Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Regi på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Regi.
Resumé insikt
Mer än hälften av alla bidrag som skickas in till några av Sveriges mest prestigefyllda tävlingar nomineras, visar Resumés tävlingskartläggning, som sträcker sig över de senaste sju åren. Ett problem för trovärdighet och integritet menar kritikerna, men arrangörerna ser inget problem med den generösa utdelningen.
Opinion
Westander hoppar av kundundersökningen Årets Byrå, eftersom elva av Sveriges största pr-byråer saknas i startfältet. ”Men vi gör det med vemod och hoppas på en comeback tillsammans med fler etablerade byråer”, skriver Patrik Westander.
Byråer
En stor del av Sveriges stora byråer avstår från att delta i Årets Byrå – Forsman & Bodenfors är ett av bolagen som hoppat av från förra året. Flera byråledare uttrycker sig kritiskt mot hur tävlingen genomförs och menar att den är oseriös. ”Vi upplever att tävlingen varit väldigt slarvigt genomförd”, säger en chef på en av de större byråerna till Resumé.
Nyheter
Regi och Inhouse inleder ett samarbete. Målet? Att fler byråer ska bli mer framgångsrika. ”Vi har i många år pratat om att vi skulle kunna stärka varandra med ett samarbete och nu har det kommit till skott,” kommenterar Håkan Bodman.
Byråer
I en ny undersökning från Regi uppger 40 procent av byråledarna att deras verksamhet påverkats ”mycket negativt” av den pågående coronakrisen. Samtidigt uppger över hälften att de inte skulle klara sig längre än sex månader utan statligt stöd.
Resumé insikt
En tror på att headhunta kreativa stjärnor och minska beroendet av byrån – en annan hatar inhouse. Hur ska man som byrå tolka kravet på proaktivitet och varför är briefen uråldrig arbetsmetodik? Vi har tagit tempen på sju av de hetaste marknadsförarna just nu.
Nyheter
De finska kunderna är nöjdast med sina byråer, men det är i Sverige som bytesbenägenheten är lägst. Samtidigt vill de svenska köparna att byråerna ökar sina kunskaper om slutkunderna. Resultaten av den årliga Årets byrå-studien har landat.
Resumé insikt
Historiskt få annonsörer vill byta ut byrån. Men reklambyråerna måste steppa upp. – Många kunder anser att de traditionella huvudbyråerna inte håller måttet när det kommer till digital kompetens, säger byråvalskonsulten Gunilla Bergh.
Byråval
De senaste fem åren har bytesbenägenheten stadigt minskat bland köparna. Det visar Regis årliga studie som Resumé har fått ta del av. Men de största byråerna kritiseras för sina höga priser och bristande engagemang.
Reklam
Forsman & Bodenfors utsågs till Årets Stora Byrå i Regis tävling. Men i en av tävlingens andra kategorier vann King över storbyrån.
– Vi är ledsna över att det framstår som att F&B blev årets bästa byrå när det egentligen var vi, säger Sunit Mehrotra, vd på King.
Reklam
Forsman & Bodenfors är Årets Stora Byrå i Regis årliga branschstudie där kundnöjdheten bland Sveriges kommunikationsköpare mäts. Kategorin är ny för i år där landets största byråer –med en byråintäkt över 100 mkr – mäts mot varandra. Ta del av alla vinnare nedan.
Media
Pia Grahn är aktuell som ny vd för Regi som driver Årets Byrå. För Resumé berättar hon hur karriärvalen inom såväl journalistik som reklam har lett henne "hem". Dessutom förklarar hon varför man aldrig säger att en vd får sparken.
Byråer
Minst 630 miljoner kronor förflyttas i byråvärlden i samband med byråbyte. Det visar en sammanställningen som analys- och konsultföretaget Regi gjort på uppdrag av Resumé. Främsta anledningen till byråbyte är missnöje med engagemang, oförmåga att förutse utvecklingen – och bristande digital kompetens.
Byråval
I kväll går Årets byrå av stapeln på Cirkus i Stockholm, där Sveriges bästa byråer koras av Regi. Enligt den undersökning som ligger till grund för rankingen behöver byråerna bli bättre på proaktivitet, kunskap om kundens marknad och digital kompetens.
Reklam
King, Ellermore och Westander var tre av vinnarna i Regis tävling "Årets Byrå", Apple ryktas planerar att sätta en bil på marknaden 2020 och Islamiska Statens brutala propagandafilm kostade miljonbelopp att producera. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.