta del av marknadscheferna som tjänar mest.
Medieval
I veckan meddelade den anrika Stockholmsrestaurangen Riche att de slutar servera sin Richeburgare som funnits på menyn i 20 år. McDonald's Kungsgatan passar på att berätta de kommer fortsätta servera burgare dygnet runt i ett initiativ från NORD DDB.
Resumé insikt
Tv är för dyrt och underlevererar – och törsten efter räckvidd ökar när digitalt sviker. Aldrig tidigare har radion omsatt så mycket pengar som nu. Hur tänker annonsörerna och hur jobbar radiobolagen? Resumé Insikt ger dig en inblick i investeringarna.
Media
Tv är för dyrt och underlevererar – och törsten efter räckvidd ökar när digitalt sviker. Aldrig tidigare har radion omsatt så mycket pengar som nu. Hur tänker annonsörerna och hur jobbar radiobolagen? Det här är en text av Resumé Insikt Media & Innovation som bland annat innehåller: - Mätning: Så har radioinvesteringarna sett ut de senaste åtta åren och här är storannonsörerna - Dyrt och underleverans från tv – därför väljer annonsörerna det andra räckviddsmediet radio - Bauer Media och MTG Radio om deras arbete - Case: McDonald’s, Svenska Spel och Flygresor.se om radioinvesteringarna - Hoten mot radion För att läsa vidare behöver du göra något av följande: Prova Resumé Insikt i 30 dagar Är du redan prenumerant? Logga in här!
Reklam
Från kurdiska till svenska. McDonald's vill visa att vägen till att lära sig språket kan gå via deras restauranger. – Många kan intyga att McDonald's är en snabbare väg till språket än SFI, säger kreatörerna bakom annonsen.