Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om People People People på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om People People People.
Byråer
Musikmediebyrån Emperial och byrånätverket People People People ska få fler företag att få upp ögonen för En Frisk Generations arbete: ”Vi ska skapa långsiktiga initiativ, inte de tomtebloss som vi ofta ser i dag”, säger Oh My-grundaren Christian Albinsson.
Byråer
Nätverket People People People gav alla medarbetare chansen att köpa in sig i bolaget, och 111 nappade. ”Jag tror att det i slutändan kokar ner till vilken typ av organisation du vill ha, en tjänstemannadriven eller entreprenörsdriven,” säger Anders Ribba.
Byråer
Gabardin etablerar sig i Norrland och planerar en rekryteringsoffensiv i Piteå och Luleå. Samtidigt gör Oh My en satsning för att utveckla nästa generations affärsevent, med fokus på storskaliga hybridevent.
Nyheter
Sociala medier-byrån Kit satsar på inkludering och mångfald i sin nya strategi. Till en början har man tillsatt en roll man kallar inclusion manager. ”Vi vill visa att det är viktigt”, säger vd:n Kristina Berg till Resume.
Opinion
Juni 1995. Jag ligger hemma i pojkrummet och lyssnar på Black Ingvars. Att jag som vuxen skulle gå i polemik med bandets gitarrist kunde jag inte ana då. Men det gör jag nu. Jag läste nämligen Magnus Tengbys reflektioner i Resumé om att medarbetare inte vill äga i byråer för att de vill vara fria. Det är en felaktig bild av verkligheten, tror jag, skriver Oh My:s medgrundare Christian Albinsson i en replik.
Resumé insikt
Kreativiteten dör. Anställda lämnar. Grundare fasar ur sig själva. Vad finns kvar? Ja, så här behöver det inte gå när en svensk byrå säljs till ett stort nätverk. Men så KAN det gå, har vi lärt av historien. Vi har pratat med tre byråveteraner som alla har erfarenhet av att leda kreativa verksamheter inuti stora bjässar.
Resumé insikt
Vem äger vilken byrå? Vilka har slagits ihop? Och hur går verksamheterna ekonomiskt? Resumé Insikt har lagt pussel och kan nu presentera en unik byråkarta för dig som vill ha stenkoll på den svenska byråbranschen.
Byråval
Spoon blir ny kommunikationspartner till Umeå universitet, med fokus på strategi, konceptualisering och produktion. ”Det är alltid en utmaning att kombinera det strikta ramverk som lagen om offentlig upphandling innebär med en kreativ utvärdering”, säger Gunilla Stendahl, enhetschef vid Umeå universitets kommunikationsavdelning.
Trend
Nu står det klart vilka som kommer driva NK:s padelsatsning som öppnar våren 2021. Tre av delägarna är från reklambranschen – Adam Lundberg och Ludwig Jonsson från Rodolfo samt reklambyrånätverket People People Peoples medgrundare Christian Albinsson.