Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Meta på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Meta.
Morgonsvepet
Metas produktchef är oroad över hur integritetsskyddet kommer påverka intäkterna, Publicis släpper siffror över personalens mångfald och Tiktok anklagas för att läcka känslig data om amerikanska användare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
H&M, och flera andra modejättar, har slutat använda ett hållbarhetsverktyg från Sustainable Apparel Coalition efter hot om ekonomiska sanktioner. Sociala mediejättar rensar bort inlägg om abortpiller, Amazon ska utvärdera behovet av marknadsföringschef, och i Kalifornien kan Tiktok hållas rättsligt ansvariga för ungas beroende.
Morgonsvepet
Under gårdagen röstade riksdagen ner ett förslag om att förbjuda smaksättning på e-cigaretter, och det kan vara på grund av en påverkanskampanj. Meta lanserar en kreatörs-marknadsplats, Grännas polkagrisar får skydd av EU, och Sverige har fått årets första grand prix i Cannes.
Nyheter
Lag och ordning dominerar partiernas digitala annonser inför valet, och att oppositionen spenderar mer på attackannonser än andra partier. Kristdemokraternas strategi sticker ut. ”Efter valet kommer vi ha svart på vitt vem som gjorde rätt”, säger Olof Gränström, analytiker på Whispr group.
Medieval
I USA ser man annonspriser som stiger med 30, 40, till och med 70 procent. I Sverige har mediebyråerna märkt en tendens av ökande annonspriser – och trenden ser ut att fortsätta, samtidigt som effektiviteten blir lägre. ”Vi som annonsörer har under en längre tid blivit bortskämda av de algoritmer som erbjudits. Vi kan inte längre förlita oss på att dom erbjuder samma effekt som tidigare”, säger Screams sociala medier-ansvariga.
Medieval
Nu har vi pratat om metaversum i ett år. Dags att börja jobba. Men var tar vi första spadtaget? Och hur undviker vi att bli farsor och morsor på ett raveparty?
Designjournalisten Jesper Tillberg har sökt svaren på hur du formar varumärket i vår nya verklighet.
Opinion
Metas försök att smutskasta TikTok visar att förståelsen för ditt varumärkes image i den offentliga sfären är en nyckel till framgångsrik marknadsdesign, skriver Alexander Flaig medgrundare av Shape Agency.
Morgonsvepet
Meta vill positionera TikTok som ett ”verkligt hot” enligt Washington Posts källor, Nocco bryter med svenske basketsstjärnan efter ryska klubbvalet och prognosen för amerikanska reklammarknaden skrivs ned efter kriget i Ukraina. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Sedan McDonald's valde att lämna Ryssland har en märkligt bekant logotyp skickats in till den ryska immaterialrättsmyndigheten. Ännu en byråjätte lämnar landet, och både Sveriges och Ikeas varumärken intar topplatser.
Morgonsvepet
Greenpeace och New Weather Institute har räknat ut hur koldioxidutsläpp påverkas av reklam. Dessutom lanserar Meta fler sätt för kreatörer att tjäna pengar på Reels, och Amazon stämmer fejkrecensenter.
Opinion
När det gäller lanseringen av Meta och Facebooks förflyttning till webb 3.0 finns det mycket att lära för alla som någonsin varit nyfikna på varför vissa varumärken lyckas och andra misslyckas, skriver Alexander Flaig & Patrik Stoopendahl på Shape Agency.
Morgonsvepet
Europeiska finansministrar tar Metas hot om att lämna Europa med axelryckning, Nike bryter avtal med våldtäktsanklagad fotbollsstjärna och Amazon snart tidernas största annonsör. Det och mer i tisdagens morgonsvep.
Resumé insikt
Metaverse tros bli lika stort som sociala medier. Som marknadsförare är det viktigt att inte hamna på efterkälken. ✓ Experterna: Därför pratar vi om metaverse nu ✓ Här är användningsområdena ✓ Det talar emot hajpen. Resumé ger dig grunderna till morgondagens internet.
Morgonsvepet
Charli D'Amelio är mer välbetald än McDonald's och Starbucks vd:ar, Unilevers investerare kritiserar det syftesdrivna spåret och reklambyrå byter namn för att distansera sig från skandalgrundare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Facebook och Instagram samlar in data från personer under 18 med verktyg som spårar deras aktivitet i webbläsaren, Discovery: Tittare kommer kunna interagera med annonser och amerikanska marknadsförare bli mer inkluderande. Det är mer i Morgonsvepet.
Morgonsvepet
Vaccinmotståndare rasar mot Tescos julkampanj – slår rekord i anmälningar, boom för Generation Z på Linkedin och kryptoreklam i Storbritannien kritiseras. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.
Sociala medier
Kritiker menar att Meta, tidigare Facebook, lanserade namnbytet lite väl lägligt i samband med att bolaget är under lupp för läckta dokument. Nu tillbakavisar Meta att det skulle röra sig om en undanmanöver.
Varumärke
Från Facebook – till Meta. Det nya namnet ska symbolisera visionen om ett ”metaversum”, enligt Mark Zuckerberg. Men kommunikationsexperter är inte lika förtjusta i namnet.
– Det är inte innovativt, det väcker ingen nyfikenhet – det väcker faktiskt ingenting alls, säger Brit Stakston.
Opinion
En enda Facebook-annons mindre i ditt flöde ger ett intäktstapp på minst 150 miljoner kronor per år. Därför vill Facebook att vi ska prata om ett namnbyte i stället för om krisen som de läckta dokumenten orsakat. Det skriver digitalstrategen Amanda Ålenius.