Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om North Alliance på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om North Alliance.
Helgintervjuer
Kreatörsduon Andreas Karlsson och Noah Bramme tog examen från Berghs 2019. De senaste åren har de stått i arbetsgruppen för nästan alla jobb som Åkestam Holst vunnit priser för. Nu lämnar de Sverige för att möta den amerikanska reklambranschen, på Johannes Leonardo i New York. I Resumés helgintervju berättar de om: ✓Hur allt startade. ✓Tiden på Åkestam Holst. ✓Kreativiteten som driver dem framåt. ✓Bidraget som diskades ur Guldägget. ✓Varför priser är viktigt.
Varumärke
Att SAS befunnit sig i kris är närmast en underdrift. Pandemin har slagit hårt mot ekonomin och sommarens strejk och flygplatskaos har förstås inte heller gynnat flygbolaget. I det läget skrotar SAS sitt hyllade koncept ”We are travelers” och väljer att styra om kommunikationen mot fritidsresenärer. SAS kommunikationsdirektör och Åkestam Holsts vd om: ✓ Det nya konceptet – så blir det (och så skiljer det sig från konkurrenterna). ✓ Så ska SAS prata om hållbarhet framåt. ✓ Kommunikation i turbulenta tider. ✓ Taktisk marknadsföring för att krossa ”fördomar om högt pris”.
Resumé insikt
Data ska inte få stå i vägen för kreativiteten. Ändå är det här många varumärken hamnar snett. ”Jag är så trött på stela robotbudskap, varför ska du nöja dig med att det ’rullar på’ när du kan få en explosiv succé?”, skriver en förbluffad Magnus Jakobsson i texten alla marknadsförare borde ta till sig.
Resumé insikt
Den interna konkurrensen på Sveriges byråer är ohälsosamt låg. Magnus Jakobsson vill dumpa den svenska alla-ska-med-kulturen. ”En tydlig motståndare är ofta det bränsle som lyfter medioker konsensus till unikt guld” skriver han i veckans krönika.
Resumé insikt
”Mange, berätta, hur fan gör du?”, frågade byrå-vd:n när Åkestam Holst kammat hem ännu ett pris. Det enda receptet för att lyckas i reklamvärlden är att vara ett freak och att anställa sådana. Det skriver Magnus Jakobsson, kreativ chef på The North Alliance, i sin första krönika för Resumé Insikt.
Byråer
Forsman & Bodenfors är den enda av de svenska reklamkoncernerna som förbättrade sitt rörelseresultat under 2019. Publicis byråer i Sverige, Diplomatgruppen och H&H Group är tre av byrågrupperna där lönsamheten gick bakåt.
Byråer
De tuffa åren som vd för McCann i Sverige har gjort Johan Östlund till en mer ödmjuk ledare. För Resumé berättar han och NoA-chefen Thomas Högeböl om rekryteringen och ledarskapet. Avgående vd:n Petronella Panérus är i uppstarten av en idé inom hållbarhet.
Reklam
Kicker – en lönsam retailbyrå avvecklades när NoA ska komma närmare det stora målet. Medarbetare beskriver nätverkets budgetar som orealistiska och att chefer undanhöll information om nedläggningen. Hur mycket av den kultur som NoA talar så varmt om finns kvar och kommer ledningen kunna möta ägarnas krav?
Nyheter
Under radarn har Wallenbergsfärens riskkapitalbolag EQT har upp flera it-bolag. Nu har de samlats under företagsnamnet Iver med 1,5 miljarder i omsättning. För Resumé berättar koncern-vd:n Åsa Arvidsson om hur det nya varumärket har mejslats fram.
Karriärsöndag
Redan 20 år gammal visste Bolds grundare Oskar Lübeck att han ville starta en byrå. Två decennier senare har han mer än lyckats. Men någonstans på vägen glömde han bort att klappa sig själv på axeln. Nu ska han börja fira sina segrar – och ta hand om sig själv.
Helgintervjuer
När Great Works kämpade för överlevnad genomgick dåvarande vd:n Magnus Wålsten sin värsta tid i livet. För Resumé berättar han hur man skapar en stark innovationskultur, galna idéer och varför storindustrin är mer spännande än startupvärlden.
Nyheter
Hanna Björk är vd för den nya byrån Round & Round. Hon berättar om tio år av förändring – från mötet med den homogena ägargruppen på Åkestam Holst, till att själv bli en av de första kvinnorna att väljas in. Här är hennes tips för en helt jämlik byrå.
Media
Hon är bara 24 år gammal, men har redan hunnit med att driva tre företag. I juni börjar Evelina Rönnung som kreatör på Åkestam Holst. I karriärintervjun berättar hon om känslan av oövervinnlighet, Berghs-hetsen och tjusningen med reklam.
Reklam
Den finska byrån Hasan & Partners köper 51 procent i svenska Perfect Fools. Köpeskillingen är konfidentiell, men en del av betalningen sker i aktier. Målet är att växa med kunderna både i Europa och i världen och konkurrera med konstellationer som Wieden & Kennedy, R/GA, The North Alliance, NOA, och Intellecta.