Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Reklamombudsmannen på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Reklamombudsmannen.
Resumé insikt
Barn riskerar att skadas av Youtubemiljön, anser Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft. Reklamombudsmannen och Konsumentverket får ta emot få anmälningar om reklam mot barn i digitala kanaler.
– Det rör sig om två, tre anmälningar över tid, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.
Reklam
Brita Zackari får en tillrättavisning av Reklamombudsmannen som anser att hennes reklaminlägg för Volvo var vilseledande. Fälls gör också Penstore.se och Mediamarkt av samma anledning.
Nyheter
I Ellos kampanj ”Made by women”, säger sig modeföretaget ta ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter – de lyfter också fram att de låter olika kvinnors röster höras, för alla kvinnors skull. Nåja, i verkligheten kanske inte riktigt alla kvinnor. Till exempel vägrar Ellos att berätta hur mycket de betalar kvinnor i Bangladesh som syr en stor del av de kläder som Ellos har.
Reklam
14 fällningar på 6 år. Så många gånger har Isabella Löwengrip fällts för smygreklam. Nu senast för ett samarbete med TUI. Influencern duckar kommentarer. ”Det är viktigt att alla som arbetar med influencer marketing följer reglerna”, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.
Reklam
Reklamombudsmannen har återkommande fällt Ellos för vilseledande rea-erbjudanden. Trots en uppsjö av fällningar anser Ellos att de värnar om sina kunder och ”arbetar aktivt för att bidra till en ansvarsfull marknadsföring som är enkel och tydlig.”
Reklam
Bilprovningsbranschen har länge skickat ut reklamerbjudanden, inklusive inbetalningskort, med föreslagna tider till sina kunder. RO anser dock att Bilprovningens utskick inte är tillräckligt tydliga med att det rör sig om marknadsföring, varför de fäller bolaget.
Resumé insikt
Juridiken kring reklammärkning är snårig. Enligt jurister Resumé talat med kan anställda som i sociala medier skriver om sin arbetsgivare vara skyldiga att reklammärka inläggen – allt handlar om hur de är utformade.
Reklam
Fler fälls för vilseledande reklam, färre för sexistisk reklam. Det är facit när Resumé går igenom Reklamombudsmannens fällningar de senaste tio åren. Trots all fokus på miljö och klimat i marknadsföring utgör sådan reklam en försvinnande liten andel av fällningarna. Elisabeth Trotzig förklarar varför.
Reklam
Ett nyhetsbrev från Gents hade ämnesraden ”Doft av lyxprostitution och cannabis”. Efter flera anmälningar har nu tilltaget fälls skönhetsbutiken för män av RO, som anser att reklamen är utformad utan känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar.
Reklam
Pepsi gör en variant på ”Distracted Boyfriend” i annonser på sociala medier. För tre år sedan använde Bahnhof samma meme i en jobbannons som bedömdes vara sexistisk enligt Reklamombudsmannen i ett uppmärksammat beslut. ”Vi kan inte kommentera då det skulle kunna föregå en eventuell prövning”, säger Elisabeth Trotzig till Resumé.
Byråer
I avtal mellan influencernätverk och annonsör syns ofta inte hur stor del som går direkt till profilen. Med den nya agenturen Infly lovar grundaren Johannes Gustavsson fullkomlig transparens och målsättningen är att erbjuda en helhetslösning för att bygga influencers varumärken. Med sig från start har han de två Tiktok-stjärnorna ”Theoz” och Astrid Nordin.
Opinion
Det är sexualiseringen som Reklamombudsmannen borde ha fokuserat i sin fällning av Deodocs reklamfilm för mensskydd med Bianca Ingrosso. Det är i detta som själva könsdiskrimineringen faktiskt ligger – inte i att det framställs som att kvinnan är styrd av sin menscykel. Det skriver opinionsbildaren och digitalstrategen Amanda Ålenius.
Reklam
Bianca Ingrossos omdiskuterade reklamfilm för Deodocs mensskydd skulle visa hur menstruationscykeln kan påverka kroppen. Reklamombudsmannen anser att videon är könsdiskriminerande.
Resumé insikt
Över hälften av konsumenterna förstår inte hållbarhetskommunikation enligt en färsk studie. Samtidigt saknar nästan hälften av all kommunikation om miljöpåståenden täckning. När alla snackar hållbarhet visar det sig vara lättare sagt än gjort att tillfredsställa såväl konsumenterna som myndigheterna – och inte minst jordklotet. Vad är det egentligen som skaver?
Morgonsvepet
En majoritet av riksdagspartierna vill införa motsvarande lagstiftning om barninfluenerns som i Frankrike, Facebook och Australiens regering förhandlar igen och Chang Frick kampanjar med Lamotte utanför LO-borgen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklam
GlaxoSmithKline hade dragit tillbaka sin kampanj för Alvedon då den inte fungerade med FHM:s covid-19-råd, men reklamen råkade ända sändas och nu fälls läkemedelsjätten. RO slår också ned på en matthandlare i Skåne som marknadsförde ”krisutförsäljning” av persiska mattor på grund av sanktionerna mot Iran.
Resumé insikt
100 miljarder kronor på tio år. Så mycket har konsumtionsbelåningen ökat i Sverige. Samtidigt visar siffror som Resumé kan presentera att pengarna som kreditbolagen lägger på reklam har chockökat under samma period. Hör det ihop? Vi har kartlagt hundratals reklamenheter – och översköljs av ett och samma budskap: Lev livet på kredit. Frågan är: Till vilket pris?
Sociala medier
Influencern Therése Lindgren var inte tillräckligt tydlig i att presentera sitt samarbete med det egna skönhetsvarumärket Indy Beauty. Nu fälls hon av Reklamombudsmannen (RO) för otillräcklig reklammärkning andra gången på kort tid.
Reklam
En oenig nämnd fäller en av förra årets mest omtalade kampanjer. Meds marknadschef Marika Baltscheffsky har dock invändningar mot fällningen. ”Vi pratar om en vit, folkkär, heterosexuell, känd cis-man som tillsammans med oss driver med sig själv, kändisskap och reklam generellt.” säger hon till Resumé.
Morgonsvepet
Burger King låter konkurrenter synas på sitt Instagramkonto, nya regler för internetjättar för att öka transparensen kring kunddata och Ellos fälls i Reklamombudsmannen – igen. Detta är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Det går inte att lita på rabatterna. Vår granskning i förra veckan visade till exempel att Elgiganten höjt snarare än sänkt priset på en dator som märktes med Black Friday. Samtidigt växer readagar som fenomen och ansvarsfrågan bollas runt mellan de olika aktörerna. Vad gäller egentligen i readjungeln? ”Delar av lagen skulle behöva ses över i den nya kontext som finns”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Reklam
Reklam riktad mot män hade aldrig utformats på samma sätt som Bianca Ingrossos inlägg om en mascara. Det menar en privatperson som anmält reklamen. Nu frias den dock av Reklamombudsmannen, som inte håller med om att den är könsdiskriminerande.
Reklam
Träningsvarumärket Casall marknadsförde sina tights med copyn ”Strong Supportive Stylish (Like your husband used to be)”. Skämtet föll inte Reklamombudsmannen i smaken som anser att budskapet reducerar män till objekt.
Morgonsvepet
Apple sätter press på Spotify, Laholm vill locka besökare med hjälp av influencer och ny undersökning vittnar om stor diskrepans mellan reklamen som konsumenterna vill ha – och reklamen som marknadsförare vill satsa på. Det och mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics frias för anklagelse om barnreklam, analysfirma i blåsväder efter datainsamling och Corona sätter stopp för reklamintäkter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Resumé insikt
Smygreklamen flödar fortfarande i sociala medier. Vi har gjort en granskning av 100 influencers på Instagram och trots ytterligare en dom och KO:s nya vägledning gör nästan hälften fel – även de med miljontals följare. Annonsörerna skyller på andra i ansvarsfrågan och influencern Anitha Clemence vill se ytterligare åtstramning av regelverket.
Reklam
Mikael Snabb, vd:n för Bianca Ingrossos bolag Caia Cosmetics, menar att Reklamombudsmannen svikit det förtroende de fått från branschen. Han säger även att de tog ned den kampanj som av RO ansågs vara sexistisk.