Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Mediavision på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Mediavision.
Medieval
Mängden spelreklam ökade kraftigt under första halvåret 2016 jämfört med i fjol. Det är de utlandsbaserade spelbolagen som investerat kraftigt i marknadsföring de senaste åren. Spelbolagen blir en allt viktigare intäktskälla på en vikande svensk reklammarknad för tv visar en analys från Mediavision.
Opinion
Nu äger en revolution rum. Konsumenterna har blivit digitala och det gäller att hänga med i den pågående förändringen av medielandskapet. Så säger vi alla som jobbar med media och kommunikation. Men enligt framtiden var vi tydligen för långsamma så framtiden beslöt sig för en liten resa bakåt i tiden för att hämta oss, skriver Fredrik Hallberg och Nina Santini på Vizeum i en spaning.
TV
Mediavision gick igår ut med nyheten om att Netflix inte har haft någon tillväxt från Q1 till Q2 i år. Nu ger bolagets vd Marie Nilsson sin analys till varför Netflix har det kämpigt, medan HBO har vuxit med 100 000 abonnenter hittills i år.
TV
Tillväxten för den tidigare så snabbväxande och framgångsrika streamingtjänsten Netflix har klingat av.
Under andra kvartalet var tillväxten noll, enligt Mediavision.
I stället växer nu HBO snabbast i Sverige.
Sammantaget uppvisar streamingmarknaden endast marginell under Q2.
TV
24 procent av befolkningen, 15-74 år, tittade på nät-tv varje dag under Q2, enligt Mediavision. MMS siffror visar dock att hela 46 procent i gruppen 16-65 år tittade på nät-tv en genomsnittlig dag:
– Vi har haft stora skillnader förut i våra mätningar, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
– Som man frågar får du svar, säger Martin Hehrne, ansvarig för Online på MMS.
Media
1 av 4 svenskar hade en smart telefon 2010, 60 procent år 2012 och har åtta av tio svenskar har en sådan telefon år 2014. Detta får en stor påverkan på många delar inom medieindustrin. Det visar Mediavisions årliga analys av den mobila mediemarknaden i Sverige.