Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Region Stockholm på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Region Stockholm.
Byråval
Efter en fyra intensiva år går Region Stockholm ut i en ny kommunikationsupphandling. Storvinnaren 2019 riskerar att tappa tre uppdrag när avtalet för strategisk kommunikation breddas. Upphandlingen har ett tak på 30 miljoner kronor.
Nyheter
Grattis branschen! Nu kan det bli ännu mer reklam i tunnelbanan. I dag presenterar trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) nämligen en satsning för att öka intäkterna i kollektivtrafiken med 1 miljard kronor över nästa mandatperiod.
Strategi
Med skattebetalare som finansiärer och myndighetsuppdrag att uppfylla finns det risk att den offentliga sektorns kommunikation blir både slätstruken och torr. Men när Resumé frågar kreatörer med erfarenheten av den typen av jobb kommer en annan bild upp. ”Det gäller att vara kreativ inom de begränsningar som finns. Men personligen så gör den boxen mig mer kreativ”, säger Lia Merkel på Familjen.
Resumé insikt
Katarina Winell, tidigare kommunikationsdirektör för Region Stockholm och nybliven Gullers-konsult, menar att det hårdare omvärldsläget ökar behovet av samarbete mellan det privata och offentliga.
Strategi
UPPDATERAD Finansregionrådet Irene Svenonius (M) talar ut om förlossningsvården på influencern Margaux Dietz Youtubekanal. Valet av ”mediekanal” för kommunikationen kritiseras. Handelsforskaren Jonas Colliander ser en risk att den faktakoll som sker vid traditionell nyhetsjournalistik uteblir när en influencer intervjuar makthavare.
”Jag styr inte över vem politiker träffar,” säger Margaux Dietz.
Reklam
Knapp tid har lett till att Region Stockholm, Vårdguiden 1177 och Familjen valt bort ljudet för majoriteten av reklamfilmerna som visas online och i tv, trots att flera studier visar att ljudlös film leder till sämre effekt. ”Kan vi kapa processen med så lite som en dag har vi vunnit mycket”, säger Region Stockholms kommunikationsdirektör Katarina Winell.
Strategi
Över 80 miljoner kronor – så mycket har coronakommunikationen kostat Sveriges samtliga regioner. Resumé har gått igenom faktura för faktura, för att samla regionernas olika strategier för att nå ut med budskapen. ”Jag är övertygad om att kommunikationsarbetet ytterst räddat liv”, säger Lars-Erik Marklund, kommunikationsdirektör region Västernorrland.
Resumé insikt
Anställda på Region Stockholms kommunikationsavdelning vittnar om A och B-lag, Donald Trump ville använda skattemedel till att få folk att rösta på honom i presidentvalet och MDC Partners backar i Q3. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklam
70-talets problembarn gonorré är tillbaka. För att belysa det startar Garbergs och SLL i samband med Prideveckan den fiktiva musikduon Gonnorhea. ”Vi ville hitta en tonalitet i gränslandet mellan humor och allvar”, säger ad:n Ine Bryhn.
PR
Enligt SvD har Stockholms läns landsting betalat KPMG för partipolitisk pr. Konsultbolaget tog fram en pr-strategi åt trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) och andra politiker som behövde hjälp med att kommunicera kring den infekterade frågan om upphandlingen av skärgårdstrafiken.
Reklam
Stockholms Läns Landsting är nu klar med upphandlingen av strategiska kommunikationstjänster.
Vinnarna i ramavtalet blev Quattroporte, JKL och Veritas som hamnade först i rangordningen.
Uppdraget är värt totalt 10 miljoner kronor per år.
Reklam
Stockholms läns landsting, SLL, planerade en stor utomhuskampanj för vårdgarantin i början av mars. Men kapaciteten på sjukhusen räckte inte till och kampanjen fick ställas in. I stället kastar SLL om i kommunikationsplanen och kör en kampanj för nya Vårdguiden – som lanseras längre fram i april.