Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Rädda Barnen på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Rädda Barnen.
Kampanj
Klimatkrisen, pandemin och upptrappade konflikter har försämrat barns chanser till en bättre framtid. Rädda Barnen vill med julkampanjen ”Framtiden kan inte vänta” visa att organisationens arbete är viktigare än någonsin.
Kampanj
Nyårsdikten dök upp i två olika kampanjer, för två olika ideella organisationer. En klassisk juldänga fick en mörk underton i en kampanj för Bris respektive Skåne Stadsmission. Hur påverkas egentligen en kampanj av att konkurrenten anspelar på samma sak?
Kampanj
Från förtvivlan till hopp. Det är ledordet när Rädda Barnen nu släpper en ny varumärkesplattform, kommunikationskoncept och kampanj. ”Vi har jobbat hårt under en längre tid med att utveckla Rädda Barnens varumärke till att bli tydligare”, säger Rädda Barnens kommunikations- och insamlingschef Caroline Thunved.
Resumé insikt
Av de syftesdrivna kampanjer som vann i Guldägget 2011 kom 33 procent från kommersiella bolag och 67 procent från ideella organisationer. 2020 är läget det totalt motsatta. Nu tvingas ideella aktörer ändra sin strategi för att särskilja sig och nå ut. ”Det är viktigt att människor förstår skillnaden mellan när Volvo visar naturbilder och när vi gör det”, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.
Kampanj
Rädda Barnens uppdrag, att skydda barnen som har det svårast har blivit mer påtagligt under coronakrisen. Tillsammans med B-Reel har kampanjen ”Rädda Barnen pausar inte” tagits fram för att möta barns oro och engagera givare.
Reklam
År 2014 gjorde Rädda Barnen i Storbritannien en uppmärksammad reklam om krisen i Syrien. I filmen fick man följa med en brittisk flicka från ett lugnt liv i London till ett liv på flykt från krig. Nu har en uppföljare till reklamen gjorts.
PR
Allmänheten och många bidragsgivare var upprörda över det höga arvode som Rädda Barnens valberedning föreslog för föreslagna ordförande Veronica Palm. Men en del av kommentarerna var grova påhopp, berättar Rädda Barnens presschef Simon Frankander.
Reklam
Rädda Barnen presenterar i sin julkampanj ett alternativ till årets julklapp: Ingenting. Under sex dagar finns organisationen på plats på Stockholms Centralstation för att upplysa om sitt arbete för utsatta barn. Ett tomt paket med röda snören har blivit symbol för kampanjen.
Helgintervjuer
Jessica W Sandberg, pr-ansvarig på SOS Barnbyar, har både vunnit Guldägg och hamnat mitt i mediestormar. För Resumé berättar hon om att bli "kastad under bussen" av Rädda Barnen och bli jagad av Janne Josefsson, om den svåra uppväxten i Piteå och drömmen om att bli nästa Gry Forsell.
PR
Igår slog riksmedia upp stort att över hälften av alla föräldrar i Sverige tar mejl och samtal kopplat till jobbet efter arbetstid. Larmet kommer från Unicef. Nu tar man nästa steg tillsammans med Deportivo och hjälper anställda att jobbsäkra mobilen.
Media
Helägda statliga bolaget Swedfund tar in Kai Sundström som ny kommunikationschef. Han har en lång bakgrund inom kommunikationsbranschen och har bland annat varit kommunikationschef hos Rädda Barnen. Han kommer närmast från en roll som reklamchef hos Clas Ohlson.
Reklam
Janne Josefsson har gått hårt åt Rädda Barnens kampanjfilm Black som med Tilde de Paulas berättaröst pratar om barnfattigdomen i Sverige. Rädda Barnens Sverige-chef, Ola Mattsson, menar att Rivers film inte hade rätt tonalitet. Byråns cd och medgrundare, Daniel Matsuda, vill knappt kännas vid den inställda kampanjen:
– Vi har gjort filmen, inte kampanjen, säger han.
Reklam
Rädda Barnen och Lowe Brindfors har tagit fram ett nytt koncept i samarbete med en av Stockholms största restaurangkoncerner, Stockholms Restauranger & Wärdshus AB, där gäster kan beställa "en godare måltid" där 50 kronor per gäst går till Rädda Barnens arbete för barns rättigheter.
Reklam
Rädda Barnens julkampanj får samma upplägg som förra året. Endast produkter och priser är utbytta.
– Företag får fortfarande inte dra av gåvor för välgörande ändamål. Så frågan är minst lika viktig i år, säger Marie Johanson, chef för företagssamarbeten på Rädda Barnen.