Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Reklambranschen på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Reklambranschen.
Opinion
Talangflykten talar sitt tydliga språk, kreatörerna vill ha förändring. Den intressanta frågan är varför? För att få grepp om grundproblemet krävs ett helhetsgrepp på branschen. Då är det inte bara kreatören som hamnar i fokus, utan även byråägaren, företagsledaren och marknadschefen, skriver Per Robert Öhlin i en spaning.
Byråer
Talangflykten från byråerna till varumärken accelererar. Ta del av några av sidbytarnas syn på: ✓ Största fördelarna med arbetet på kundsidan ✓ Byråernas minskade attraktionskraft ✓ Förlegade strukturer med tävlingshysteri, intern konkurrens och aggressiv byråkultur ✓ Ta del av tips på hur byråerna kan arbeta för att vända trenden.
Opinion
För några veckor sedan bad Resumé branschen att svara på hur de ser på coronakrisen, vad de inspireras av och vad de hoppas kommer ut på andra sidan. Med frågorna i bakhuvudet skrev B-Reels kreativa chef Johan Dahlqvist en egen betraktelse över framtiden.
Resumé insikt
Syftesdriven reklam har dominerat de senaste åren. Men en kartläggning av prisvinnande kampanjer under tio år av 100-Wattaren och Guldägget visar att en förändring kan vara på ingång.
Opinion
Reklamtrötthet är ett hot mot hela vår bransch, och i förlängningen mot både demokratin och oberoende journalistik. Kanske är det dags att en hel yrkeskår drar upp huvudet ur sanden och tar problemet på allvar? skriver Spoons Björn Owen Glad.
Helgintervjuer
Förra året köptes Droga5 upp av Accenture Interactive. Den australienfödde byråbyggaren David Droga ser en reklambransch som krymper, men har samtidigt en fast tro på kreativiteten. Den holländska journalisten Nils Adriaans träffar en av Kommunikationsvärldens mest inflytelserika krafter och pratar om framtid, drivkrafter och förklarar varför han valde att sälja sitt livsverk till en konsultjätte.
Reklam
(RÄTTAD) Gerety Awards ska utmana uppfattningen om vad som är normalt. Just nu är organisationen bakom tävlingen i färd med att sammanställa en jury som bara består av kvinnor, flera svenska reklamprofiler har redan fått plats.
Reklam
I dagens upplaga av Dagens industri har intresseorganisationen köpt en helsidesannons med rubriken: "Sveriges Annonsörer söker en vd som fattar att Åkestam borde göra den här annonsen i stället för F&B", annonsen är framtagen av Forsman & Bodenfors.
Helgintervjuer
Reklamombudsmannen fällde Bahnhof – bolaget som kompromisslöst vägrar köpa byråtjänster och medieutrymme. Möt Anya Alenberg, kommunikationschefen som ska flytta engagemanget från Facebook när varumärket överger plattformen.
#Baramänniska
Komms ordförande och Primes vice vd David Orlic gick in i väggen som ung, ambitiös och överpresterande. Tio år senare anser han att byråerna har kommit en bra bit med att ta fram styrdokument, men är sämre på att se problemen och agera när det verkligen gäller.
Reklam
Reklam & Marknadsföring ligger efter detaljhandeln, mediesektorn och VVS-branschen när det kommer till graden av digitalisering. Det visar digitaliseringsindex.se senaste rapport som tagits fram av techbolaget Cloud Republic.
Helgintervjuer
Efter sju guldägg och över 20 år i Stockholms reklamvärld bytte Mitte Blomqvist spår och blev creative director på crowdfundingplattformen Pepins. För Resumé berättar hon om sortin och varför just reklamkreatörers talang är hårdvaluta för bolag utanför branschen.
Nyheter
Nu startar kommunikationsnätverket The Social Few inkluderingsprojektet Zena. Nätverket vill locka de inom och utanför branschen med intresse för inkluderings- och kommunikationsfrågor. Resumé är en av de partners som valt att ställa sig bakom initiativet.
Reklam
Med anledning av #metoo-kampanjen och kvinnors erfarenheter av sexuella trakasserier i reklambranschen ber Resumé byråcheferna att berätta hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier. Den här gången har turen kommit till TBWA, SCP Grey, Stendahls och McCann.
Reklam
Med anledning av #metoo-kampanjen och kvinnors erfarenheter av sexuella trakasserier i reklambranschen ber Resumé byråcheferna att berätta hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier. Den här gången har turen kommit till Garbergs, Klirr Stockholm, Saatchi & Saatchi och Valentin & Byhr.
Opinion
Jag har känt mig både bestört och berörd av tusentals historier under #metoo. Men från reklambranschen har det varit tyst. För självklart är vår bransch inte skonad från sexuella övergrepp och trakasserier. Så kan vi prata om det här nu?, skriver Christina Knight.
Opinion
"När pitcher blir alltför omfattande drabbas antingen befintliga kunder – i form av mindre fokus och tid – eller byråernas anställda, som får ägna sin fritid åt pitchande", skriver M&C Saatchis creative director Linda Elers i ett svar till Walter Naeslund.
Reklam
HR2020 var Komms initiativ för att lyfta jämnställdhet och öka mångfalden i den svenska reklambranshen. Kommittén lades ner för två år sedan, men det innebär inte att Komm nedprioriterar frågan. Det säger David Orlic och Jessica Bjuström med anledning av Resumés granskning
Reklam
Mouddar Kouli flydde till Sverige från krigets Syrien. I går vann han ett Guldägg och två silver för sin kampanj "Broadcast without borders".
– Det skickar ett positivt budskap om att syrier är här för att jobba och göra bra saker, säger han.
Reklam
Utbildning och forskning,är den bransch som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Segmenten som hamnar i botten är IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management. Det visar en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Opinion
Kommunikationsbranschen behöver ta sitt ansvar innan studenterna lämnat skolor men även fortbildningskrav från arbetsgivarnas sida, skriver Berghs-studenten Moa Ekstrand med anledning av Gina Tricots kritiserade kampanj.
Opinion
Att reklambranschen är homogen är ett välkänt problem. Men att lösningen är lika enkel som den är självklar är det färre som känner till: "rekrytera inte stockholmare" skriver Idil Adawe, Information och PR student från Mittuniversitetet och praktikant på Volontaire.
Helgintervjuer
Undermålig journalistik har banat vägen för fejkade nyheter, marknadsavdelningarna har spelat ut sin roll och "kommunikationsbyråernas diktatur" krackelerar. Författaren och filosofen Alexander Bard målar sitt framtidsscenario i Resumés helgintervju.
Helgintervjuer
Lotta Lundgren om varför hon lånar ut sitt varumärke till Coop, baksidorna med offentligheten, varför hon lämnade reklambranschen och SVT:s nya satsning med henne, Erik Haag och Karin af Klintberg.
Medieval
Skarpt liveläge, politiska kängor, humor, kändisar, sedvanligt miljardregn. Det är få svenska marknadschefer som ens kan drömma om möjligheterna. Resumé kan ändå inte låta bli att lyfta fram Super Bowl-reklamen att inspireras av.
Reklam
Artisten uppger att hon inte har fått betalt av klädkedjan för sin medverkan i höstens reklamkampanj, Facebook ska investera tre miljarder dollar i VR-teknologi och det var branschens största affärstrend 2016. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.