Optimeringens tristess och gangstertidningen F.E.D.SOpinionI en optimerad värld njuter Resumés bloggare Nils Andersson Wimby av undantagen och lyfter fram ett magasin med pay-offen: ” Finally Every Dimension Of The...12 Oktober 2020, 08:49
”Kommersiellt ett svårt beslut” – därför kan bojkotten mot Facebook innebära en brytpunktAnnonsörerDe senaste veckornas bojkott från annonsörer är inte bara ett hårt slag mot Facebooks ekonomi. Flera av företagen gör också val baserade på värderingar som...1 Juli 2020, 12:54
Sociala medierna skjuter fel varannan gång – här är problemen med intressestyrningResumé insiktDet finns en diskrepans i hur vi ser på våra egna intressen och hur de sociala medierna definierar vilka vi är. Det får också konsekvenser...20 Maj 2020, 10:56
Värderingarna och reklamenOpinionSyftesdriven reklam har sina baksidor. Men de som kategoriskt dömer ut den missar att väl utförd kan den bidra till att både driva en positiv...13 Februari 2020, 08:04
Nils Andersson Wimby: Sluta se digital annonsering som ett universalmedelPodcastDet finns en övertro på vad digital marknadsföring kan åstadkomma i en värld när kortsiktiga klick trumfar kreativitet. Efter vårt annonstest på Facebook bjöd vi...16 Januari 2020, 07:04
Effektkrisen – har reklamtävlingarna för kortsiktigt fokus?ReklamDe senaste åren har flera rapporter visat på marknadsföringens vikande effekt. Erik Modig, Carin Fredlund och Nils Andersson Wimby ger sin syn på huruvida reklamtävlingar...27 November 2019, 14:52
Marknadschefens mandat-paradoxOpinionDe senaste åren har det diskuterats mycket om hur en för stor del av investeringarna går till taktiska och digitala aktiviteter. Medan vissa pekar på...21 November 2019, 13:04
Det kan marknadsförare lära av senaste Svenskarna och internetNyheterBörja se sociala medier som en renodlad reklamkanal, titta på allvar på hur du ser ut i mobilen och använd targeting på ett sätt som...15 Oktober 2019, 12:11
Sveriges största annonsörer har bara 1000 följare i sociala medierResumé insiktDe lägger 1,1 miljarder på reklam – men struntar i sina sociala kanaler. Fler än var tionde företag har under 1000 följare på Facebook och...16 Januari 2019, 12:49
Specialisering handlar om ambitionMediaFör två veckor sedan blossades ett vänskapligt mobilbråk upp mellan Garbergs Jan Lindforss och Resumés bloggare Nils Andersson Wimby – nu har det blossats upp...2 Oktober 2018, 07:47
Det handlar både om mobilen och kontextMediaJag vill hävda att mobilen – där allt mer av den digitala tiden spenderas – också har formatet som en nackdel, skriver Garbergs Jan Lindforss...13 September 2018, 12:35
Vinnare och förlorare på Facebooks förändring – så förblir medierna relevantaResumé insiktFacebook ska bli meningsfullt och medier nedprioriteras. Nu blir plattformen dyrare. Vilka påverkas mest och hur ska du göra för att fortfarande vara relevant?...15 Januari 2018, 12:17
Därför ger Facebook sämre trafik – och så kan medierna tänkaResumé insiktGoogle ger bättre trafik till medierna än Facebook, visar nya siffror. Varför och hur kan medier och varumärken göra för att påverka resultatet? Resumé Insikt...13 December 2017, 07:01
Wimby om annonsflykten från Google: "Bra att problemen kommer till ytan"ReklamFå känner till komplexiteten i att annonsera digitalt. Därför är det bra att stora aktörer nu markerar, anser varumärkesexperten Nils Andersson Wimby.20 Mars 2017, 12:55
Hyperlokalt - framtidens affär?Media24-familjen i Kalmar, vars målsättning är att anställa ytterligare 50 journalister, har fått branschen att nyfiket spänna öronen. Hur kan de satsa så hårt? Och...16 December 2016, 14:46
Nils Andersson Wimby: "Intressanta tester med svindyra prenumerationer"Resumé insiktNils Andersson Wimby, byråchef på Isobar, håller stenkoll på Conde Nast och andra techtitlar som tar flera tusen dollar för medlemskap.15 December 2016, 13:26
Han ska förklara hur vårt beteende påverkar kommunikationenReklamIsobars byråchef Nils Andersson Wimby är ny bloggare på Resumé.8 Februari 2016, 13:42
”Ett dramatiskt skifte – men ett nödvändigt”NyheterNästa vecka sjösätter Google sin nya algoritm som premierar mobilanpassade sajter i sökträffarna från mobila enheter. Isobars byråchef Nils Andersson Wimby ger sin bild av...16 April 2015, 12:42
”Det är vår attityd till mobilen som halkar efter”MedievalEn rapport från Salesforce, som Resumé skrev om igår, pekar på fem tecken på att Norden halkar efter vad gäller mobil marknadsföring. Vissa saker i...10 Februari 2015, 09:50