Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Noa på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Noa.
Affärer
I dag, två månader efter att The North Alliance (NoA) lanserat och expanderat till Finland, kommer köpet av Bluebird som ökade omsättningen med 83 procent förra året. Syftet är att vässa erbjudandet inom digital marknadsföring och e-handel i hela Norden.
Rapporter
Snabba leveranser, bra priser och enkel retur är inte tillräckligt för att vinna kunder och bygga varumärke inom e-handeln. Nej, det krävs fler och andra värden – det visar en ny studie från NoA, gjord av forskarna Niklas Bondesson och John Karsberg.
Design
Ett av världens populäraste och mest sålda spel, Minecraft, har just lanserat en ny och identitet. Designen grundar sig i spelets karaktäristiska utseende och udda charm, har skapats av varumärkesbyrån Bold i samarbete med Mojang Studios kreativa team.
Helgintervjuer
Konkurrensen inom e-handeln är stenhård i dag. Marknadsföringen är likriktad och aktörerna befinner sig i ett priskrig. I Resumés helgintervju pekar Oakwoods grundare Sebastian Broms på det absurda i att gränssnittet är samma oavsett om du köper en jacka för flera tusen kronor eller en liter mjölk. Han tittar också in i spåkulan:
✓ Tekniken som kommer att vara lösningen på returproblematiken.
✓ Så kommer digitala avatarer användas för e-handel.
✓ Avgörande faktorn för att vinna e-handelskriget.
Resumé insikt
UPPDATERAD. Det som B2B-företag marknadsför mest är det som kunderna pratar minst om. Det visar Niklas Bondessons 15 år av studier inom B2B-kommunikation. Det finns alltså utrymme att förbättra sig. Här kommer insikter från 13 B2B-proffs. ✓ Bästa casen inom B2B ✓ Bred eller smal målgrupp? ✓ Därför ska vi titta på Disney ✓ A och O i hållbarhetskommunikation
Resumé insikt
Data ska inte få stå i vägen för kreativiteten. Ändå är det här många varumärken hamnar snett. ”Jag är så trött på stela robotbudskap, varför ska du nöja dig med att det ’rullar på’ när du kan få en explosiv succé?”, skriver en förbluffad Magnus Jakobsson i texten alla marknadsförare borde ta till sig.
Tävling
”Årets Tillväxtpris” heter det nya priset, som instiftats av Noa i samarbete med Resumé. Det delas ut till den marknadsavdelning som på ett tydligt sätt bidragit starkt till ett bolags tillväxt. Prisutdelningen sker under Resumés gala för Sveriges Bästa Marknadschefer, som äger rum den 25 november.
Strategi
Vad gör konsumenterna just nu? Den här gången är det specialfokus på resultat från Internetstiftelsens 370 sidor långa rapport ”Svenskarna och Internet 2021” som släpptes förra veckan. Ur den välfyllda presentasken för faktanjutare har marknadsföringsdoktorn Henrik Sjödin plockat några godbitar från det undre lagret.
Tech
100 miljarder dollar per år läggs på martechsystem globalt. Men användarna är betydligt färre – och många av dem förstår inte ens syftet med tekniken. Resumé har gjort ett besök i verkligheten för att ta reda på varför det ser ut så här.
Resumé insikt
Den interna konkurrensen på Sveriges byråer är ohälsosamt låg. Magnus Jakobsson vill dumpa den svenska alla-ska-med-kulturen. ”En tydlig motståndare är ofta det bränsle som lyfter medioker konsensus till unikt guld” skriver han i veckans krönika.
Byråer
Bold började med Oskar Lübeck och Carl-Fredrik af Sandeberg ensamma vid ett skrivbord inne på Åkestam Holst. Tio år senare har varumärkesbyrån 76 anställda. För Resumé berättar grundarna om hur de utvecklat erbjudandet i takt med rörelser på marknaden, sin syn på designköparna och hissar också varningsflagg för destruktiva mönster inom samtida design.
Strategi
Vad gör konsumenterna just nu? Varje måndag med start i dag levererar marknadsföringsdoktorn Henrik Sjödin fem aktuella spaningar om köpmönster och konsumtionsbeteende.
Folk på väg
Karl Wikström, senior strateg, kreatör och partner på Åkestam Holst lämnar byrån där han jobbat sedan 2016. I stället ska han jobba som global creative director på startupen Frontify, en molntjänst för varumärkesstyrning.
Rapporter
Många företag når inte sin fulla potential, säger Niklas Bondesson, docent i marknadsföring, om en ny rapport. Dels saknas det kunskap på ledningsnivå, och dels ges marknadsföringen inte tillräcklig budget. ”Man är väldigt förtjust i det man tror är billiga genvägar, men sådana finns i princip inte.”
Nyheter
North Kingdom, som är en del av byrånätverket Noa, startar en innovationshubb. Under namnet Greenhouse ska man vidareutvecklas i mötet mellan kreativitet och teknologi – och man börjar med en musikvideo för Timbuktu.
Affärer
UPPDATERAD. NoA gör nästa förvärv på den svenska marknaden. I dag står det klart att Axenon, ett konsultbolag som jobbar med Salesforces plattformar, blir en del av nätverket. ”Det blir ett bra nästa steg för oss att komma in i en otroligt spännande organisation som NoA, med ett härligt framåtlutat tänk”, säger Niklas Hartog, vd på Axenon.
Byråer
NoA har ett av byråbranschens mest ambitiösa partnerprogram, med hela 160 aktiva delägare. Styrelseordförande Thomas Høgebøl berättar varför han ser det breda ägandet som en av nätverkets största framgångsfaktorer.
Resumé insikt
Efter ett år med kreativitet i karantän – med distansarbete, sinande finanser, förändrade processer och osäkra kunder – börjar vi se ljuset i tunneln. Men finns det anledning att oroa sig för att kreatörens förändrade förutsättningar kommer påverka nivån på den lovprisade svenska kreativiteten?
”All kreativitet har runnit ur mig”, säger Martin Ringqvist, creative director på Oatly, om hur han känner sig efter en vanlig dag av Teams-möten.
Han får medhåll av branschkollegorna som också tipsar om hur de trots allt hittar kreativiteten i en exceptionell tid.
Resumé insikt
Det är anmärkningsvärt hur lite tid en del lägger på att säkerställa att målgruppen fattar vilket varumärke som ligger bakom en kampanj. Det säger Niklas Bondesson, doktor i marknadsföring och forskare vid Stockholms universitet, strategisk rådgivare på NoA Consulting, i Resumé Insikts Q&A. Dessutom förklarar han varför han anser att managementbolagen har oproportionerligt stort inflytande i kommunikationsfrågor.
Resumé insikt
Adam Fors är tillträdande vd på North Alliance Sverige. I Resumé Insikts Q&A berättar han om de intressantaste kommunikationsprojekten, mest spännande trenderna och vilket vanligt misstag som leder till pengar i sjön för annonsörerna.
Resumé insikt
Vem äger vilken byrå? Vilka har slagits ihop? Och hur går verksamheterna ekonomiskt? Resumé Insikt har lagt pussel och kan nu presentera en unik byråkarta för dig som vill ha stenkoll på den svenska byråbranschen.
Morgonsvepet
NoA etablerar ny managementbyrå i Sverige, Facebooks siffror för fjärde kvartalet överträffar förväntningarna och Bernie Sanders virala bild genererar 15 miljoner till välgörenhet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Det ÄR svårt att inte bara utgå från sig själv och det ÄR svårt att göra bra reklam. Hur kan man vara förvånad över det? Det frågar sig Noas avgående Sverigechef Petronella Panérus i Resumé Insikts Q&A, apropå en ny undersökning som visar på en djup klyfta mellan marknadsföring och vanligt folk.
Affärer
De närmsta åren kommer datadrivna NoA Connect, där Peregrine införlivas, att vara den tillväxtmotor som driver The North Alliance framåt. För Resumé berättar Thomas Høgebøl, Anders Nygren och Jannis Hristofilopoulos om affären och planerna.
Byråer
Med Johan Östlund som ny vd ska Åkestam Holst öka andelen globala uppdrag. Läs om hans strategi för att nå dit, vikten av att ha en storbyråidentitet och vilka tecken han ser på att idédriven kommunikation kommer att stå sig stark även efter coronakrisen.
Ledarskap
Nord DDB:s byråchef Maja Siösteen, NoA:s Sverigechef Petronella Panérus, Primes vd Therese Bohlin, Folksams marknadschef Lena Strand, OTW:s vd Marcus Wikner, Löfbergs vd Lars Appelqvist och Telias kommunikationsdirektör Åsa Jamal om hur arbetsplatserna organiseras i veckan.
Helgintervjuer
Trots att han aldrig riktigt trivdes som vd ledde Göran Åkestam en av Sveriges mest framgångsrika byråer i 18 år och var med och ritade om den svenska byråkartan med NoA. Hur ser han egentligen på ledarskapet och blev nätverket vad han hade hoppats på?
Reklam
NoA:s Sverigechef anser att ledningen har gett så mycket information de har kunnat ge i samband med nedläggningen av Kicker. Här bemöter Petronella Panerus uppgifterna som framkommer i Resumés granskning.
Reklam
Kicker – en lönsam retailbyrå avvecklades när NoA ska komma närmare det stora målet. Medarbetare beskriver nätverkets budgetar som orealistiska och att chefer undanhöll information om nedläggningen. Hur mycket av den kultur som NoA talar så varmt om finns kvar och kommer ledningen kunna möta ägarnas krav?
Byråer
Först gick Capman och sedan Norvestor in i byrånätverket NoA och i dagarna stod det klart att Altor investerar i en ny digital byrågrupp. Intresset från riskkapitalbolagens håll växer i takt med att byråernas erbjudanden allt mer börjar likna managementbolagens. ”Vi ser en stor marknadspotential som är lockande för private equity”, säger Carl Wessberg på GP Bullhound.
Reklam
I Guldägget presterade de bäst av alla byråer. Men i Cannes Lions åker Åkestam Holst, Sveriges mest belönade byrå de senaste åren, hem lottlösa. Trots 30 inskickade bidrag har byrån inte fått en enda nominering i tävlingen. – Visst hade vi hoppats på mer, säger Petronella Panérus, Sverigechef på nätverket Noa.
Nyheter
Under radarn har Wallenbergsfärens riskkapitalbolag EQT har upp flera it-bolag. Nu har de samlats under företagsnamnet Iver med 1,5 miljarder i omsättning. För Resumé berättar koncern-vd:n Åsa Arvidsson om hur det nya varumärket har mejslats fram.
Helgintervjuer
Med Petronella Panerus i ny roll, riskkapital i ryggen och Thomas Høgebøl på köpjakt samlar The North Alliance sina byråer under ett och samma tak för att skapa ett kommunikationshus som ska stå sig i konkurrensen mot konsultjättarna.
Helgintervjuer
Making Waves nye designchef är oroad över den modell som samtida design sitter fast i. För Resumé berättar Alfredo Aponte varför han anser att fokus på konvertering riskerar att ta död på den huvudsakliga uppgiften – att lösa problem i människors vardag.
Karriärsöndag
Redan 20 år gammal visste Bolds grundare Oskar Lübeck att han ville starta en byrå. Två decennier senare har han mer än lyckats. Men någonstans på vägen glömde han bort att klappa sig själv på axeln. Nu ska han börja fira sina segrar – och ta hand om sig själv.
Media
Hon är bara 24 år gammal, men har redan hunnit med att driva tre företag. I juni börjar Evelina Rönnung som kreatör på Åkestam Holst. I karriärintervjun berättar hon om känslan av oövervinnlighet, Berghs-hetsen och tjusningen med reklam.
Opinion
Norska, svenska, finska, isländska och danska företag riskerar att bli utkonkurrerade av utländska aktörer som erbjuder tjänster i Norden. Världen ser på Norden som en marknad, nu måste vi i Norden göra detsamma skriver Petter Stordalen och Thomas Høgebøl.
Helgintervjuer
Efter 17 år som vd och förgrundsgestalt har det börjat bli dags för Göran Åkestam att släppa greppet om sitt livsverk. Efter sommaren tar Petronella Panérus över rodret, medan han själv får ägna sig åt det han tycker om allra mest. – Jag är kreatör i grunden och det brinner jag fortfarande mest för, säger han.
Reklam
NOA startar upp Acoustic i Singapore. Byrån kommer att använda sig av nätverkets resurser och managing director blir Erik Ingvoldstad som hämtas från McCann. – Vår strategi är att göra långlivade aktiviteter snarare än att ha ett fokus på kampanjer, säger han till Resumé.