Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Reklam på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Reklam.
Opinion
Det är dags att vi tar tag i reklamen som riktas mot unga – och speciellt reklamen på nätet, skriver Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter. Insynen i marknadsföringen i slutna forum på nätet är liten, men konsekvenserna stora, menar han.
Kampanj
Under 2022 har Armand Duplantis varit ambassadör för Memira, men nu lämnas stafettpinnen över till operasångaren Rickard Söderberg. I en ny reklamfilm får han sällskap av Negar Zarassi och tillsammans sjunger de en operaduett.
Morgonsvepet
Guccis kreativa chef Alessandro Michele avgår, Revolution Race-grundaren Pernilla Nyrensten kritisk till Margaux Dietz efter uppmärksammade videon och inga skärpta krav på måttfull spelreklam. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Reklam
Stockholm kan bli först ut i landet med ett förbud mot fossilreklam. Klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) ser det som ett naturligt steg på vägen mot höjda klimatambitioner. Men vad som är att betrakta som fossilreklam är oklart. Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, ser potentiella problem med gränsdragningen. ”Det skulle kunna få en större påverkan ur ett konkurrensrättsligt perspektiv”, säger hon.
Reklam
Reklam bedöms i bästa fall på reklamtävlingar. Men det är sällan som den utsätts för riktig kritik. Därför bad vi film- och tv-kritikern Johan Croneman att titta på guldäggsvinnare genom åren.
Reklam
När vi trodde att reklamtröttheten inte kunde nå nya nivåer släppte Sveriges Annonsörer en rapport som visar att det är värre än nånsin. Vi synar hur Guldäggsvinnare har förändrats mellan 2002 och 2022. Och ställer oss frågan om reklamfilmen var bättre förr.
Byråer
Det behövs egentligen inga fler reklambyråer, konstaterar Adam Ulvegärde och André Brink. Ändå lanserar de Ape_CC, systerbyrå till New Land. Med duons bakgrund på Forsman & Bodenfors och Universal, samt inspiration från produktionsbolagens affärsupplägg, hoppas de skapa mer agila och effektiva kreativa processer.
Varumärke
AKQA har tagit fram kommunikationsstrategin för lanseringen av Volvo EX90. Insatsen är ett av varumärkets största på länge och pekar ut riktningen för framtiden. För Resumé berättar byråns Anne Coté och Laura Hunter om arbetet bakom.
Reklam
I det nya Youtube-formatet ”The Revolution Race” tävlar fem kända svenskar, bland annat Tiktok-profilen Emil Henrohn och influencern Margaux Dietz, i de småländska skogarna. Satsningen är ett samarbete mellan outdoor-varumärket Revolution Race och byrån Redgert comms.
Kampanj
Digital Plattform lanserar en ny mjukvara för att hålla koll på marknadsplanen – det gör de genom en rad reklamfilmer. Systemet Digital marknadsplan säkerställer att alla marknadsorganisationers KPI:er och projekt följer marknadsplanen.
Opinion
”Vi behöver göra mer och bättre reklam för reklam. Vi måste förklara att reklam handlar om investeringar, inte utgifter. Vi måste visa hur kreativitet utgör hävstången som flerdubblar ROI. Vi måste finna alternativen till det kortsiktiga och konverteringsdrivna och uppträda som det vi faktiskt är”, skriver Scream Göteborgs strateg Fredrik Jerlov i en krönika.
Nyheter
NordicBet lanserar ett nytt kommunikationskoncept under namnet ”Gör sporten större”. Sportspelsbolaget som var ett av de första i Norden att erbjuda spel på mer än de stora toppligorna, vill genom det nya konceptet belysa och fördjupa sin passion för sport.
Kampanj
Att försäkra kunder och medarbetare om att produkter, relationer och värderingar kvarstår när ett bolag förändras är fokus i Alleimas nya kampanj. I den globala marknadskampanjen, ”The Unbreakable Contract”, graverar Alleima sina löften för framtiden i stål.
Kampanj
Med en ny global kampanj vill Electrolux inspirera konsumenter att hitta nya sätt att behålla sina kläder längre. Som en del av kampanjen har vitvarujätten samarbetat med designduon Rave Review, och tagit fram en kollektion tillverkade av kasserade plagg.
Kampanj
Tillsammans med Hatstore har Arla tagit fram kepsar med olika tappningar av Arla-kon, där man har stretchat varumärket en hel del. ”Många har en väldigt positiv syn på och positiva minnen av Arla-kon”, säger Fredrik Larm på Arla.
Kampanj
Tillsammans med byråpartnern Garbergs har Lidl tagit fram en kampanj med budskapet att sortimentet av färska frukter och grönsaker inte har några onödiga mellanhänder. Förutom reklamfilmen om en jagad äppelodlare är mobilspel en ny del av mediemixen i höst.
Nyheter
I veckan avled Sovjetunionens siste ledare Michail Gorbatjov. Under sitt 91 år långa liv avslutade han inte bara krig och fick Nobelpriset, han medverkade även i ett flertal reklamkampanjer. Nu hyllas han för sin status som kulturell ikon, bland annat för att ha gett namn åt Sveriges mest älskade pirog.
Nyheter
Sverigedemokraternas reklamkampanj i Stockholms tunnelbana, följt av partitoppen Tobias Anderssons utspel på Twitter, ledde till en rad anmälningar om hets mot folkgrupp. Nu meddelar Justitiekanslern (JK) att det inte blir någon förundersökning i fallet. Reklamen utgör inte något tryckfrihetsbrott.
Reklam
Den 1 augusti stramade man åt reglerna rejält vad gäller marknadsföring av vitt snus, bland annat får man inte framhäva smak. Trots det visar Resumés genomgång att Velo framhäver smaker i deras Facebook-annonser. ”Den strider sannolikt mot måttfullhetskravet”, säger juristen Monique Wadsted.
Opinion
Effektiv reklam verkar alltid inom strikt begränsade ramar. Det är just den tillåtande bristen på begränsningar som får dagens kreativa reklam att mest bli en angelägenhet för de närmast sörjande. Det skriver Knaks vd Jan Lindforss.
Rapporter
När Moodscores analyserar den emotionella påverkan som uppmäts i reklam är Guldäggsvinnare på lägre sidan av spektrat. Enligt Fredrik Wallner, medgrundare på Moodscores, kan det i den kommande lågkonjunkturen bli viktigt att bredda paletten. ”Kommer bli viktigt för varumärken att krama ur budgeten och få emotionell påverkan.”
Nyheter
Grattis branschen! Nu kan det bli ännu mer reklam i tunnelbanan. I dag presenterar trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) nämligen en satsning för att öka intäkterna i kollektivtrafiken med 1 miljard kronor över nästa mandatperiod.
Reklam
Samtidens besatthet av ungdom kan straffa sig för marknadsförare.
Trots att äldre personer är betydligt mer köpstarka än yngre är det inte alltför ofta som äldre porträtteras i svensk reklam.
Och när Novus på uppdrag av Resumé frågar om de känner sig representerade i reklamen blir svaret negativt.
Nyheter
En påse med motiv på en blöt kvinna med fokus på kroppen och texten ”Let’s get wet @ Hotel Tylösand” klarade sig inte undan när RON tog upp fallet. ”Kvinnan framställs som ett sexobjekt”, skriver en enhällig nämnd i beslutet.
Reklam
14 fällningar på 6 år. Så många gånger har Isabella Löwengrip fällts för smygreklam. Nu senast för ett samarbete med TUI. Influencern duckar kommentarer. ”Det är viktigt att alla som arbetar med influencer marketing följer reglerna”, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.
Kampanj
Savr har på kort tid etablerat sig som ett snabbväxande alternativ för fondsparare. Den 9/5 släppte Savr en varumärkesbyggande kampanj med filmer samt reklam i print, utomhus och sociala medier för att nå fler kunder och erbjuda ett långsiktigt sparande.
Opinion
Studenter, ni ska definitivt inte vara rädda för att söka er till dom högsta höjderna. Det skriver Johan Dahlqvist i ett svar på Resumés undersökning, som visade att studenterna är stressade över stressen i branschen.
Byråer
Reklambyrån Holy anklagas ha stulit idén till en kampanj för Mer. Nu berättar personen bakom Instagramkontot Resumémes att han provjobbade på byrån och var den som pitchade idén till ”Våga vara mer” – och han lägger fram både mejl och presentationer som styrker det.
Reklam
Ica-bankens reklam ”Låna till din dröm – ansök redan idag” risas av Konsumentverket. Och för tredje gången får banken bakläxa av myndigheten. Denna gång lever reklamen inte upp till måttfullhetskraven.
Morgonsvepet
Många influencers gör reklam för tobaksfritt snus, det vita snuset med nikotin har blivit allt mer populärt. Men nu vill regeringen införa begränsningar i marknadsföringen. Twitter slår ett slag för klimatet och förbjudet klimatförnekande reklam, det är några av nyheterna i måndagens morgonsvep.
Kampanj
Grummes klassiska reklamfilm från 90-talet får en uppföljare. I en ny kampanj från Forsman & Bodenfors återvänder flickan från reklamfilmen till ön: ”Många har en tydlig relation till den ursprungliga filmen”, säger Jesper Eron på F&B.
Reklam
I Australien höjs allmänhetens röster mot regeringen som anses ha hål i fickorna när det kommer till att lägga pengar på reklam. Regeringen la mer pengar på reklam än till exempel McDonald's förra räkenskapsåret.
Reklam
Janni och Jon Olsson Delér skänkte först miljonbelopp till krigsdrabbade i Ukraina. Sedan tog de flyget till Saudiarabien för att göra reklam för diktaturen som turistland, vilket har väckt starka reaktioner.
Nyheter
I ett sponsrat inlägg på Facebook rullar Sveriges Grisföretagare ut ett påstående om att griskött kan hjälpa till i omställningen till växtbaserat. Reklam som fått kritik av Djurens Rätt och anmälts till Konsumentverket.
PR
Spinnvinnarna, som belönar Sveriges bästa marknads-PR, har utannonserats. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Nellie Östman utsågs till årets rookie och Bella Goldman på Lidl blev årets kund
Resumé insikt
UPPDATERAD. Resumés granskning om hur skönhetsboxarna lurar unga tjejer har rört upp känslor bland prenumeranterna. Nu reagerar influencern Therése Lindgren och Margareta Grääs på metoderna.
Nyheter
Pr-jätten Wunderman Thompson släpper sin framtidsrapport för 2022 och listar 100 saker att hålla koll på det kommande året. Metaverse, maxade immunsystem och digitala flaggskeppsbutiker kommer att dominera spår bolaget.
Reklam
En muslimsk mamma som kramar om och visar stöd för sin drag queen-son blev för mycket för delar av den muslimska befolkningen i Singapore. Samsung drar nu tillbaka reklamfilmen efter kritik. ”Den kan uppfattas som kränkande”, skriver bolaget på Facebook.
Opinion
När man inte längre får rikta annonser mot barn kommer andra typer av reklaminlägg ta ytterligare fart. Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget? Det undrar Resumés chefredaktör Yasmine Winberg.
Resumé insikt
Ola Liljeqvist, marknadschef på Arvid Nordquist, har stannat betydligt längre än sina motsvarigheter på andra bolag. Vad är det som får honom att efter 19 år på kaffeproducenten fortsätta sträva efter utveckling och hur gör han egentligen för att förnya sig själv?
Resumé insikt
Suzan Hourieh Lindberg, vd på The Social Few, spanar om hur NFT kommer förändra kommunikationsbranschen, varför ”antidotekampanjer” aldrig bör skapas – och ger er tips på matnyttiga inspirationskällor.
Nyheter
Resumés redaktion ser tillbaka på ett 2021 som varit, minst sagt, händelserikt. Det råder delade åsikter om Squid Game, men att Bulletin-vändorna har varit underhållande är vi överens om. Läs om våra favoritkampanjer och -varumärken, branschprofiler och nyårslöften.
Kampanj
Fokus på välmående och en ny tjänst för att hitta resmål som passar individuella resenärer.
Det är nyheter när nu Ving lanserar sin sommarkampanj.
– Med ”Mer du” vill vi fortsätta att modernisera och förnya bilden av paketresan med fokus på personliga upplevelser, säger säger Caroline Fondelius på Ving.
Reklam
Vad har arbetsgivarna för ansvar för att kommunikationsbranschen är oproportionerligt drabbad av psykisk ohälsa? Resumé har skickat ut en enkät till en rad byråer och kommunikationsavdelningar inom offentlig sektor för att ta reda på hur de tar ansvar för sin personal. Bland pr-byråerna är det endast två bolag som har svarat.