Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Offentlig sektor på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Offentlig sektor.
Resumé insikt
Trygghet, förutsägbarhet, samhällsengagemang. Fördelarna är många. Men vilken strategi är vägvinnande i upphandlingar och vilka byråer har lyckats bäst? Resumé har pratat med tre storspelare på byråsidan.
✓ Det här krävs för att vinna upphandlingar.
✓ Så bygger du upp organisationen.
✓ ”Var kreativ – men det finns ramar.”
✓ ”En trygghet för att balansera mot kommersiella uppdrag.”
Resumé insikt
Resumé har sammanställt offentlighetens medieinvesteringar med hjälp av Kantar Sifos databas. Här är de 204 myndigheterna som lagt mest på medieinvesteringar de senaste tio åren.
✓ 64 myndigheter: Flera har medieinvesteringar över 100 miljoner.
✓ 100 kommuner: Småstäderna som är stora reklamköpare.
✓ 40 regioner: Storstadsregionerna rycker ifrån.
Resumé insikt
Att vinna en upphandling innebär en trygg inkomstkälla. Samtidigt riskerar byrån att stå tomhänt – och kanske med större kostym än man klarar av – om uppdraget inte förlängs. I lågkonjunktur blir offentlig upphandling mer intressant för byråerna och konkurrensen tätnar.
✓ Byråerna som minskat mest i offentlig sektor.
✓ Ruckar på principerna i lågkonjunktur: ”Medverkar i fler upphandlingar än tidigare.”
✓ Fördelen med offentliga uppdrag: ”Proffsiga köpare med bra rutiner.”
Resumé insikt
Offentlig sektor är ivriga kommunikationsköpare. I ett samarbete med Dagens Samhälle kan Resumé nu presentera hela listan på reklam-, pr-, och kommunikationsköpen från svenska myndigheter. Den totala notan landar på nära 2 miljarder.
✓ Byråerna med störst affär i offentlig sektor.
✓ Kommunen som köper mest.
✓ Norrländska uppstickaren.
✓ Byrån med 70 procent av omsättningen i offentlig sektor.
Resumé insikt
Storstadskommunerna sitter med både miljonupphandlingar och hundratals kommunikatörer, och antalet har ökat. Resumé och Dagens Samhälle har tagit fram de tio kommuner som spenderar mest pengar på kommunikation.
✓ Chefen: ”Kommunikation är ett område som har blivit mer prioriterat och viktigt”.
✓ Megaökningen – antalet kommunikatörer har växt med nära 100 procent.
✓ Kommunerna som bantat antalet kommunikatörer.
Resumé insikt
Northvolts etablering i Skellefteå innebär en chans för kommunen att rekordväxa. Men skapar också en utmaning – hur lockar man invånare? Platsmarknadsföring har hittills varit kommunens vassaste verktyg. Resumé och Dagens Samhälle djupdyker i vad alla miljoner egentligen har lett till.
✓ Har sett den största befolkningsökningen på 50 år.
✓ Tips från byråerna: så står du ut från mängden.
✓ Misstagen att lära från.
✓ Kritiken: Enkelt snarare än effektivt.