Träffsäker bilreklam genom åren – därför sticker den inte ut i dagResumé insiktBilreklamen är tråkig. Det är motorjournalister och kreatörer överens om. Varför liknar alla varandra och vad behöver göras? Vi plockar fram godbitar ur reklamhistorien –...29 Januari 2020, 11:23
Test på stan – endast 62 av 318 gissar rätt på reklamen: ”intetsägande”Resumé insiktBilindustrin är en av de branscher som spenderar mest på reklam och ironiskt nog blir den branschen ofta anklagad för att göra de tråkigaste annonserna.28 Januari 2020, 11:26
Ebba Busch Thor stöttar Staffanstorps film: ”Är tydliga”MorgonsvepetKristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor är positiv till Staffanstorps kritiserade informationsfilm, svenska annonsörer syns på ryska informationskanaler på Youtube och The Weeknd premierar ny låt...27 November 2019, 07:38
Omnicom vinner mångmiljardavtal med Mercedes-BenzByråvalOmnicomgruppen får uppdraget att hantera Mercedes-Benz globala medieköp. Avtalet är värt 950 miljoner dollar om året.24 Oktober 2018, 09:42
Mercedes-Benz ber om ursäkt till Kina för Dalai Lama-citatReklamEfter att ha citerat Dalai Lama i en Instagrampost fick Merecedes-Benz kraftig kritik från upprörda kineser. Nu ber biljätten om ursäkt för vad de menar...7 Februari 2018, 09:08
Bröderna Coen gör Superbowl-reklam för MercedesReklamBröderna Coen är tillbaka i reklamfilmsbranschen. Den här gången har man på uppdrag av Mercedes-AMG producerat en Easy Rider-inspirerad film för Super Bowl.27 Januari 2017, 13:43
Mercedes-Benz ska sälja nya suvar med ”unboxing”-filmerMedievalTrenden med Unboxing-filmer växer på Youtube. Nu försöker Mercedes-Benz återge en känsla av att köra bilmärkets nya suvar med hjälp av ANR BBDO och Klirr...8 September 2015, 14:36
Fashion Week: ”Inte fokus att hitta en titelsponsor”Sponsring/EventModeveckan i Stockholm har haft ett tufft 2015, sedan den största sponsorn Mercedes-Benz hoppat av. Avhoppet har varit ekonomiskt kännbart, men med fyra nya sponsorer...24 Augusti 2015, 09:38
Mercedes gör tvodd för att nå en yngre målgruppMedievalI fredags släppte Mercedes ett nytt webb-tv-serie format, "Tvodd on Wheels". Programmet leds av Nisse Edwall och handlar om att utforska oupptäckta delar av stan...31 Mars 2015, 10:01
Tio höjdpunkter från Super BowlReklamVarje sekund i rutan i kväll kostar omkring en miljon kronor. Annonsörerna, miljonerna och kändisarna. Resumé ger er höjdpunkterna kring tv-reklamens julafton – Super Bowl.30 Januari 2015, 14:23
Sponsorkris för modeveckanSponsring/EventDet går knackigt för modeveckan. Huvudsponsorn Mercedes-Benz hoppar av, liksom två andra av sponsorerna. Det innebär att budgeten halveras i år.26 Januari 2015, 09:48
Mercedes raderar Karin Boye-reklamenReklamSvenska Akademien, med ständige sekreteraren Peter Englund i spetsen, krävde ett stopp av Mercedes-Benz och byrån ANR:s användande av Karin Boye i reklamen. Nu har biljätten...19 Mars 2014, 12:07
ANR använde Boye till två olika bilmärkenReklamDet är inte första gången Karin Boyes dikt "I rörelse" används för att sälja bilar. Det är inte ens första gången ANR BBDO gör det.18 Mars 2014, 14:59
Peter Englund: Det är gravplundringReklamSvenska Akademien hotar att stämma Mercedes-Benz. Ständige sekreteraren Peter Englund går till hårt angrepp mot biljätten och reklambyrån ANR som använt Karin Boyes dikt i...14 Mars 2014, 10:39
Karin Boye kränger MercedesReklamPoeten Karin Boye hjälper Mercedes att sälja modellen Mercedes-Benz GLA. Det är reklambyrån ANR som kommit på idén att använda poetens mest kända dikt i...4 Mars 2014, 14:59
Efter Mercedes-avhoppet: ”Massa andra står i kö”ByråerMercedes-Benz har varit ägare till Modeveckan sedan 2011, men väljer att hoppa av. Mediebyrån MEC sitter nu kvar med rättigheterna till Modeveckan inom sitt dotterbolag...30 Januari 2014, 15:27
Tyska filmstudenter tar kål på HitlerReklamOm du var en bil och kunde resa tillbaka i tiden och köra på Adolf Hitler som pojk. Skulle du göra det? Det är utgångspunkten...27 Augusti 2013, 11:20
Mercedes-Benz söker digital byrå i SverigeReklamDen tyska biltillverkaren Mercedes-Benz letar efter samarbetspartners för digital produktion på den svenska marknaden. Detta eftersom ANR saknar den digitala kompetens som företaget vill ha.7 November 2012, 12:43