Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Produktionsbolag på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Produktionsbolag.
Affärer
Få planerade produktioner. Så ser det ut för flera av produktionsbolagen när vi strax kliver in i nytt år. Annonsörerna håller i plånboken och återanvänder filmer från tidigare kampanjer. ”Det är dåligt med jobb i hela reklamfilmsbranschen känns det som”, säger Jenny Pihl på Madre Pictures.
Byråer
Det behövs egentligen inga fler reklambyråer, konstaterar Adam Ulvegärde och André Brink. Ändå lanserar de Ape_CC, systerbyrå till New Land. Med duons bakgrund på Forsman & Bodenfors och Universal, samt inspiration från produktionsbolagens affärsupplägg, hoppas de skapa mer agila och effektiva kreativa processer.
Nyheter
UPPDATERAD. En person anklagar produktionsbolaget FLX för bristande rutiner kring coronaprovtagning i samband med inspelningen av en Amazon Originals-serie, i ett tips till IVO. Men enligt produktionsbolaget kommer uppgifterna från en person som saknar insyn.
Byråer
Köpenhamnsbaserade Blonde Inc är specialiserade på generation Z. Nu expanderar det snabbväxande produktionsbolaget till Stockholm. Delägaren Alfred Lauritzen berättar hur de vill utmana den svenska kreativa scenen – och delar med sig av sina viktigaste insikter om den unga konsumentgruppen.
Affärer
För produktionsbolaget Lillasyster blev coronapandemin en förkrossande motgång. Intäkterna halverades och ägarna försatte själva bolaget i konkurs. Men samtidigt återuppstår Lillasyster som tre separata bolag som fortsätter jobba mot reklambranschen.
Opinion
Goody Bags grundare hyllar Sveriges byråproducenter och skulle gärna se att nya talanger i skrået får skolas på produktionsbolagen. ”Det skulle inte bara ge byråproducenter verklig erfarenhet, det skulle också ge produktionsbolag en större förståelse för svårigheter som byråerna står inför”.
Nyheter
Enligt en undersökning av bolaget Qyre är många av frilansare i mediaproduktion nöjda med sitt jobb, och har klarat pandemiåret relativt bra. Men otrygghet, speciellt ekonomisk otrygghet, anges som den största nackdelen.
Folk på väg
Fredrik Bond representeras nu också av det svenska produktionsbolaget Giants & Toys. Han har sedan ett par år varit bosatt i Los Angeles. Nu öppnar han dörren för fler nordiska projekt: ”Alla måste jobba hårdare, framför allt reklambyråerna”.
Byråer
Gabardin etablerar sig i Norrland och planerar en rekryteringsoffensiv i Piteå och Luleå. Samtidigt gör Oh My en satsning för att utveckla nästa generations affärsevent, med fokus på storskaliga hybridevent.
Media
Vad krävs för att nå igenom bruset när allt fler annonsörer satsar på poddar? Robert Barkman från produktionsbolaget Banda – som gjort prisade poddar för Essity och Klarna – delar med sig av byggstenarna som krävs för att skapa fängslande berättelser.
Media
Svenska Jabangi har redan producerat en amerikansk kampanj – via länk. Nu tar de in skådespelaren och regissören Greg Poehler som partner och creative director, och siktar på att knyta till sig fler amerikanska kunder. ”Sverige domineras av några större produktionsbolag. Vi tror absolut att vi kan utmana det”, säger han.
Media
Coronakrisen har satt produktioner på paus – samtidigt har behovet av att få ut information via livestream skjutit i höjden. Det fick produktionsbolaget Crisp film att ställa om på två veckor. Nu kommer nästan hälften av intäkterna från detta håll. ”Många andra kan göra det lika bra”, säger vd:n Thomas Aziz.
Byråer
Produktionsbolaget Parapix har som många andra tappat mycket jobb i coronakrisen. Trots det väljer de att ge bort en gratis reklam- eller informationsfilm till en myndighet eller organisation som jobbar aktivt med virusbekämpningen.
Karriärsöndag
I stället för att växa ut från sina lokaler valde Bsmart att bemanna kundernas produktionsstudios med sina specialister. På så sätt kan bolaget värna och kulturen och samtidigt jobba tightare med uppdragsgivarna.
Reklam
Norska Helsedirektoratet lanserar konceptet Stopptober där några filmer har tagits fram av det svenska produktionsbolaget Made in Halmstad. Hög igenkänningsfaktor för den som någon gång har varit beroende av nikotin (på norska).
Helgintervjuer
Pelle Nilsson har flyttat hem till Stockholm efter sju år i Los Angeles. I helgintervjun berättar han om B-Reels internationella resa, de galna åren på ZTV och varför visionen om ett enat bolag inte fungerade i verkligheten.
TV
Efter det framgångsrika arbetet med dramaserien Gåsmamman startar nu skådespelaren Alexandra Rapaport och producenten Birgitta Wännström produktionsbolaget Bigster tillsammans med Calle Jansson, före detta kanaldirektör på Discovery Networks Sweden.
Media
Produktionsbolaget Dobb 2.0 gör en tung värvning i Anders Nettelbladt. På Expressen har den tidigare sportchefen och trafikchefen byggt upp kvällstidningens Facebookstrategi. Nu går han in som delägare och anställd i bolaget med start 1 augusti.
Byråval
Medieprofilen Calle Schulman startar den plattformsoberoende byrån Good Enough Media tillsammans med Erika Heizinger och Amaury de Poret. Satsningen inkluderar ett advisory board där den yngsta medlemmen är tolv år - i syfte att förstå den yngre målgruppen.
Opinion
Alla pratar data på Croissetten i år. Produktionsbolag, TV-hus och distributörer. Vilka data ska vi bry oss om? Hur hanterar vi transparens? Hur vet vi egentligen vad tittarna vill?, skriver Robert Svensson, projektledare på tv-husens samarbetsorganisation Reklamkraft.
Media
På mindre än ett år har Facebooksidan "I huvudet på Sven Melander" fått över 100 000 följare. Johanna Liljegren och Karolina Jonason kom på idén när de stora tv-husen tyckte att 69-åringen var för gammal för rutan. För Resumé berättar duon om strategin bakom succén.
TV
Genom en omorganisation gör B-Reel en tydligare uppdelning mellan produktionsbolaget B-Reel Films och reklambyrån B-Reel Creative Agency. För Resumé berättar stjärnproducenten Agnes-Lo Åkerlind om hur hon ser på framtiden för branded content.
TV
Hur kan ett bolag med stigande intäktskurva och flera av Sveriges mest älskade produktioner i huset gå i putten? Den frågan ställer sig Mediesverige efter en vecka där Thelma/Louise gått i konkurs. Och svaret på vad som har hänt är fortfarande obesvarad.
Media
Produktionsbolaget La Vida Locash startar Youtube-nätverket LVL Network som ska erbjuda ämnesnischade kanaler med egenproducerat innehåll. – Vi är inte ute efter miljonklick, utan vill ha en lojal tittarskara, säger Anders Häger Jönson, innehållschef på La Vida Locash.
Reklam
Innan årets slut räknar finländska riskkapitalbolaget Capman med att ett svensk produktionsbolag kommer att ingå i den nya nordiska koncernen The New Black.
– Hur vi löser det återstår att se, säger Roope Lehtinen, vd på The New Black, till brittiska C21.