Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Orkla på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Orkla.
Affärer
Nästintill sex miljoner i årslön. Så mycket tjänade Sveriges bäst betalda marknadschef 2021, enligt Resumés årliga kartläggning. En annan fick ett lönelyft på 87 procent och en tredje tappade 80 tusen kronor i inkomst.
Resumé insikt
Företagen har inte koll på egna klimatmärkningen. När vi på Resumé ringer företag med egna märkningar får vi höra att de är ”typ som Svanen”, en märkning med extremt hårda krav. Men medan kundtjänstmedarbetarna letar febrilt efter vad deras egen hållbarhetsmärkning innebär blir det tydligt att det ofta handlar om ren utsmyckning.
Resumé insikt
Är det bara ännu ett marknadsföringsknep på bekostnad av konsumenterna? Ett varumärke dumpar etablerade märkningar för sin egen. Ett annat kallar märkningen för ”bling bling” och förstår varför konsumenterna blir förvirrade. Här är Marabous, Kappahls och Orkla Foods tankar bakom hållbarhetsmärkningen.
Reklam
Ett varumärke vill skapa känslomässiga band till sommaren med hjälp av skärgårdens skönhet och musik från havet. Känner ni igen er? På många sätt har Abba skapat en Pripps Blå-värld för 2019. Syftet var att föra varumärket närmare rötterna.
Reklam
Shouts affärsutvecklare, Bodil Czarnecki, lämnade byrån efter att den inte längre trodde på särskild kommunikation till kvinnor. Resumé kan berätta att hon drar igång &Friends Communication i Göteborg ihop med danska LoweFriends, som har nära 20 år på nacken, 35 anställda och omsätter 30 miljoner danska kronor per år. Lowe Friends specialiserar sig på kommunikation riktad till kvinnor sedan tre år tillbaka.
Media
Schibsted har lagt ett 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro och äger numera 63,7 procent av bolaget efter att 45,4 procent av aktieägarna tackat ja. Schibsted ändrar också upplägget och gör budet ovillkorat. Schibsted förlänger dock budtiden för att få in ytterligare ägarandelar i bolaget.
Media
Gruppen som motsätter sig Schibsteds 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro har samlat åtta procent av aktieägarna. Allt enligt den senaste uppdateringen på Facebook-gruppen: "Aspiro – var med och säg nej till skambudet från Schibsted!".