Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Skansen på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Skansen.
Resumé insikt
Nicole Josephsons är ny innehållsproducent och copywriter på Wayout. Hon ser fram emot en kampanj från Arla ”efter fiaskot” och börjar misstänka att Skansen släpper ut sina djur för att få rubriker. Läs mer i veckans Resumé Insikt Q&A.
Nyheter
De senaste två veckorna har Skansen fått lika mycket publicitet som under de senaste tre åren tillsammans, efter att kungskobran Sir Väs rymt från sitt terrarium. Nu kommer förslag från flera håll på hur man skulle kunna spinna vidare på historien med olika typer av Sir Väs-produkter. Förslagen avvisas dock av marknadschefen Yvonne Nordlind: ”Vi ser det som har skett som en allvarlig händelse och inte något som vi känner att vi kommer göra produkter av.”
Opinion
Att en giftorm rymt från Skansen har nog inte undgått en enda svensk. Skansens hantering av medieuppbådet har varit självsäkert och kaxigt – men är det rätt läge att försöka samla pr-poäng i en situation som riskerar att bli en kris? Det frågar sig Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR.
Nyheter
En annons från Ikea har det senaste dygnet fått stor uppmärksamhet i sociala medier. Igår la man ut en annons för en taklampa som man garanterade skulle vara ”ormsäker”, som en blinkning till kungskobran Sir Väs rymning på Skansen.
Byråer
Den senaste tiden har Skansen haft Garbergs som byråpartner, ett samarbete som bland annat resulterat i 130 år av hantverk, där reklamen byggts upp på gamla hantverksmetoder. Sedan en dryg vecka är Skansen ute i upphandling för en kommunikationsbyrå.