Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Nätverksekonomin på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Nätverksekonomin.
Reklam
Nätverksbyråer tricksar med boksluten, sänker sina vinster och skatteplanerar. Sverige har förlorat omkring 400 miljoner i skatteintäkter på tio år. När nätverken dammsuger in pengarna, försvagas byråerna och förlorar möjligheten att belöna personal och locka stjärnor.
Reklam
Det senaste stora förvärvet ett internationellt nätverk har gjort i Sverige var när Sage Holdings köpte Hallvarsson & Halvarsson 2008. Förutom kontantbetalning fick delägarna i H & H betalning i form av aktier i den nya koncernen. Det samlade beloppet för affären blev 52 miljoner. Men som långsiktiga ägare kan H & H-delägarnas utfall bli betydligt högre.
Reklam
King undanhöll på två år 30 miljoner kronor från beskattning genom ”management fees” till systerbolaget i Storbritannien. Skatteverket upptäckte transaktionen vid en revision och höjde bolagets skatt med 9,3 miljoner. King har överklagat till förvaltningsrätten.
Reklam
Han sägs ha ett livsfarligt temperament. Som WPP-chef styr han över 141 000 personer, fördelade på 2 400 kontor i 107 länder. 1 000 anställda finns i Sverige på bland annat The Brand Union, Burson-Marsteller och Ingo. Det personliga nätverket omfattar både Nicolas Sarkozy och Jacob Wallenberg.
– För mig är WPP något mycket större än livet självt och jag tar allt som rör WPP personligt, säger sir Martin Sorrell, i en exklusiv intervju i Resumé.
Reklam
Nätverken köper byråer med deras management fees under earn out-tiden. De låser in säljarna tills köpeskillingen är levererad och får byrån gratis. I nätverket värderas byrån sedan dubbelt så högt av börsen.
– Det är den stora vinsten för nätverken, säger Grows ordförande Andreas Rosenlew, tidigare verksam i Lowe Brindfors.
Reklam
Nätverkens avgifter är mycket högre än vad Resumé räknade med förra veckan. Det säger både nätverksanställda och tidigare chefer på stora byråer. Resumé räknade ut att nätverken har tagit hem en miljard kronor på tio år med 3 procents avgift:
– Min gissning är att det ligger kring det dubbla, säger Swedbanks marknadsdirektör Björn Larsson, tidigare vd för Lowe Brindfors.
Reklam
– Nej. Inga fler sammanslagningar av WPP-byråer är aktuella. Det slog sir Martin Sorrell fast i förra veckans Resumé.
Men vad Resumé erfar, väntar en sammanslagning av Grey och Ogilvy även i Danmark. I januari rapporterades att Bates sväljer Uncle Grey i Norge. Även i Italien nämns sammanslagningar av byråer som tänkbar lösning för att effektivisera.
PR
Pr-företaget n3prenör var unikt lönsamt och hade en stabil kundkrets bland stora börsbolag. Vinsten låg konstant på 20–25 procent. När grundarna sålde bolaget till en nyetablerad koncern skulle allt fortsätta som vanligt. Men de nya ägarna tömde bolaget på alla tillgångar.
Reklam
Sedan 2000 har svenska byråer betalat minst 1 miljard kronor i avgifter till de multinationella nätverken. Avgifterna är avdragsgilla i Sverige och sänker byråernas synliga resultat liksom bonusar och delägares utdelning. Värdet av motprestationerna är svårbedömt och ifrågasatt.