Hon forskar på mångfald i svensk reklam – resultaten visar en överrepresentation av icke-vitaResumé insiktNej, det finns ingen underrepresentation av icke-vita personer i svensk reklam. Det slår forskaren Sofia Ulver fast, som länge har studerat frågan, vilket går stick...17 Juni 2020, 13:42
Varumärkena som la upp en svart ruta på Instagram – så vit är deras tidigare kommunikationResumé insiktBlack Lives Matter. Ja, inte när det kommer till mångfalden i den egna kommunikationen ska det visa sig. Vissa av de varumärken som la upp...17 Juni 2020, 13:12
"Mångfalden i svensk reklam inte större nu än för 10 år sedan"ReklamUnder och strax efter flyktingvågen ökade representationen hos Sveriges tio största annonsörer, utöver det har den i princip legat stilla de tio senaste åren. Icke-vita...7 Juni 2019, 07:56
Nina Åkestam lämnar akademin för GoogleFolk på vägSom analytiker på Google Sverige ska branschprofilen hjälpa bolagets kunder med analyser om reklameffektivitet. "Jag tycker branschen varit väl snäv i vad man mäter" säger...28 Augusti 2018, 08:23
Lämnade reklambranschen för att forska – nu gör Nina Åkestam upp med feminismenNyheterVad fick Nina Åkestam att forska om stereotyp reklam? Resumé möter "reklamdoktorn" i det anrika rummet på Handelshögskolan där allting började – och samtalar om...17 Mars 2018, 14:20
Vita och smala modeller dominerar svensk reklam – fortfarandeReklamRepresentationen i landets reklamannonser är snäv. Det konstaterade Komm redan 2015. Men två år senare har trenden tilltagit, visar studenter på MKV som har kopierat...27 Februari 2018, 10:34
Reklamdoktorn Nina Åkestam: Så lyckas du med mångfald i reklamReklamEfter fem års forskande är Nina Åkestams doktorsavhandling "Understanding Advertising Stereotypes" äntligen klar. För Resumé berättar reklamforskaren om de viktigaste slutsatserna.6 December 2017, 13:32
Nina Åkestams nya styrelseuppdragFolk på vägReklamforskaren Nina Åkestam tar plats i byrån Futerras svenska styrelse tillsammans med tidigare vd:n för konsultbolaget Macklean Mikael Kruhsberg.24 Januari 2017, 10:20
Tittare rasar mot Icas nya reklamfilm: "Oacceptabelt"ReklamTvå gnagare i en trång bur väcker kritik mot Icas reklam, Nina Åkestam uppmanar till bojkott mot Elle-Galan och Sara Skyttedel överklagar bildom. Det är...12 Januari 2017, 07:33
Rasar mot mansplaining-akuten: ”En manshatisk kampanj”ReklamUnionens kampanj "mansplaining-aktuen" ska belysa problemet med manliga översittare på arbetsplatser. Men det humoristiska greppet från fackförbundet väcker ont blod i sociala medier.14 November 2016, 08:46
Femvertisingtrenden – så får du bäst effektReklamReklamvärlden är traditionellt sett förknippad med smala modeller med långa, vaxade ben. Men när jättar som H&M, Lindex och Åhléns kastar in handduken kanske den...22 September 2016, 08:57
”Dressmann-reklamen en flipp – varumärket vinner på detta”ReklamAll reklam som testar nya grepp och ifrågasätter normer är bra för branschen, säger reklamforskaren Nina Åkestam. Dressmann vinner på draget.8 September 2015, 12:15
Flera anmälningar mot Calvin Kleins nya kampanjReklamCalvin Kleins nya kampanj har fått hård kritik av reklamforskaren Nina Åkestam. Reklamombudsmannen har redan fått in sex anmälningar som hävdar att den är könsdiskriminerande.3 September 2015, 12:21
Åkestam om porrguldet i Cannes: ”Sjukt”ReklamReklamforskaren Nina Åkestam till attack mot juryn bakom den omdebatterade vinsten i Cannes, Facebook-aktien nu mer värd än någonsin och Buzzfeed kan bli tv. Det...25 Juni 2015, 06:28
”Jag drivs av ångesten över att inte få saker gjorda”HelgintervjuerMånga känner henne genom bloggen Niotillfem. Men Sandra Beijer är också författare med ett mångårigt förflutet som stjärncopy på byråer som Garbergs och Wieden +...21 Mars 2015, 14:09
De utser årets KycklingstipendiaterReklamReklamforskaren Nina Åkestam, DDB-copyn Olle Langseth, Lotta Ågerup, ad på King och Åkestam Holst-copyn Desiré Engström sa kora branschens vassaste talanger som prisas med Kycklingstipendiet...26 Januari 2015, 08:53
De ska återta PK-begreppetPRNina Åkestam, Brita Zackari och Andres Lokko är några av namnen i en grupp som vill återta PK-begreppet. Formgivarna Parasto Backman och Hanne Lindberg är...28 Augusti 2014, 13:14
Sandra Beijer – cheerleader för JCReklamJeanskedjan JC:s varumärke Crocker har inlett ett samarbete med bloggaren, medieprofilen och tidigare reklamprofilen Sandra Beijer där hon ska designa en cheerleaderinspirerad mini-kollektion i blå...22 Maj 2014, 13:52
"Ingen bryr sig – det är befriande"MediaNina Åkestam har bytt byråvärlden mot forskarvärlden, och snart kommer hon ut med sin första bok som handlar om hur du kan tänka för att...11 April 2014, 08:02
Nina Åkestam dömer ut Media Markts nya reklamReklamResumés bloggare Nina Åkestam är kritisk till Media Markt som tar sitt tyska reklamkoncept med stereotypa könsroller till Sverige. – I det här fallet är...28 November 2013, 08:03
Miss Skinny håller presskonferensPRI dag kom beskedet att den kritiserade "size zero-butiken" Miss Skinny är en pr-bluff. Det hela är en kampanj gjord av Frisk & Fri, riksföreningen mot...25 September 2013, 07:49
Shout bakom Miss Skinnys pr-bluffPRSom väntat är lanseringen av den kritiserade size zero-butiken Miss Skinny en pr-bluff. Frisk & Fri, riksföreningen mot ätstörningar, med reklambyrån Shout ligger bakom. Kitty Jutbring, Sandra...25 September 2013, 07:04
Varumärkeschefen om mardrömmenReklamFör tio år sedan var Anne Liljeroth varumärkeschef på telekombolaget 3. Hon ville vara perfekt och slet så hårt med karriär, familj, hus, ambitioner och...20 September 2013, 08:06
Hur mår du? (Egentligen)Reklam”Det var coolt att jobba mycket”, säger Nina Åkestam som gick in i väggen och fick börja med KBT-terapi. Camilla Kuylenstierna var framgångsrik marknadschef men...19 September 2013, 07:25
”Säger ganska mycket om Lindex som företag”ReklamLindex kritiseras återigen för sina barnkläder. Valet av tryck på t-shirtarna antyder att flickor är söta och pojkar arga. – Det säger...28 Augusti 2013, 11:02
Flyttar hem från New YorkHelgintervjuerCopywritern och Resumé-bloggaren Nina Åkestam flyttar hem. Efter två år i New York ska hon nu doktorera på Handelshögskolan i Stockholm. – Jag har alltid...3 Augusti 2012, 13:31
Nina Åkestam juryordförande i UteReklamResumés bloggare Nina Åkestam blir juryordförande för reklamtävlingen Ute som arrangeras av utomhusbolaget JC Decaux.22 Februari 2012, 09:39
Så får du jobb i reklambranschenReklamSpexiga upptåg, kreativa grepp på Facebook – eller bara ett helt vanligt cv. Hur får man jobb på byråerna? Resume.se har pratat med reklamproffsen som ger...16 Mars 2011, 12:58
Otrohetssajtens reklam sågasReklamOtrohetssajten Victoria Milan – ”Sveriges första datingsida för gifta och samboende” – har inlett en reklamoffensiv i Sverige på stortavlor. Reklamen har RO-anmälts och nu sågas...14 Mars 2011, 13:31
"Bra! Mensskydd är det tråkigaste i hela världen att köpa"ReklamPUMA marknadsför sina nya toningskor med hjälp av gratis tamponger. 10 000 tampongboxar med reklamen för PUMA BodyTrain ska delas ut till registrerade medlemmar på Tamponsforfree.se. Kampanjen...6 Mars 2011, 19:18
"Viktigt att gå vidare"ReklamGarbergs cd/ad, Lotta Mårlind, är inte förvånad över att Nina Åkestam och Sandra Beijer lämnar: – De kom direkt från skolan och har varit hos oss...14 September 2010, 12:19
Mad Women i New YorkReklamGarbergs profilerade duo Nina Åkestam och Sandra Beijer lämnar byrån för jobb i New York. – Vi båda älskar New York. Vi säger upp oss...14 September 2010, 08:29
Takras under filminspelningReklamReklamfilmsinspelning för NetOnNet – då gav taket vika. Lyckligtvis kom ingen till skada. – Det hade kunnat sluta illa, säger Nina Åkestam, copywriter på Garbergs.24 Februari 2010, 15:06
"Ett bra val"NyheterEtt bra val. Det tycker både förra ordföranden Hans Sydow och tidigare vd:n Pia Grahn Brikell. Även Nina Åkestam på Garbergs, som sågade valet av Ulf Strömkvist...20 Januari 2010, 10:48
Politik är att tycka - gör det då ...NyheterJag vet inte riktigt var jag ska börja den här krönikan utan att slå in öppna dörrar. Kanske lika bra att gå rakt på sak:...28 Maj 2009, 13:52
Kanske ska vi steka GuldäggetNyheterDet har gått nästan en månad sedan Guldägget. Glädjen eller ilskan har lagt sig, pannåerna har ställts i skåp och det sista outnyttjade armbandet till...30 April 2009, 12:54
Tänk ett varv till ni som tycker att Sverige är jämställtNyheterJag tänker mig en vanlig dag. Just den här dagen läser vi i tidningen att en chef på ett svenskt börsbolag har gripits för att...2 April 2009, 07:44
"Färjan" - ett genialiskt haveriNyheterHösten 2008 hade Viking Lines ”Färjan” premiär. 600 000 svenskar bänkade sig varje vecka för att titta på reklam för Viking Line, och en hel...5 Mars 2009, 08:45
Fem löften i mitt överlevnadskitNyheterDet är lågkonjunktur. Jag tänkte börja min lilla spalt med den här självklarheten; inte för att du inte redan visste det, för det gjorde du...5 Mars 2009, 08:23
”Man får vara lite dirty”NyheterÅrets kampanj för Guldägget ska skapa diskussion. För att hitta och kittla pratnerven har Garbergs och Reklamförbundet valt annorlunda kanaler.22 Januari 2009, 14:22
Nina ÅkestamNyheterNina Åkestam, 25 år, copywriter, Garbergs. Den numera kända reklamprofilen tar plats i utomhusjuryn.14 Januari 2009, 14:59