Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Novus på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Novus.
Opinion
En stor del av framtidens utmaning handlar om att användningen av AI kommer att exponentiellt, från annonser till målgruppsanalys. För varumärkesägare handlar det om att förbereda sig och balansera mellan att identifiera möjligheter – utan att äventyra förtroendet, skriver Resumés bloggare Ieva Englund.
Reklam
Andelen som är mycket negativt inställda till reklam ligger återigen på en toppnotering. Det visar Sveriges annonsörers och Novus nya rapport. Enligt Hanna Riberdahl, vd på Sveriges annonsörer, blir återigen sambandet mellan mängden reklam och reklamtrötthet tydligt.
Reklam
Samtidens besatthet av ungdom kan straffa sig för marknadsförare.
Trots att äldre personer är betydligt mer köpstarka än yngre är det inte alltför ofta som äldre porträtteras i svensk reklam.
Och när Novus på uppdrag av Resumé frågar om de känner sig representerade i reklamen blir svaret negativt.
Varumärke
Varumärkeslojalitet? Pyttsan! I alla fall inte hos sex av tio svenskar – de skulle inte bry sig om varumärket de gillar försvann. Det visar en ny undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Resumé.
Strategi
Flera lagstiftningar kring data och integritet är på gång på EU-nivå. Lagar som kommer att påverka marknadsföringen. Men en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Resumé visar att svenskarna knappt bryr sig om att de lämnar spår online.
Medieval
”Visuell förorening”, ”piratverksamhet” och ”hållbarhetskvacksalveri”. Faktum är att de flesta stockholmare inte känner till reklambåten som varit så hårt kritiserad under året. Det visar en undersökning från Novus som gjorts på uppdrag av Resumé. Samtidigt är det tydligt att folket stämmer in i branschens kritik mot satsningen.
Reklam
Vilka kanaler är bäst om du vill sälja prylar med reklam? Svaret är solklart om vi får tro svenska folket. Här är resultatet för första undersökningen i Resumés och Novus undersökning ”Folket säger sitt”.
Rapporter
Var tredje svensk kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast sju procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
Reklam
Allt fler svenskar är negativt inställda till reklam, det visar siffror från både Novus och Kantar Sifo. Samtidigt pumpas allt mer pengar in i de digitala kanalerna. Resumé har tagit reda på hur de två kurvorna korrelerar.
Media
En majoritet av svenskarna fick reda på anklagelserna mot Martin Timell och Fredrik Virtanen via traditionella medier, enligt en ny undersökning. Detta trots att de först namngavs i sociala medier. "En påminnelse om att publiceringsbesluten har stor betydelse" säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Media
Anklagelserna mot Martin Timell och Fredrik Virtanen dök först upp i sociala medier. Men majoriteten av svenskarna fick först reda på dem i traditionella medier. Det visar en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Resumé.
PR
Valutgången 2018 är lätt att förutsäga, för Sverige är ett drömland för opinionsmätare: högt valdeltagande, bra register och alla har telefon. Enda problemet är de yngre som sällan svarar och ofta varken vet om eller hur de ska rösta. Resumé har träffat några erfarna mätmänniskor.
Media
I samband med attentatet på Drottninggatan var SR, Facebook, Aftonbladet nyhetskällorna där flest svenskar tog del av information först. SVT var det mediehus dit flest sökte mer kunskap om dådet. Det visar en undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av SVT.
Reklam
Utbildning och forskning,är den bransch som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Segmenten som hamnar i botten är IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management. Det visar en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Media
Nästan varannan svensk tycker att medierna rapporterar för mycket från politikerveckan i Almedalen. Drygt 6 av 10 tror också att de
politiker som är på plats dricker mer alkohol då jämfört med övriga arbetsveckor under året. Det visar en undersökning av Novus på uppdrag av IQ.
Reklam
Partierna lägger 340 miljoner kronor på reklam och medier inför valet – men det kan vara pengar i sjön.
Enligt en ny opinionsundersökning från Sveriges Annonsörer och Novus Nästan är hälften av svenskarna (48 procent) ganska eller mycket negativa till politisk reklam.
Reklam
41 000 kronor per månad, inklusive förmåner och rörliga delar. Det är medianlönen för den genomsnittliga chefen i Sverige, enligt en undersökning från Ledarna. Branschens chefer tjänar betydligt mer i genomsnitt – hela 12 000 kronor mer.
Reklam
Sveriges Annonsörer har tagit tempen på hur medlemmarna ser på Content Marketing. Hälften tycker att det är ett mycket effektivt sätt att stärka varumärket och knappt hälften tycker också att det är bra för att vårda befintliga relationer. Det finns ett problem. Knappt häften av marknadscheferna vet inte ens vad Content Marketing är.
Media
Expressens avslöjanden kring Sverigedemokraterna för två veckor sedan drog twittrarna till sig. Expressens första artikel i bevakningen genererade 30 000 tweets. En övervägande majoritet har varit kritiska mot partiet, men Novus Groups vd Torbjörn Sjöström tror inte att bevakningen har skadat partiets ställning i opinionen.
Dagspress
"Chocksiffror i natt för Reinfeldt" kan man läsa på Expressens etta idag. Nyheten baseras på en undersökning gjord av Novus på beställning av de rödgröna.
Nu går Novus group ut och säger att de inte kan stå för undersökningen – den är felaktig.
"Novus uppfattning är att siffrorna i artikeln inte avspeglar den aktuella väljaropinionen", skriver mätinstitutet i ett pressmeddelande.
Reklam
Svensk reklam görs av svensktalande, vita män från medel- eller överklassen. Samtidigt shoppar kvinnor mer än män. Men det är ingen anledning till att ändra på maktförhållandet i reklambranschen vad gäller kön eller etnicitet, anser branschen i en ny opinionsundersökning.
Reklam
Betydelsen av framgångar i Guldägget har minskat avsevärt sett över de senaste fem åren. Bland marknads- och informationschefer är bilden av tävlingens betydelse lägst. Så många som 54 procent av de tillfrågade marknads- och informationscheferna i en Novusundersökning på uppdrag av Resumé uppger att betydelsen av framgångar i tävlingen har blivit mindre eller mycket mindre de senaste fem åren.
PR
Förtroendet för Röda korset är nu rekordlågt efter bedrägerierna och debatten om styrelseordförandens arvode. I en Novusundersökning svarar 62 procent att deras förtroende för Röda korset har minskat. Ännu värre för Röda korset är att det är bland äldre, de mesta givarna, som förtroendet har rasat mest.
Reklam
I en undersökning gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer uppger en majoritet av de tillfrågade marknadscheferna att ökad försäljning är det viktigaste målet med en kampanj. Hela 18 procent uppger dock att de inte sätter upp några mål alls.
Nyheter
Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin tappar kraftigt i förtroende. I september 2008 hade 38 procent mycket stort eller ganska stort förtroende för Mona Sahlin.
När hon i kväll står på Almedalsscenen är det nere i rekordlåga 22 procent.