Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Publicis Groupe på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Publicis Groupe.
Strategi
Den ständiga kanaltillväxten och förändrade konsumentbeteenden driver fram nya lösningar. Här förklarar OMG, Åkestam Holst, Drum, Publicis Groupe, Nord DDB och Forsman & Bodenfors de senaste årens förändring av erbjudandet – och hur de behåller sin spets. ✓ Så gör det skillnad för affären. ✓ Riskkapitalet inte längre rädda för reklambranschen. ✓ ”Kan kombinera olika lösningar med samma insiktsplatta”.
Morgonsvepet
Marknadsförare är dåligt förberedda på cookiedöden, så jobbar ukrainska kreatörer under pågående krig och skidlandslaget vinner miljontvist med tidigare klädsponsor. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Folk på väg
I september kunde Resumé berätta att Jerker Fagerström lämnar Publicis groupe efter tre år. Och att han lämnar Sverige. Nu står det klart vad den nya utmaningen blir.
Morgonsvepet
Naturvårdsverkets anställda har getts munkavle efter minskade anslag i regeringens nya budget, Publicis-chefen går till mottattack efter sir. Martin Sorrells bonushån och Apple drog tillbaka reklam som kunde tolkas som rasistisk. Läs mer i morgonsvepet.
Resumé insikt
Vilka äger Sveriges byråer anno 2022? Vilka har slukats upp eller gjort gemensamma satsningar? Och hur går affärerna efter uppköpen – egentligen? Resumé Insikt har sammanställt en nätverkskarta med över 30 storägare i den svenska byråbranschen.
Resumé insikt
När de traditionella holdingbolagen blivit mer defensiva har spelplanen öppnats upp för riskkapitalet och byrågrupper som är mer att likna vid ”digitala McKinsey”. Samtidigt står de nya grupperingarna inför en rad utmaningar.
Nyheter
Publicis Groupe utvecklar byråmodellen Power of one och skapar nu en central Data & Tech-enhet, ”Power of one data & tech”. Enheten kommer att ledas av Johan Pettersson som tar rollen som Chief data & technology officer.
Byråer
Publicis Groupe fortsätter att utveckla byråmodellen Power of One i Sverige med en större satsning på gaming. Partnerskapet med en av Nordens ledande
kommunikationsbyråer inom fältet ger tillgång till spetskompetens inom branschen.
Nyheter
Jerker Fagerström lämnar Publicis groupe och Sverige. Om Publicis resa har han inget annat än stora ord att säga, det var snarare en annan kontinent som lockade och en längtan efter något annat. Resumé har pratat med reklamveteranen om det han lämnar och vad som väntar.
Morgonsvepet
Metas produktchef är oroad över hur integritetsskyddet kommer påverka intäkterna, Publicis släpper siffror över personalens mångfald och Tiktok anklagas för att läcka känslig data om amerikanska användare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
De ledande branschmedierna i Danmark, Norge och Sverige – Markedsføring, Kampanje och Resumé – sammanställer allt du behöver veta från månaden som gått för att ha koll på marknadsföring och kommunikation ur en nordisk kontext.
Morgonsvepet
Antalet stämningar mot klimatrelaterad reklam har fördubblats på fem år, Johan Lindeberg blir creative director för NFT-plattform och färre amerikaner vill reglera techjättarna. Läs mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Swedish Match, som i Sverige har kritiserats för sin marknadsföring av det vita snuset, kan vara nära att köpas upp av Philip Morris. Snusfrågan kan vara avgörande. Dessutom följer fler koncerner i WPP:s fotspår, och marknadsförare är osäkra på influencer marketing.
Byråer
Publicis har på kort tid vunnit en rad eftertraktade konton och branschbedömare tror stenhårt på omdiskuterade modellen ”Power of one”. Utmaningen ligger i själva implementeringen. ✓ Så fungerar en ”byrå i byrån” ✓ Betydelsen av det kreativa erbjudandet ✓ Rekryteringen avgörande för nästa steg ✓ Ökade krav på kundansvariga.
Morgonsvepet
Unilever tar beslut för att ”höja ribban för ansvarsfull marknadsföring”, störst löneskillnader på mellan könen på Publicis-byrån och hög lön viktigast för unga svenskar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Varumärke
Det nya nyckeltalet share of search har på kort tid blivit ett av marknadsföringsteoretikernas mest omdiskuterade. ”Många har svårt att ta in att grunderna i modellen är så enkel”, säger mannen bakom det, James Hankins.
Nyheter
De ledande branschmedierna i Danmark, Norge och Sverige – Markedsføring, Kampanje och Resumé – sammanställer de viktigaste nyheterna från månaden som gått. Och sätter alltsammans i en nordisk kontext.
Morgonsvepet
Omnicom sjätte holdingbolaget att göra exit från Ryssland, Spotify planerar satsning på NFT och Geelmuyden Kiese gör sitt bästa resultat någonsin i Sverige. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Nu meddelar Publicis att de också drar sig också ur Ryssland. Mark Zuckerberg kungör att Instagram börjar med NFT, och Youtube-appen Vanced upphör efter juridiskt hot från Google. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Byråer
Talang, data och den osäkra omvärlden. Ta del av de största utmaningarna på 28 byråchefers agenda inför det kommande året. ”Vi känner en påtaglig resursbrist i branschen när det kommer till erfarna kreatörer”, säger Joachim Berntzon.
Morgonsvepet
Under gårdagen försvarade sig Instagrams vd Adam Mosseri mot anklagelserna om att plattformen är skadlig för tonåringar, Meta tar upp kampen om kreatörerna och Publicis låter anställda jobba över hela världen. Det och mer i dagens morgonsvep.
Byråval
Publicis blir ny byrå för Elgiganten och Elkjøp koncernen i Norden. Nord DDB är fortfarande med på leverantörslistan, men ”med ett justerat ansvarsområde”. Enligt marknadschefen Camilla Everberg är ansvarsföredelningen mellan byråerna inte fastställd.
Morgonsvepet
Michael Roth toppar listan över världens bäst betalda reklamchefer – ta del av hela listan på Resumé, Volkswagen i global mediebyråpitch och svenskarna som tar plats i One Show-juryn. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Influencern menar att mediernas spekulationer är långtifrån sanningen, Publicis tar över tronen som världens högst värderade holdingbolag och Spotify redovisar kraftig ökning av annonsintäkterna. Det och mer i dagens morgonsvep.
Byråval
UPPDATERAD. Enligt Resumés uppgifter tappar Nord DDB Skandinaviens största reklamuppdrag när Elkjöps-kedjan, där svenska Elgiganten ingår, inleder ett samarbete med Publicis. Efter fem år kommer kontot inte längre att styras från Sverige.
Byråval
Mercedes-Benz lämnar Publicis för Omnicom även på den svenska marknaden. Men marknadschefen Monica Linderoth vet ännu inte vilken reklambyrå de kommer att jobba med. I dagsläget har alla svenska reklambyråerna inom nätverket uppdrag för konkurrerande bilmärken.
Affärer
Publicis Groupe är mer lönsamma än någonsin och samtliga holdingbolag visar stark tillväxt. ”Det vi ser är en återinvestering i marknadsföring när ekonomin återhämtar sig”, säger WPP:s koncernchef Mark Read.
Morgonsvepet
Två av tre marknadsförare planerar att anställa under andra halvan av 2021, Publicis använder adtech för att motverka stereotyper och Instagram svalnar i pandemitider visar färsk mätning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Världens rikaste klubb mister lukrativt sponsoravtal efter protesterna mot utbrytarligan Super League, amerikanska storannonsörer hotar lämna tv och stämning mot Publicis Health efter anklagelser om att ha drivit upp opiodkrisen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Klarna förlorar miljarder på kreditförluster, Facebook blockar militären i Myanmar och Facebook lanserar sin första stora kampanj under nya marknadsdirektören Alex Schultz. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Techjättarna minskar medieinvesteringarna med miljarder, Publicis Groupe köper B2B-specialist och flera konsumentorganisationer anklagar TikTok för smygreklam mot barn samtidigt som appens reklamaffär börjar ta fart. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
I samband med Resumé Insikts kartläggning av ägandet i den svenska byråbranschen presenterar vi en bild av hur nätverken gått ekonomiskt under de senaste åren. Dessutom tittar vi närmare på hur nätverken utvecklats på börsen.
Morgonsvepet
Förra veckans kaos i Washington har ökat osäkerheten bland annonsörerna, Publicis Groupe uppges befinna sig i samtal om en försäljning med riskkapitaljätte och Harry och Meghan slutar med sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
En av världens största annonser lägger om strategin för innehållsproduktion, Facebook förbereder kampanj för vaccinering mot covid-19 och Snapchat ska vinna över publik från Instagram och Tiktok genom att betala för viralt innehåll. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Publicis Groupe backar i Q3 men klarar sig betydligt bättre än förväntningarna, så klarade sig presidentkandidaterna retoriskt under nattens utfrågningar och Trumps kampanjkonto begränsades av Twitter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Byråer
Forsman & Bodenfors är den enda av de svenska reklamkoncernerna som förbättrade sitt rörelseresultat under 2019. Publicis byråer i Sverige, Diplomatgruppen och H&H Group är tre av byrågrupperna där lönsamheten gick bakåt.
Helgintervjuer
I över 30 år var sir Martin Sorrell reklamvärldens mäktigaste. Efter att ha fått sparken från WPP valde han bort ett pensionärsliv i lyx för att börja på ny kula. Nu ringer hans mörka profetior ut över branschens holdingbolag.
Morgonsvepet
Nike gör en stjärnspäckad finalvecka i sin ”Living Room Cup”-kampanj, Ikea Ryssland vill hjälpa föräldrar underhålla uttråkade barn i coronakarantän och Procter & Gamble utvecklar sin digitala shoppingupplevelse. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Källor uppger att tusentals anställda i USA har fått lämna Publicis Groupes byråer i förra veckan, experter sågar Storbritanniens nya coronaslogan och Twitter märker vilseledande coronainlägg. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Dagligvarujätten Unilever stoppar all större reklamproduktion för att spara pengar under coronapandemin, granskning visar att Amazon använder tredjepartsdata för att utveckla konkurrerande produkter och Mark Ritson kritiserar coronareklamen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Folk på väg
Ebba Jander lämnar Saatchi & Saatchi ett år efter att hon utsågs till vd. Hon lämnade byrån i slutet av februari och kommer inte att ersättas när Publicis implementerar sin nya organisation enligt byråmodellen ”Power of One”.
Morgonsvepet
Publicis backar under sista kvartalet 2019, Jeep gjorde Super Bowl-succén i sista minuten och brittiska spelbolag överväger att ta bort reklam från matchtröjor i Premier League. Det är några a nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Telge Energi relanserar den ”förbjudna” reklamfilmen för klimatets skull, Instagram testar att dölja likes i USA och Amazon och Woody Allen överens i filmbråk. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Nyheter
Den demokratiske presidentkandidaten Elizabeth Warren gör en falsk annons på Facebook, klimatkompensation avdragsgillt endast vid reklam och ny svensk lag gör det möjligt att stoppa Huawei. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.
Karriärsöndag
Efter fem år i Australien återvänder Jerker Fagerström till Sverige för att få Publicis nordiska byråer att samarbeta under "Power of one". För Resumé berättar han om varför han tror på nätverkets byråmodell, fördelar med hierarkier och kreativitet som verktyg.
Folk på väg
Publicis tar nästa steg i implementeringen av modellen Power of One och rekryterar en nordisk ledarroll för att utveckla affären och spetsa till det kreativa erbjudandet. Tidigare DDB-partnern Jerker Fagerström flyttar hem från Austrailen för att leda utvecklingen.
Reklam
Nätverksekonomin är under press. En genomgång från Resumé visar att fyra av sex reklambyråjättar har tappat de senaste året. Värst är utvecklingen för Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners vars aktie är nere på 2,74 dollar.
Helgintervjuer
Kreatörer måste sluta förlita sig på magkänsla och i stället fokusera på data. Den slutsatsen drar PHD:s Giselle Almonacid efter att ha jobbat med reklam världen över sedan 1992 – från Sao Paulo och Paris till London och Stockholm.
Reklam
Förra veckan meddelade Cannes Lions att de inför nästa år kommer att göra en rad förändringar i tävlingen. För Resumé ger DDB:s vd Tove Langseth och Åkestam Holst creative director Magnus Jakobsson sina synpunkter på uppdateringarna.
Media
Bonnierkoncernen gör en vinst på 1,1 miljarder och för Bonnier News blev det ett rekordresultat på 332 miljoner. Fox News visade IS-avrättning i tv-sändning och ny forskning visar att du kan bli deprimerad av att snoka runt på Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.