Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Schibsted på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Schibsted.
Nyheter
De ledande branschmedierna i Danmark, Norge och Sverige – Markedsføring, Kampanje och Resumé – sammanställer de viktigaste nyheterna från månaden som gått. Och sätter alltsammans i en nordisk kontext:
✓ Så blir du effektiv på jobbet.
✓ Kraftig kritik mot kampanj från underrättelsetjänsten: ”Gammeldags”.
✓ Debatt om omtvistad pitch.
✓ Bjässen skrotar contentbyrå.
✓ Varningen: Historiskt lågt utbud av arbetssökande.
Nyheter
Blocket grundades 1996 i Skåne och är i dag en av de största sajterna i Sverige för att sälja och köpa begagnade ting. För privatpersoner kostar det mellan 15 och 30 kronor att lägga ut en annons, beroende på kategori. Eller, det har kostat mellan 15 och 30 kronor. Från och med nu blir det gratis.
Media
Från och med i september kommer Schibsteds digitala produkter och annonslager göras tillgängliga för annonsköp genom Mittmedias annonsverktyg Reacher. Samtidigt kommer Mittmedias erbjudande finnas tillgängligt i Schibsteds självserviceverktyg AdMarket.
Resumé insikt
Trodde du att känsla räckte längre än informativt produktfokus inom native advertising? Tänk om. I denna guide till native advertising presenterar vi resultatet från Schibsteds nativestudie samt pratar med flera experter om vad som utgör en bra native.
Media
Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal berättar för Resumé om hur han ser på Telia-affären och hur jättar som Google snedvrider konkurrensen och undergräver samhällsmodellen. "Vi måste återskapa en balans som gör att vi får en fungerande mediemarknad",
Media
Efter 186 år fick Aftonbladet sin första kvinnliga chefredaktör i Sofia Olsson Olsén. I dag sparkades hon för sin oförmåga att hantera kvinnornas missnöje och för sin grabbiga redaktionsledning, skriver Resumés Leif Holmkvist.
Media
Efter elva år på Aftonbladet meddelade tidningens publisher Sofia Olsson Olsén att hon nu kommer lämna arbetsplatsen för att röra sig vidare. Resumé sammanfattar hennes 30 år långa journalistkarriär, en karriär som innefattar 25 år som chef.
Media
Nordiska länderna toppar internationella jämställdhetsindex – men medieföretagen tycks inte hänga med, enligt Nordicom. Män är fortsatt dominerande i såväl Schibsteds som Bonniers högsta positioner.
Folk på väg
Fredrik Lindén har arbetat på olika roller inom Schibsted sedan 2002. Nu står det klart att han lämnar jobbet som informationsdirektör för mediekoncernen. Han tillträder i stället tjänsten som kommunikationschef på Statens historiska museer.
Helgintervjuer
Den 15 februari tillträder Aftonbladets mångåriga politiska chefredaktör Karin Pettersson som ny director of public policy på Schibsted. I Resumés helgintervju berättar hon om ledarsidans med- och motgångar, hanteringen av Fredrik Virtanen samt hur hon vill lösa mediernas problematiska relation till Facebook.
Media
Schibsted gör sitt första förvärv inom affärsområdet Digital Health med en investering i Ahum, ett ungt bolag med ambitionen att göra psykologisk hjälp mer tillgängligt för alla. Efter en nyemission äger Schibsted tio procent av bolaget.
Media
De senaste veckornas avslöjanden om sexuella trakasserier inom medievärlden har skakat branschen. Nu svarar mediebolagens HR-chefer vilka rutiner bolagen har för hantering av sexuella trakasserier på arbetsplatsen.
Resumé insikt
Facebooks Marketplace utmanar mediejätten Schibsteds pengamaskin Blocket. Står Aftonbladets och Svenska Dagbladets ägare inför en uppdelning – eller är det business as usual som gäller? Resumé Insikt har analysen.
Media
Under dagen har en lönestrid mellan Schibsted och dess bemanningsbolag rasat inför öppen ridå. Fackklubben för bemanningsbolaget kräver att det nuvarande lönegapet på inte ska öka, en önskan som inte får gehör från arbetsgivarsidan.
Resumé insikt
De stora mediekoncernerna krymper och tillväxten sker i delar långt bortom de redaktionella produkterna. Hur länge kan tidningarna spara innan produkten tar stryk och hur ser framtiden ut för Bonnier och Schibsted? Resumé Insikt tar en titt bakom siffrorna.
Resumé insikt
Live-tv, breaking news, poddar, appar, bloggar, shoppar och flöden. Kvällstidningarna är oftast först med både digitala nyheter och nymodigheter. Men det är de gamla pappersläsarna som betalar satsningarna. Hur länge håller det när 55 av dem dör varje dag?
Resumé insikt
Majoriteten av annonsörernas pengar försvinner till mellanhänder vid programmatiska köp. Bara fyra av tio kronor går till publicisten, enligt en undersökning. Det har fått Coop att hålla hårt i plånboken och medierna att fundera över kedjan.
Resumé insikt
Vid programmatiska köp försvinner majoriteten av annonsörernas pengar till mellanhänder. Bara fyra av tio kronor går till publicisten, enligt en färsk undersökning. Det har fått Coop att hålla hårt i plånboken.
Media
Från noll till 45 miljoner kronor – på ett drygt år. Startupen VG Partnerstudio är en Schibsteds starkast lysande stjärnor.
– Vi har en orubblig princip om kvalitet i allt vi publicerar, säger vd:n Jonas Ibsen Brynildsrud till Resumé.
Media
Visar Schibsteds rapport för första kvartalet 2017 ett trendbrott för Aftonbladets digitala annonsaffär? För Resumé ger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal sin syn på siffrorna och konkurrensen med it-jättarna.