Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om PR-strategi på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om PR-strategi.
Affärer
Medan andra blivit tystlåtna om sina planer gick Lyvia, med byråer som Seventy och Tillsammans, ut med en tidsram för sin börsnotering. Varför sätta sån press? Philip Ghatan berättar även om vad han ser som den viktigaste faktorn för byråernas tillväxt.
Folk på väg
Investmentbolaget Esmaeilzadeh Holding har börjat bygga sitt kommunikationsteam, och tar in än mer journalistisk kompetens. Enligt grundaren, Saeid Esmaeilzadeh, handlar det om att bygga ett team som kan storytelling. ”Vi växer med nästan ett bolag i veckan, och ska nu ut i Europa. Det kräver kreativitet.”
Varumärke
Dagligvarukedjorna är vanligtvis försiktiga med att kommentera prisnivåer. De senaste veckorna har dock Ica, Axfood och City gross gjort utspel i medierna. Närmar vi oss en punkt där de även borde kommunicera direkt till kunderna? ”Sker det väldigt kraftiga ökningar inom vissa kategorier behöver man nog motivera det för kunderna” säger Emma Hernell, tf. vd på HUI.
PR
Försvarsmaktens marknadschef Johan Landeström om samarbetet med Nord DDB, att nyansera bilden, intresset att försvara Sverige, allmänhetens ”ohälsosamma beteende” och krigskommunikation: ”Oron har ökat påtagligt i samhället”.
Nyheter
I kriget mellan Ryssland och Ukraina spelar kommunikationsstrategin från de båda ländernas ledare en allt större roll. Experter inom kommunikation menar att Volodomy Zelenskiys slagkraftiga kommunikationsstrategi ger resultat i krigföringen.
✓ Så har Zelenskiys bakgrund betydelse för att kommunikationsstrategin går hem.
✓ Forskaren: ”Propagandan känns väldigt genuin”.
✓ Så bidrar presidentens kommunikation till stärkt försvarsvilja.
Resumé insikt
Sekretess, twitterstatistik och forskningsförakt. Därför beskrivs polisens kommunikationsstrategier som vilseledande mot medborgarna: ”Det är ett demokratiskt problem redan nu.”
✓ Ex-polisen: Allmänheten kan förlåta
✓ ”Ju mer bra pr, desto större sannolikhet att ledningen får fortsatt förtroende”
✓ ”Vad har hänt med etoset i den överordnade polisbyråkratin?”
✓ ”Kommunikatörer kan slå undan benen för en självständig rapportering”
Resumé insikt
Lasse Wierup är en av Sveriges mest erfarna och renommerade kriminalreportrar. Här berättar han om hur polisen förekommer granskningar och kommunikationsavdelningens ”motåtgärder”: ”De har blivit mer sofistikerade och drivna”, säger han.
Affärer
Rese- och krisexperten Lottie Knutson blev ett välkänt ansikte i samband med Tsunamikatastrofen 2004. Nu inleder hon samarbete med Wings PR där hon blir föreläsare och krishanterare. ”Lottie Knutson är en drömrekrytering på så många plan”, säger Hampus Knutsson, grundare av kommunikationsbyrån.
Resumé insikt
En plats högt upp på Sustainable Brand Index-listan är en fjäder i hatten för många bolag. Men det är inte alla som lyckas. Hos bolag som profilerat sig inom hållbarhet är bara en av tre hållbarhetschefer utbildade i ämnet. En vanlig väg till positionen är en karriär inom kommunikation och marknadsföring, visar Resumés och Aktuell Hållbarhets kartläggning.
PR
Hon gick från kontroversiell bloggdrottning till näringslivets mäktigaste kvinna. Sedan kraschade hon. I samband med att Isabella Löwengrip släpper sina memoarer har hon synts i stort sett alla stora medier. För Resumé berättar Filip Jarl och Micael Bindefeld om pr-strategin bakom lanseringen: ”Tidigare har hon ljugit, överdrivit, men nu är fokuset att vara ärlig.”
Strategi
Alla efterfrågar sakpolitiska diskussioner – ändå är det attackerna som dominerar den politiska kommunikationen. Allra senast i partiledardebatten i SVT:s Agenda, där ordväxlingen kring epiteten ”blåbrun” har fått ta fokus i media. Och det får konsekvenser, enligt experter. ”Svensk politik är tydligare polariserad än på länge vilket brunsmetningen kraftigt bidrar till”, säger Stefan Stern, kommunikationsansvarig på Nordstjernan.
PR
Det skrivs och det skrivs och det skrivs. Frågan är om något annat kommersiellt bolag ens kommer i närheten av samma medieexponering som Apple får i samband med bolagets årliga produktsläpp. Vi har vänt oss till pr-experterna för att ta reda på vad mediejippot betyder för Apples varumärke – och hur andra kan inspireras av det.
PR
Abba släpper nytt album efter 39 år och dominerar medievärlden. För Resumé berättar gruppens manager Görel Hanser att medlemmarna själva skrev pressreleasen. Strategerna hyllar lanseringen medan designcheferna har delade meningar om den visuella paketeringen. ”Abba är ingen popgrup, utan ett varumärke”, säger varumärkesstrategen Håkan Olofsson.
Morgonsvepet
Talibanernas talesperson lovade att respektera kvinnors rättigheter och kritiserade Facebook vid presskonferens, tröjreklam snart verklighet i NHL och Walmarts dubblar annonsaffären. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Marknadsförare vill förenkla – experterna vill ha transparens, fakta och balans. Vi har pratat med 21 hållbarhetschefer för att ta reda på vilka saker de önskar sig från marknadsförarna när det kommer till hållbarhetskommunikation. Ett av råden: använd överhuvudtaget inte begrepp som ”hållbar”.
Resumé insikt
Över hälften av konsumenterna förstår inte hållbarhetskommunikation enligt en färsk studie. Samtidigt saknar nästan hälften av all kommunikation om miljöpåståenden täckning. När alla snackar hållbarhet visar det sig vara lättare sagt än gjort att tillfredsställa såväl konsumenterna som myndigheterna – och inte minst jordklotet. Vad är det egentligen som skaver?
Strategi
Över 80 miljoner kronor – så mycket har coronakommunikationen kostat Sveriges samtliga regioner. Resumé har gått igenom faktura för faktura, för att samla regionernas olika strategier för att nå ut med budskapen. ”Jag är övertygad om att kommunikationsarbetet ytterst räddat liv”, säger Lars-Erik Marklund, kommunikationsdirektör region Västernorrland.
Resumé insikt
När Donald Trump själv är en stor influencer har Biden sökt sig till gräsrötterna i digitala kanaler för att sprida sitt budskap: nanoinfluencers. Vi har tagit reda på hur strategin ser ut, vilka influncers som varit särskilt betydelsefulla i valspurten och om influencers kan vara de som avgör vem som blir USA:s nästa president.
Resumé insikt
Donald Trump är emotionell och polariserande. Utmanaren Joe Biden är rationell och traditionell. Två av världens mäktigaste personer med diametralt motsatta kommunikativa stilar som båda, på sina olika sätt, lyckats nå ut till det amerikanska folket. Varumärken har massor att lära av politikernas retorik. Vi går igenom vad du bör anamma – och undvika.
Varumärke
Vad du än tycker om den svenska strategin finns det ingen tvekan om att statsepidemiolog Anders Tegnell är årets intressantaste kommunikatör. Men varför, frågade vi varumärkesexperten Håkan Olofsson och han gav oss 40 svar.
Annonsörer
När digitala verksamheter upplever ökad efterfrågan och konvertering har andra annonsörer tvingats stoppa den taktiska annonseringen. När Resumé pratar med stora reklamköpare inom nio branscher har merparten lagt om sina medieköp, andra sitter helt stilla i båten.
Folk på väg
Caroline Runéus kallades in för att leda kommunikationsledningen och återuprätta förtroendet för hårt prövade Karolinska institutet. Nu lämnar hon uppdraget och återvänder till motsvarande tjänst vid Lunds universitet – av privata skäl.
Helgintervjuer
Petter Stordalen håller fast vid sin jordgubbsfilosofi och har lyckats bygga en företagskultur utan dess like – nu har han utsetts till Sveriges främsta Superkommunikatör. Vad rör sig i hans huvud och vad ligger bakom de galna pr-strategierna? Välkomna till Cirkus Stordalen.
PR
Aftonbladet avslöjar skandaler inom fackförbundet Kommunal. Bland annat har deras krog hyrts ut för porruppträdanden. Krishanteringen pågår för fullt. "Det är för akut just nu", säger den pressade kommunikationschefen till Resumé.