Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Saab på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Saab.
Resumé insikt
Föga förvånande är högerblocket frekvent representerat på lobbyisttjänsterna på Sveriges företag. I en stor granskning har Resumé och Dagens Samhälle kartlagt den politiska hemvisten för pa-cheferna på Ikea, Ica, Saab, Telenor och 254 andra bolag.
Medieval
Försvarskoncernen Saab fortsätter sin varumärkesresa genom att lansera en Youtubeserie där Ebba von Sydow i sex avsnitt ska öka kunskapen om försvarsindustrin. För Resumé berättar kommunikationsdirektören Sebastian Carlsson om bakgrunden till satsningen.
Nyheter
Nord DDB:s misstankar om att Forsman & Bodenfors "E.V.A Initiative" bygger på en idé som uppkom hos dem har ännu en gång aktualiserat frågan om vem som egentligen äger en idé. Resumé passar på att titta tillbaka på några av reklambranschen minnesvärda krockar.
TV
Youtubestjärnan gav kamerorna långfingret under Guldbaggegalan, SNL-medarbetare stängs av efter hån mot Trumps son och så ska Snapchat stoppa porr och desinformation inför börsnoteringen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
PR
Saab har nästan alla högteknologiska projekt i ÖB:s materialplan. Bakom guldläget ligger skicklig lobbying. Och bakom den finns en rad värvningar av namnkunniga från regeringskretsar. Men ett riksdagsbeslut om karenstid kan bli slutet för lönsamma avhopp till krigsindustrin.
Reklam
Resumé kunde tidigare i veckan berätta att Lowe Brindfors projektledare Tina Jarlerud precis har tagit över som ny marknadschef på BMW Sverige efter Fredrik Ellsäter som har utsetts till Baltikum-chef. Hon har en bakgrund på Saab.
- Det var en perfect match, säger hon.
Nyheter
Saab satsar stort i Almedalen för att sälja in super-Jas. Om schweizarna inte köper vill för Gripenprojektet.
Saab att svenska folket tar hela 90-miljardersnotan. Företaget har en armé av lobbyister och konsulter, de fl esta direkt från politiken eller försvaret. Men nu kräver Folkpartiets Allan Widman karenstid.
Reklam
Lowe Brindfors hade varit Saabs reklambyrå i 15 år när samarbetet avslutades 2011. Nu stämmer Saabs Automobiles konkursbo Lowe Brindfors på motsvarande 7,4 miljoner kronor. Man kräver att reklambyrån ska betala tillbaka mellanskillnaden för betalningar genomförda mellan april och juni 2011.
PR
Hon har varit kommunikationschef för Saab sedan ett drygt år. I veckan skickades Carina Brorman upp i luften med ett JAS Gripen-plan.
– Det är obeskrivligt. Den häftigaste upplevelsen av det slaget som jag har varit med om. Under året har jag provat på lite olika saker för att förstå de otroligt komplexa produkterna som vi har. Men att få flyga Gripen toppar allt, säger Carina Brorman till Resumé
Reklam
Biltillverkaren Saab går mot konkurs. Varumärket Saab delas av tre företag: Saab automobile, försvarskoncernen Saab AB och lastbilstillverkaren Scania.
– Om det blir konkurs kan varumärket inte säljas vidare utan Scanias och Saab AB:s godkännande, säger Erik Magni, pressinformatör på försvarskoncernen Saab.
Media
I dag meddelades att Saab Automobile köps av de kinesiska företagen Youngman och Pang Da. Håkan Matson, motorjournalist på Dagens Industri och Saab-expert, tror inte att företagen är ute efter varumärket först och främst.
– Till 90 procent är de nog intresserade av deras nya bottenplatta, säger Håkan Matson.
Reklam
Saab blir kinesiskt.
Pang Da och Youngman har tecknat en så kallad avsiktsförklaring om att köpa samtliga aktier i Saab Automobile.
Köpesumman: 100 miljoner euro.
– Det är fantastiskt, framtiden är säkrad. Det här banar nu väg för en ny chef som vi har letat efter länge, säger Victor Muller till P4 Väst.
Reklam
Runt 25 miljoner kronor i årligt byråarvode. Det ligger i potten när Saab är ute och storpitchar.
Rattar upphandlingen, som berör både svenska och internationella byråer, gör ytterst ordförande Victor Muller.
– Jag är och kommer att vara väldigt, väldigt aktiv i pitchprocessen, säger Victor Muller till Resumé.
Reklam
Intresset för nya Saab 9-5 har hittills varit rekordstort. För att stilla nyfikenheten släpper Saab nu en app till både iPhone, iPad och iPod Touch, gjord av Valentin&Byhr och HiQ.
– Detta blir startskottet för Saab i iphone och ipad, men är bara ett första steg i den digitala satsningen, säger Valentin&Byhrs vd, Johan Andinsson.
Media
Före de Saabanställda och före alla andra svenskar visste australiensaren Steven Wade om att Spykers affär med GM var klar. Steven Wade har genom sin websajt saabsunited.com mobiliserat alla Saab-entusiaster världen över och låg bakom "Save Saab"-kampanjen.
Reklam
Först lägger SAAB in ettan i imageskapande och trygghetsinriktad reklam gentemot konsumentledet. Sedan drar man på turbon kring marknadsföringen för nya 9-5:an, där halva budgeten beräknas gå åt. Lowe Brindfors och Valentin & Byhr sitter lika säkert som amen i kyrkan. Mot slutet av 2010 räknar SAAB med ökade volymer.
Reklam
Toppbelönade creative directorn Jari Ullakko är inblandad i den pågående SAAB-affären.
Som vän och kollega till norrmannen och finansiären Bård Eker ska Jari Ullakko se över SAAB:s varumärke.
– Vi jobbare berättar inte vad vi gör, säger Jari Ullakko.
PR
Prime agerade i strid med sitt uppdrag och störde allvarligt kontakten mellan Saab och regeringen under bilföretagets värsta kris. Prime fick Saabs uppdrag att starta ett call-center och sköta vissa presskontakter. Men Prime förklarade att de företrädde Saab inför regeringen och konsulten Niklas Nordström ville stoppa näringsministerns besök i Trollhättan.