Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om People People People på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om People People People.
Resumé insikt
De senaste åren förändrat kontorets betydelse och merparten av byråerna har anpassat sina lokaler efter 2020 med fler sociala ytor, färre fasta platser och tysta rum för att bli mer attraktiva arbetsgivare. ”Företagsledare behöver se över vad kontoret ska spela för roll i sitt bolag”, säger Familjens vd Nina Amjadi.
Byråer
Byrånätverket People People People stärker upp sitt erbjudande och startar en ny byrå med fokus på strategi. ”Som kreativ planner har jag svårt att acceptera att den enda källan för tillväxt att slänga mer pengar på köpt media.”
Affärer
Det har gått drygt två år sedan köpte grundarna köpte tillbaka byrågruppen från Bonnier och skapade People People People (PPP). Nu väljer investmentbolaget Pamica att köpa in sig. Ambitionen framåt är att växa organiskt och genom förvärv.
Resumé insikt
Vilka äger Sveriges byråer anno 2022? Vilka har slukats upp eller gjort gemensamma satsningar? Och hur går affärerna efter uppköpen – egentligen? Resumé Insikt har sammanställt en nätverkskarta med över 30 storägare i den svenska byråbranschen.
Byråer
Oh My:s nya bolag Promise hjälper företag att välja rätt väg i hållbarhetsarbetet. Verksamheten har dragit i gång under hösten och har hunnit teckna affärer med Piteåföretaget Sunpine, Lesjöfors och vindkraftproducenter. ”Problemet med vår bransch är att vi inte alltid kan avgöra om en viss insats är hållbar eller inte”, säger Sara Thun Arodén, vd på Oh My.
Byråer
Musikmediebyrån Emperial och byrånätverket People People People ska få fler företag att få upp ögonen för En Frisk Generations arbete: ”Vi ska skapa långsiktiga initiativ, inte de tomtebloss som vi ofta ser i dag”, säger Oh My-grundaren Christian Albinsson.
Byråer
Nätverket People People People gav alla medarbetare chansen att köpa in sig i bolaget, och 111 nappade. ”Jag tror att det i slutändan kokar ner till vilken typ av organisation du vill ha, en tjänstemannadriven eller entreprenörsdriven,” säger Anders Ribba.
Byråer
Gabardin etablerar sig i Norrland och planerar en rekryteringsoffensiv i Piteå och Luleå. Samtidigt gör Oh My en satsning för att utveckla nästa generations affärsevent, med fokus på storskaliga hybridevent.
Nyheter
Sociala medier-byrån Kit satsar på inkludering och mångfald i sin nya strategi. Till en början har man tillsatt en roll man kallar inclusion manager. ”Vi vill visa att det är viktigt”, säger vd:n Kristina Berg till Resume.
Opinion
Juni 1995. Jag ligger hemma i pojkrummet och lyssnar på Black Ingvars. Att jag som vuxen skulle gå i polemik med bandets gitarrist kunde jag inte ana då. Men det gör jag nu. Jag läste nämligen Magnus Tengbys reflektioner i Resumé om att medarbetare inte vill äga i byråer för att de vill vara fria. Det är en felaktig bild av verkligheten, tror jag, skriver Oh My:s medgrundare Christian Albinsson i en replik.
Resumé insikt
Kreativiteten dör. Anställda lämnar. Grundare fasar ur sig själva. Vad finns kvar? Ja, så här behöver det inte gå när en svensk byrå säljs till ett stort nätverk. Men så KAN det gå, har vi lärt av historien. Vi har pratat med tre byråveteraner som alla har erfarenhet av att leda kreativa verksamheter inuti stora bjässar.
Resumé insikt
Vem äger vilken byrå? Vilka har slagits ihop? Och hur går verksamheterna ekonomiskt? Resumé Insikt har lagt pussel och kan nu presentera en unik byråkarta för dig som vill ha stenkoll på den svenska byråbranschen.
Byråval
Spoon blir ny kommunikationspartner till Umeå universitet, med fokus på strategi, konceptualisering och produktion. ”Det är alltid en utmaning att kombinera det strikta ramverk som lagen om offentlig upphandling innebär med en kreativ utvärdering”, säger Gunilla Stendahl, enhetschef vid Umeå universitets kommunikationsavdelning.
Trend
Nu står det klart vilka som kommer driva NK:s padelsatsning som öppnar våren 2021. Tre av delägarna är från reklambranschen – Adam Lundberg och Ludwig Jonsson från Rodolfo samt reklambyrånätverket People People Peoples medgrundare Christian Albinsson.