Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Proviva på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Proviva.
Reklam
Resumé har i omgångar rapporterat om att Mia Skäringers rekorddelade debattartikel i Aftonbladet ”Nu räcker det” har fått skarp kritik för att använda samma budskap som Provia i sin kommunikation. Mia Skäringer har precis valt att hoppa av bloggsamarbetet. Men Proviva hänger inte läpp.
Opinion
Berghs pr-studenter kan känna stolthet över sitt studieval. Som ett inlägg i kölvattnet av Mia Skäringer-debatten menar Johanna Look och Patrik Westander, byråchef respektive vd på Westander, att bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.
Media
Aftonbladets publisher Jan Helin är självkritisk till hanteringen av Mia Skäringers debattartikel. – Jag tycker fortfarande att det var rätt att publicera texten, men vi borde ha gjort tydligt för läsarna att Mia Skäringer nu kommer att engagera sig för Proviva, säger Jan Helin i Mattsson Helin podcast.
PR
Nu kommer nya bud från Proviva om Mia Skäringers debattartikel. Frida Keane, public affairs-direktör, dementerar marknadschefens uppgift om att företaget tittat på texten före publicering. – Det är en del missuppfattningar om vårt samarbete med Mia och det är tråkigt att det naggar hennes trovärdighet i kanten, säger Frida Keane till Resumé.
Opinion
Jag får ständigt bemöta uppfattningar om att pr-konsulter bluffar, döljer sanningen och trakasserar journalister. Vi i branschen måste hjälpas åt att kompensera för stegen bakåt, skriver pr-studenten Sofia Österlöf apropå ”Mia Skäringer-gate”.
Media
Sydsvenskans kulturskribent Andreas Ekström går hårt åt Mia Skäringers debattartikel på Aftonbladet som slog delningsrekord, men där det senare visade sig att den använde samma budskap som Proviva. – Jag har en hälsning till alla som försöker lura debattredaktörer. Brinn motherfuckers!”
Reklam
Proviva tittade på Mia Skäringers debattartikel innan den skickades till Aftonbladet. När Skäringer skrev texten lät hon sig inspireras av Provivas hälsostressrapport. – Hade vi vetat mer om samarbetet så hade vi förtydligat det i en faktaruta vid sidan om texten, säger Aftonbladets debattchef Ehsan Fadakar till Resumé.
Reklam
(UPPDATERAD) Mia Skäringers debattartikel i Aftonbladet misstänks vara ett beställningsjobb för Proviva, som lanserade henne som ett nytt affischnamn i helgen. Hennes Proviva-blogg har samma budskap som debattartikeln – ”Det räcker”. Mia Skäringer kommenterar nu kritiken på sin blogg. – Min krönika i Aftonbladet var min egen. Inte köpt av någon, skriver hon i ett av två blogginlägg om Proviva-samarbetet i dag.
Reklam
Mia Skäringer slog delningsrekord med sin debattartikel i Aftonbladet där hon sågade diet- och vikthetsen. Nu misstänks texten vara att beställningsjobb för Proviva som i helgen lanserade Skäringer som nytt affischnamn. – Det är inget jag kan uttala mig om, jag måste tyvärr gå nu, säger Philip Ahlqwist, creative director på Provivas reklambyrå Volontaire.