Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Orvesto på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Orvesto.
Reklam
PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.
Podcast
Det tog två och en halv timme för Resumés reporter Joakim Wedholm att svara på 2783 frågor. I Resumé Insikts podcast berättar han om den mest tålamodsprövande processen i hans yrkesliv som journalist. Är det dags att skrota Orvesto Konsument?
Resumé insikt
2 783* påståenden och frågor att ta ställning till – i samma enkät. Omfattningen på Orvesto Konsument väcker kritik bland forskare i statistik och en del marknadschefer. Andra menar att det är ett bra verktyg.
– Jag är mycket tveksam till undersökningens kvalitet, säger Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet.
Morgonsvepet
Rapporten Rättvisaren visar att svensk reklam inte speglar hur befolkningen ser ut, Fearless Girl i hyllning till Ruth Bader Ginsburg och Youtube fortfarande barnens sociala medier-favorit. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Media
Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa eggen är oroad över Orvesto-siffrorna för Aller Medias familjetitlar. Han tror inte att det är otänkbart att förlaget skrotar någon av sina familjetidningar för att minska den interna konkurrensen.
Nyheter
Det brukar vanligtvis talas om kris så fort Orvesto Konsument kommer på tal och det ser mörkt ut för kvällstidningarnas bilagor. Men den senaste mätningen visar också på titlar med en stark trend. Topphälsa, Offside och Aktiespararen är tre av ljusglimtarna som lyser starkast.
Nyheter
Orvestos senaste mätning visade en 15-procentig ökning för PROpensionärens räckvidd.
– När man ser att man ligger bra till ska man inte ändra riktning, utan sitta kvar i båten och ro, säger Bettan Andersson, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen.
Dagspress
Alla dagstidningar minskar utom City i Skåne. Expressen, Dagens Industri och Göteborgs-Posten minskar mest på vardagar, Aftonbladet gör det på söndagar. Expressen fortsätter vara störst på söndagar, Aftonbladet på vardagar.
Nyheter
Kors i tidskriftstaket! Taket sänks inte hela tiden! Åtminstone inte för alla. Hela 48 tidskrifter noterar ökningar i räckvidden i Orvesto Konsument 2013:1. Nu är det i många fall relativt små ökningar, men för dem som letar efter positiva tidskriftstrender är det ett efterlängtat tecken.
Dagspress
Små och riktigt lokala, så tycks framgångskonceptet se ut för landsortstidningar. Några av de riktigt små tidningarna klarar sig riktigt bra i Orvestormätningen för helår 2012. Även Gefle Dagblad och UNT trotsar nedgången bland morgontidningarna i landet.
Dagspress
Orvestomätningen för helår 2012 är ingen rolig läsning för storstadstidningarna. Enda undantagen från negativa trenden för tidningarnas räckvidd är City i Skåne som ökar med nära fyra procent 2012. Mest tappar kvällstidningarna, men Aftonbladet tappar mer än Expressen. Och Expressen bekräftar sin ställning som största kvällstidning på söndagar.
Nyheter
Orvestosiffrorna är alltjämt en mardrömsläsning för tidskriftsförlagen. Resumés medieanalytiker Olle Lidbom anser att de stora lanseringarnas tid är förbi och att hälften av dagens titlar måste bort på sikt innan raset kan börja avta.
Media
Det är få ljuspunkter bland dagstidningarna i Orvesto Konsument 2012:1. Ordentliga räckviddsras för både Göteborgs-Posten och Sydsvenskan. Och väldigt få tidskrifter med uppgång i räckvidden. Men magasinet Filter kan glädja sig åt fortsatta framgångar.
Media
Mediejournalisten Paul Frigyes ser rött kring hur tidningarna skruvar på sina formuleringar kring Orvesto- och TS-siffror för att få det att se bättre ut än vad det är:
– Handlar det om Orvesto får man uppenbarligen ljuga hur mycket som helst, säger Paul Frigyes.
Media
Ett jätteras för Sydsvenskan där de tappar över tolv procent på vardagar och 14 procent på söndagar i räckvidd. Bland kvällstidningarna är Expressen nu större än Aftonbladet på söndagar. Och en fortsatt uppgång för Metro i Stockholm och Göteborg och för City i Skåne. Det visar Orvesto Konsuments tredje mätning 2011.
Media
Nischade Egmonttidningen PC Gamer ökar mest av alla tidskrifter i Orvesto Konsument 2011:3. En dubblering av räckvidden är annars svårslagen bland tidskrifterna. Filter fortsätter också sin framgångssaga och närmar sig nu en räckvidd på 100 000 läsare. Filter har ökat 33 procent under 2011.
Media
Många tidningar tappar stort i räckvidd i Orvesto Näringsliv som presenteras i dag. Bara ett fåtal tidningar ökar i räckvidd. Den mest dramatiska förändringen sker bland byggtidningar där Byggindustrin tappar rejält medan Byggvärlden ökar. De två byggtidningarna är nu näst intill jämnstora.
Dagspress
Aftonbladet och Expressen slåss med näbbar och klor om förstaplatsen på kvällstidningstronen. På webb och på papper berättar kombattanterna att just de är störst. Men kriget tyder egentligen på något helt annat.
– Uppenbarligen har de så dåligt självförtroende att de måste skryta om vem som är bäst, säger idrottspsykologen Johan Plate, som har jobbat med många av de stora svenska idrottarna.
Dagspress
Aftonbladet rasar rejält i den senaste Orvestomätningen. På vardagar minskar Aftonbladets räckvidd med 7,2 procent jämfört med förra hösten. Det betyder 87 000 färre läsare på vardagar. Expressen backar också med 4,9 procent. Dagens Industri tappar 5 procent och Göteborgs-Posten 4,9 procent. Tappet är något mindre hos de andra storstadstidningarna.
Nyheter
Två chefredaktörer lär få korka upp champagnen i dag: tidningen Fokus Martin Ahlquist och Filters Mattias Göransson. Båda tidningarna har ökat sin räckvidd med över 60 procent på ett år. Annars är historia och trädgård vinnarkoncept bland tidskrifterna.